تبیان، دستیار زندگی

گشت و گذار ایرانیان در کاخ قجری

«گشت و گذار ایرانیان در طبیعت» در نمایشگاه «گلگشت ایرانی» 25 شهریور در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایشگاه «گلگشت ایرانی»
 مسعود نصرتی مدیرکاخ گلستان با بیان این‌که برای نخستین بار موضوع مهم فرهنگی- تاریخی «گشت و گذار رفتن ایرانیان در طبیعت» در قالب آثار هنری و پژوهشی در نمایشگاه «گلگشت ایرانی» به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: در فرهنگ ایرانیان این سنت سه هزار سال قدمت دارد و همیشه توسط هنرمندان به تصویر کشیده شده است از نخستین مراسم سیزده بدر رفتن تا گلگشت‌های شاد و فرح بخشی که توسط غلامان برای پادشاهان تدارک دیده شده بود به همراه مراسم‌هایی که تا به امروز ادامه دارد را می توان در این رویداد بزرگ هنری مشاهده کرد.

وی با بیان این‌که نمایشگاه "هنر گلگشت ایرانی"  در نوع خود بی‌سابقه است، ادامه داد:‌ برای نخستین‌بار از سه منظر آثار تاریخی، هنرمعاصر و پژوهش های علمی ، آیین کهن گشت‌وگذار و به طبیعت رفتن ایرانیان به نمایش درمی‌آید.

فریار جواهریان دبیر نمایشگاه «گلگشت ایرانی» نیز با بیان این‌که این نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده؛ گفت: در بخش نخست به آثار مینیاتور، عکس‌های تاریخی عکسخانه ناصرالدین شاه، باغ فرش‌ها، هنرهای صناعی، نگاره‌های مرقع گلشن از موزه‌های مختلف کشور اختصاص دارد که از میان مینیاتورهای گنجینه کاخ موزه گلستان، عکس‌های آلبوم‌های ناصری، نگاره‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر و همچنین آثار گنجینه موزه رضا عباسی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در بخش دوم نمایشگاه آثار 21 هنرمند معاصر و به نام ایرانی مانند منیر فرمانفرمایان، پویا آریانپور، علی اکبر صادقی، فرح اصولی، ژیلا پیکاک، فریده لاشایی، ابولقاسم سعیدی، گیزلاوارگا سینایی، قاسم حاجی زاده، بتول شوقی، کامبیز صبری، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، نوریمان منوچهری فر، آلکساندرا اچکینه، گلاره کیازند، کامبیز صفاری، نیوشا توکلیان، مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم در قالب آثار نقاشی، عکاسی، چیدمان برگرفته از مفهوم گلگشت ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

جواهریان همچنین از رونمایی دو کتاب نفیس «باغ ایرانی» و «گلگشت ایرانی» در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و افزود: کتاب نخست به معرفی باغ‌های تاریخی و کتاب دوم به پژوهش‌های انجام شده در زمینه گشت‌وگذار ایرانیان در طبیعت و معرفی آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان به نام کشور در این زمینه اختصاص دارد.

به گفته‌ی او در بخش سوم این رویداد بزرگ هنری نتایج پژوهش‌ها در قالب مقالات تخصصی از پژوهشگران  بنام در زمینه‌های باستان شناسی، معماری، شهرسازی، پژوهش هنر در زمینه نگارگری، کاشیکاری و ادبیات فارسی چاپ شده است.

براساس این گزارش؛ این نمایشگاه با همکاری معاونت میراث فرهنگی، اداره کل موزه ها، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و ایکوم برگزار و با حضور هنرمندان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران 24 شهریور افتتاح و تا 26 آبان از ساعت 9 تا 17 در کاخ گلستان در میدان ارگ برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا