تبیان، دستیار زندگی

آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

بالاترین مرتبه ذکر، مراعات ادب حضور خداوند است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بالاترین مرتبه ذکر آن است که زبان و دل انسان کار نکند بلکه دائماً حضور خداوند را احساس کند؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، ذکر آن نیست که انسان ذکری مشخص را بر زبانش جاری کند بلکه ذکر واقعی این است که انسان هنگام مواجه شدن با حلال و حرام الهی خودش را در محضر خداوند ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بالاترین مرتبه ذکر، مراعات ادب حضور خداوند است
حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تسبیحات حضرت زهرا(س) عاملی برای عاقبت بخیری است.
وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و دوم سوره بقره که می فرماید«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ» افزود: این آیه شریفه چندین مسأله مهم را تبیین و تشریح می کند؛ یکی از مسائلی که چندین روز است در حال تبیین آن هستیم، مراتب ذکر است.
حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که بالاترین نعمت ها عاقبت بخیری است، ادامه داد: بالاترین مرتبه از مراتب ذکر، نماز است که بنده توصیه می کنم افراد تلاش کنند تا در حین نماز تلاطم درونی برایشان ایجاد شود؛ اهمیت دادن به نماز سبب اصلاح امور دنیوی و اخروی انسان می شود؛ نباید بلافاصله بعد از اتمام نماز از سر سجاده بلند شویم بلکه تعقیبات، از لوازم رشد نماز است و در میان تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا(س) مهم ترین و اثر گذارترین تعقیبات است چرا که طبق روایات معصومین(ع) معادل هزار رکعت نماز است و موجب عاقبت بخیری انسان می شود.
رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: یکی از صفات بارز اهل بیت(ع) دَعّاء بودن این بزرگواران است؛ دعاء به کسی گفته می شود که زیاد دعا می کند؛ اهل بیت(ع) دائماً در حال ذکر گفتن بودند و ما به عنوان پیروانشان باید به ایشان تأسی بجوییم؛ همه اذکار مفید هستند و مفاتیح مرحوم محدث قمی نیز کلام ساعد است و می تواند سبب ایجاد یک مکالمه خوب بین عبد با معبود باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: مرتبه سوم که از بقیه مراتب مهم تر و اثر گذارتر است توجه به مفهوم اذکار است؛ قلب انسان باید همراه زبانش ذاکر باشد تا اثر حقیقی اذکار آشکار شود؛ امام سجاد(ع) در روایتی می فرمایند، هنگامی که مؤذن عبارت اشهد ان لا اله الا الله را بر زبانش جاری می کند، تمام اعضاء وجود من با مؤذن همراه می شود و این عبارت را تکرار می کند.
وی خاطرنشان کرد: شهید ثانی یکی از بزرگان شیعه است و در طول مدت 52 سال عمرش حدود 200 کتاب نوشته است، دشمنان تشیع سر او را از تنش جدا کردند و منقول است زمانی خون از بدنش جاری شد و روی زمین ریخت، خون روی زمین به صورت عبارت لا اله الا الله نقش بست؛ راجع به حبیب ابن مظاهر نیز چنین نقلی وجود دارد.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: ذکری که لقلقه لسان باشد خوب است ولی اثری که ذکر توأم با توجه روی زندگی انسان دارد به هیچ عنوان قابل مقایسه با ذکر بدون توجه نیست؛ لازمه ذکر با توجه این است که انسان خودش را در محضر خداوند احساس کند؛ رسیدن به این مرتبه بسیار مشکل است و انسان های کمی هستند که از ابتدا تا انتهای نماز توجهشان فقط مبذول به نماز باشد.
رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: نمازی با توجه توأم باشد بسیار پُر فایده است؛ امام صادق(ع) راجع به نماز با توجه فرموده اند دو رکعتش ارزش بیشتری نسبت به دنیا و آن چه در دنیا است دارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: بالاترین مرتبه ذکر آن است که زبان و دل انسان کار نکند بلکه دائماً حضور خداوند را نزد خودش احساس کند؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، ذکر آن نیست که انسان ذکری مشخص را بر زبانش جاری کند بلکه ذکر واقعی این است که انسان هنگام مواجه شدن با حلال و حرام الهی خودش را در محضر خداوند ببیند.
وی در پایان با بیان این که کلام ائمه(ع) با هیچ چیز قابل قیاس نیست، خاطرنشان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و امام روایتی را برای او بیان کردند، آن شخص از شنیدن آن روایت لذت زیادی بُرد و خدمت امام صادق(ع) عرضه داشت، کلام شما همچون درّ گرانبهایی بود، امام صادق(ع) فرمودند، آیا کلام من را با یک سنگ گرانبها قیاس می کنی.
حضرت آیت الله مظاهری در پایان اذعان کرد: خوشا به حال افرادی که با دل و زبان و رفتارشان را با رضایت خداوند تنظیم می کنند.
منبع: خبرگزاری رسا