تبیان، دستیار زندگی

چادریِ جذاب!

این روزها اگر در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید، در پروفایل خانم های جوان و درعکس هایی که فراوان به اشتراک می گذارند، با این پدیده مواجه می شوید که از چادر بعنوان شنل استفاده شده و یا پوشش زیرش آن قدر نامناسب است که با هم هیچ سنخیتی ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چادریِ جذاب!
"لایک! شما یک خانم چادری جذاب هستید"، پسربچه نوجوان این جمله را زیرعکس خانم چادری در فلان شبکه اجتماعی نوشته و پاسخ گرفته بود: "ممنونم نظر لطف شماست."
احتمالا آن خانم چادری فکر کرده برای ترویج فرهنگ حجاب یک گام بزرگ برداشته. اینکه با حجاب توانسته در معرض نگاه و توجه و تحسین و گاهی اوقات ابراز علاقه قرار بگیرد، ظرفیت‌های کشف نشده چادر را پس از ده‌ها سال کشف کرده. گمان کرده که با شگردی منحصر به فرد، هم خدا را به دست آورده هم خرما را. برای همین است که هر روز مدلی جدیدی از ترکیب چادر و روسری و آستین و ساعت و آرایش رو می‌کند و خودش را پرچمدار تبلیغ حجاب می‌داند، اما حواسش نیست که اساسا چادر قرار است مقابل این خودنمایی‌ها باشد و جذابیت‌های زنانه‌اش را بپوشاند. حواسش نیست که این ترکیب ناهمگون، تعارضی ذاتی دارد.
این روزها اگر در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید، در پروفایل خانم های جوان و درعکس هایی که فراوان به اشتراک می گذارند، با این پدیده مواجه می شوید که از چادر بعنوان شنل استفاده شده و یا پوشش زیرش آن قدر نامناسب است که با هم هیچ سنخیتی ندارند.

چادر حجاب برتر

خوبست ببینیم که هدف اسلام از فلسفۀ حجاب چیست؟ و آیا صِرف چادر داشتن، می تواند حجاب تلقی شود یا خیر؟ حجاب دور کردن ذهن و اندیشۀ زن و مرد از نگاه و توجه جنسیتی به نامحرم است جهت ایجاد آرامش روانی در جامعه، با زدودن عوامل ایجاد تهییج و تحریک جنسی و قراردادن آن درمسیر صحیح ازدواج و تشکیل خانواده.
اما رواج خودنمایی ها و توجه به آراستگی ها و زیبائی های مادی و جسمی در محیط بیرون، جوامع انسانی را در سراشیبی انحطاط قرار می دهد. اسلام با شناختی کامل و همه جانبه نسبت به ابعاد و ماهیت و تاثیر وجود حجاب، سیاست های اجتماعی و فردی را در رعایت حریم شخصی و اجتماعی مشخص کرده است. به طور واضح و شفاف فقه اسلامی، شرط اساسی حجاب را در مسیر عفاف و حیا و پوشیدگی تعریف کرده و تاکید نموده است که در رعایت آن نباید «جلب توجه» صورت بگیرد.

در سال های اخیر، چادر با فرهنگ‌هایی همراه شده که برخی از آنها اساسا فرقی با بد حجابی ندارند. فرهنگ جدید و ابداعی که از قضا وارداتی هم نیست و ساخته ذهن خلاق برخی از بانوان ایرانی است.


پس حجاب بر دو پایه اساسی "ستر کامل" و "عدم تبرج" مستقر است و دین، هر آنچه که این دو اصل را خدشه دار نماید، نفی می کند. اصل ستر یا پوشش، بر ضرورت پوشیده شدن همه نواحی بدن که دیدن آن بر نامحرم حرام است، تاکید دارد و عدم تبرج، در دید و مورد توجه قرار نگرفتن و شاخص نشدن. در همین راستا، آیات صریح قرآن و روایات وارده از معصومین (ع)، چادر را به عنوان حجاب برتر و با وقارتر و بارزترین نمود عینی پوشش زن مسلمان که سراسر بدن او را می پوشاند، معرفی کرده است.
خداوند متعال خطاب به پیامبر گرامی اسلام (ص) در آیه 59 سوره احزاب می فرماید:
"یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً" ای پیغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را با چادر خود بپوشانند، که این کار برای آنها بهتر است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض هوسرانان آزار نکشند و خدا آمرزنده و مهربان است.

این روزها باید نگران حجاب برتر بود!

در سال های اخیر، چادر با فرهنگ‌هایی همراه شده که برخی از آنها اساسا فرقی با بد حجابی ندارند. فرهنگ جدید و ابداعی که از قضا وارداتی هم نیست و ساخته ذهن خلاق برخی از بانوان ایرانی است؛ در مسیر خودنمایی تعریف می‌شود و از بیخ و بن ضد عفاف و حجاب است و نه تنها با فلسفه حجاب در تعارض است بلکه اساسا ضد حجاب می شود.
زنان و دخترانی که چادر را بخشی از تیپ ظاهری خود می‌دانند و گویا با استفاده از چادر می‌خواهند چهره خود را قاب بگیرند. بعد هم در قواره یک فعال اجتماعی ظاهر می‌شوند و هر روز عکس‌های مختلف‌شان را این طرف و آن طرف منتشر می‌کنند تا محرم و نامحرم لایک‌شان کنند. اما آیا این نوع پوشش که باعث انگشت نما شدن فرد در جامعه می‌شود، مصداق لباس شهرت نیست؟!
وقتی فلسفۀ حجاب درست برای افراد مختلف تبیین نشود، با رفتارهایی مواجه می شویم که به اسم رعایت حجاب و پوشش، تناقضاتی با اصل حکم حجاب دارد، حجابی که در طول سال‌ها نماد پوشش و عفت بوده، حالا در خطر است. دقت کنید، حالا دیگر دعوای چادر و مانتو نیست. خطر از این جا شروع می شود که "میل به جذابیت" حتی در میان بانوان چادری سر به فلک کشیده و استفاده از پوشش هایی که حجم بدن را نمایش داده و چهارچوب و ویژگی های کلی بدن فرد را در دید نامحرم قرار می دهد، مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین آرایش همراه با چادر [!]، بیرون قرار دادن موی سر، استفاده از چادرهای جدید آزین بندی شده، همه و همه دست به دست هم داده اند تا کارکرد عفت چادر را پایین آورند و از وجهه حقیقی آن بکاهند.
در حالیکه بانوان محجبه پوشش خود را غالبا با رنگ تیره یا مشکی، بعنوان پایه و اصلی ترین فاکتور مخالفت با تبرج انتخاب می کنند، بعضی دیگر با استفاده از رنگ هایی که بیشترین تضاد با رنگ مشکی را ایجاد می کنند، خود را در دید عموم قرارمی دهند، که نشان از تضاد، دوگانگی و ضعف منطق و ناآشنایی فرد با حقیقت حجاب است.

فرق شما با یک بی‌حجاب یا بدحجاب چیست؟

ماجرا این است که این بانوان قبل از انتخاب چادر باید به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌خواهید جذاب باشید یا نه؟ اگر پاسختان مثبت است، تا دلتان بخواهد گزینه دارید، لطفا بیخیال چادر شوید که برای ما مقدس است و عزیز. بحث اساسی آن جاست که حجاب باید در مسیر پوشیدگی و حیا باشد. در مسیر جلب توجه نکردن برای نامحرم و گرنه اگر مثلا حجاب داشته باشید و حتی چادری هم باشید و از ابزارهای دیگر جلب توجه، آن هم به غلیظ ترین شکل ممکن استفاده کنید؛ "فرق شما با یک بی‌حجاب یا بدحجاب چیست؟"
اسلام می‌ خواهد زن کرامت داشته باشد و وقتى در جامعه حضور پیدا می‌ کند به عنوان یک انسان ظاهر شود نه به عنوان جنس مخالف مرد. زن و مرد در درجه اول هر دو انسانند و هر دو باید در محیط اجتماع و در برخورد با یکدیگر به گونه اى ظاهر شوند که مایة آلودگى و ناپاکى جامعه نشوند. زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش و داشتن حجاب به نوعى احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وى از نگاه هاى شهوانى و حیوانى است.

کلام آخر 

سخن ما در دفاع از "حجاب برتر" است. این ‌بار دست نااهلان و نامردان "حجاب برتر" را نشانه رفته است. گویا این ‌بار می‌خواهند با چادر، حجاب را بی‌حجاب جلوه نمایند. دختران و بانوان عزیز! خوبست به بازنگری در عقاید و باورهایمان همت کنیم و مرز خودمان را مشخص نماییم. باشد که پاسدار حریم ارزش ها باشیم.
منابع: کتاب حجاب شهید مطهری/ سایت پارسینه