تبیان، دستیار زندگی
ام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه‌ای در آستانه ماه محرم بر بهره‌مندی از فرهنگ عاشورا تأكید كرد، متن این اطلاعیه كه در اختیار مركز خبر حوزه قرار گرفته به شرح ذیل است. بسم‌الله الرحمن الرحیم قال الامام الحسین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه ماه محرم‌الحرام

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه‌ای در آستانه ماه محرم بر بهره‌مندی از فرهنگ عاشورا تأكید كرد، متن این اطلاعیه كه در اختیار مركز خبر حوزه قرار گرفته به شرح ذیل است.بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال الامام الحسین(ع): الا و انّ الدعیّ ابن الدعیّ قد ركز بین اثنتین بین السلّه و الذلّه و هیهات من الذلّه یابی الله ذلك لنا و المؤمنون و حجور طابت و طهرت.

همه ساله در اواخر ماه ذیحجه الحرام، عطر دل‌انگیز و شور آفرین حسینی در فضای عالم اسلام به خصوص در میان ملت مسلمان ایران طنین اندازه شده و دلباختگان معرفت و ارادت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای برپایی هر چه باشكوهتر مراسم عزاداری خامس آل‌عبا(ع) مهیا می‌گردند.

امروز همه بر این حقیقت واقفند كه بی‌شك زنده نگاه داشتن پیام سرخ حسینی نه تنها موجب احیاء ارزش‌های اسلامی كه موجب رشد فضایل انسانی و ترویج خودباوری و مبارزه با ظلم خواهد شد، ظلمی كه حسین بن علی(ع) با تمام وجود در برابر آن ایستاد و با تقدیم جان عزیزان خود آن را رقم زد.

از این روست كه وظیفه بانیان برپایی مراسم حسینی و مردم عزیز بیش از پیش خطیر و مهم خواهد بود، خطبای گرانقدر و بزرگوار و مادحین معزز و گرامی سلمهم‌الله تعالی، بدانند كه ظرفیت منبر حسینی را به بازگویی پیام‌های حماسه حسینی و مبارزه آن اسوه مجاهد و ایثار تبدیل سازند، منطق ظلم ستیزی و نرفتن زیر بار حرف زور، منطق ایستادگی و مبارزه قاطع انقلابی با هر گونه مظهر فساد و تباهی و عدم مسالحه‌گری در برخورد با انحرافات، منطق حماسی و آزادمردی سالار شهیدان و عزت داری و ذلت ستیزی آن حضرت و منطق عاطفی و شور حسینی را برای مردم تبیین كرده و به موارد متعدد الهام‌گیری انقلاب اسلامی از پیام های منطقی حسینی اشاره نمایند.

چنانچه امروز با توجه به فشار زورگویان بین المللی مبنی بر محروم ساختن ایرانیان مسلمان از حق مسلم فن آوری هسته‌ای، پیروی از آموزه‌های حسینی در ایستادگی و مقاومت ملی در برابر ننگ و ذلت پذیری، خواری و حقارت و برگزیدن زندگی سرافرازانه عزت مدار بیش از گذشته مورد احتیاج و مثمر فایده خواهدبود.

از سوی دیگر علاوه بر وظیفه ساماندهی و رشد دادن فضایل معنوی و اخلاقی در كشور كه وظیفه همیشگی علماء، خطبا و فنّانین منبر است، توجه به خطر توطئه اخیر استكبار در ایجاد تفرقه و تشتت در میان پیروان مذاهب و اقوام مختلف داخلی و خارجی بایستی بعنوان اصلی تعیین كننده و مورد عنایت قرار گیرد.

چنانچه از دگر سو مبارزه با انحرافات و كژی‌ها بخصوص انحرافات و پیرایه‌های معنوی و خرافه‌های صوفی‌گرایانه و غیر مكتبی وظیفه خطیر دیگری است كه امروزه بر عهده سربازان خط مقدم روشنگری در فرصت عظیم محرم سالار شهیدان(ع) است.

مردم دلداده مكتب حسینی و واله خاندان عصمت(ع) نیز می‌دانند كه اگر خون ابی عبدالله الحسین(ع) هر ساله جوشان‌تر و پر خروش‌تر از گذشته كاخ استبداد و بیداد را متزلزل ساخته، همانا بواسطه برپایی خالصانه عزاداری‌های سنتی «آنچنانكه امام راحل، مقام معظم رهبری، علما و مراجع معظم بدان تاكید داشتند» و بی پیرایه بوده است از این پس نیز این راه صحیح بایستی ادامه یابد و مؤمنین و عزاداران خامس آل عبا(ع) با شركت پرشور و با معرفت، راه را بر ترویج مداحی‌های غلوگونه و یا اشعار، نغمات و آهنگ‌های نامناسب و نامتجانس با مراسم حسینی و ذكر مصیبت‌های غیر مستند تاریخی و ... مسدود نمایند.

چراكه بی‌شك تمسك به فرهنگ حسینی تنها راه نجات و فلاح از ظلم و تعدی و تهاجمات فرهنگی و عقیدتی در قالب امروزین آن یعنی ناتوی فرهنگی است و حفظ و حراست از آن ضامن بقای آزادگی و شرف و اقتدار خواهد بود.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با دعوت آحاد ملت به شركت هرچه خالصانه‌تر در این مراسم و مراثی، دعاهای موثر آنان را برای رفع كلیه مشكلات از بلاد مسلمین، رفع تجاوزات و تعدیات به سرزمین‌های مقدس عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان و ... و ظهور منجی عالم بشریف و منتقم خون حسینی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه طلب می‌كند .