تبیان، دستیار زندگی

رونمایی از هیولای مرسدس بنز

بالاخره پس از مدت ها انتظار، مرسدس بنز از محصول جنجالی خود پروجکت وان که یک ابرخودروی مفهومی است رونمایی کرد تا به این وسیله مستقیما بوگاتی شیرون را هدف قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
نمایشگاه خودرو فرانکفورت امسال با یکی از پدیده‌های مرسدس بنز برگزار شد. امسال این نمایشگاه شاهد رونمایی از پدیده 1000 اسب بخاری جدید مرسدس بنز با نام پروجکت وان یا "Project One" بود.
پس از مدت‌ها انتظار مرسدس بنز بالاخره از محصول جنجالی خود یعنی هیولای 1000 اسب بخاری یا همان پروجکت وان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 رونمایی کرد. این مدل که در دسته خودروهای "هایپرکار" یا به تعبیر دیگر "ماشین‌های بهتر از فوق‌العاده یا همان اَبَر ماشین‌ها" قرار می‌گیرد (معمولا هایپرکارها نسبت به سوپرکارها در رده‌بندی بالاتری قرار دارند) یک اَبَر خودروی هیبریدی مفهومی محسوب می‌شود و طبق اعلام مرسدس بنز می‎تواند شتاب 0 تا 200 کیلومتر 6 ثانیه‌ای داشته باشد (6 ثانیه زمان می‌برد تا از سکون کامل به سرعت 200 کیلومتر برسد) و حداکثر سرعت آن 350 کیلومتر بر ساعت است. مرسدس بنز با این محصول خود رسما بوگاتی شیرون را مورد هدف قرار داده است و پروجکت وان مرسدس بنز در بسیاری از موارد قابلیت رقابت با بوگاتی شیرون را دارد و چه بسا در برخی موارد از بوگاتی شیرون بهتر باشد.

  طبق اظهارات مسئولان مرسدس بنز قرار است تنها 275 عدد از این خودرو در جهان تولید شود که قیمتی معادل 2 میلیون و 275 هزار یورو خواهد داشت.


همچنین بر طبق اعلام مقامات مرسدس بنز این خودروی جدید توانایی تولید 1000 اسب بخار قدرت را دارد که با توجه به بدنه سبک وزن خود و این توان فوق‌العاده‌ی موتورش قادر می‌شود تا در کمتر از 6 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شتاب آن سرسام‌آور است.
دیتر زتش، مدیر عامل شرکت دایملر معتقد است: این خودرو یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است و کم و کاستی‌های مدل‌های سابق AMG را ندارد. اما از لحاظ طراحی تا حدودی شبیه خودروهای پورشه است.
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
طراحی آیرودینامیک این خودرو شگفت‌انگیز است و جنس بدنه آن از فیبر کربن است که به عملکرد هرچه بهتر، سبک‌تر شدن و افزایش شتاب اولیه و سرعت این خودرو کمک می‌کند. فیبر کربن ماده‌ای گران‌قیمت و سبک‌وزن است که در سوپر ماشین‌ها جهت کاهش وزن خودرو از این ماده استفاده می‌شود. Project ONE دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری (1600 سی‌سی) 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر است که در دور موتور 11 هزار دور در دقیقه می‌تواند حداکثر قدرت خود را به رخ رقیبان خود بکشد. بازدهی توربوشارژ الکتریکی این خودرو 40 درصد از نمونه‌های کنونی بیشتر است. لازم به ذکر است دور موتور 11 هزار دور در دقیقه، بسیار حیرت‌آور است و برای طرفداران مسابقات خودرویی و سرعت، یک رویای شاید دست نیافتنی باشد.

قیمت بنز پروجکت وان

مرسدس بنز برای تست و همچنین تبلیغ این خودرو از راننده‌ی فورمول یک خود یعنی لوییز همیلتون استفاده کرده است. کارشناسان معتقدند مرسدس بنز پروجکت وان (Project ONE) جزو رقیبان استون مارتین والکری است.
موتور بنزینی قدرتی معادل 671 اسب بخار تولید می‌کند و علاوه بر آن دو موتور الکتریکی هم به کمک آن  می‌آید تا چیزی در تولید قدرت کم نیاورد. طبق اظهارات مسئولان مرسدس بنز قرار است تنها 275 عدد از این خودرو در جهان تولید شود که قیمتی معادل 2 میلیون و 275 هزار یورو (€2,275,000) خواهد داشت که ثابت می‌کند این خودرو بسیار گران‌قیمت است و اگر بیشتر از این تعداد تولید شود شاید تعدادی از آن‌ها فروش نروند.
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
رونمایی از هیولای مرسدس بنز
مقامات مرسدس بنز گفته‌اند که این خودرو را بر اساس تکنولوژی‌های به کار رفته در خودروهای فرمول یک طراحی و تولید کرده‌اند و جمله‌ی "مرسدس بنز پروجکت وان، تکنولوژی فرمول یک برای جاده" را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌اند که می‌توانیم بگوییم شعار منصفانه‌ای است.(برای دیدن و دانلود ویدئو مرسدس بنز پروجکت وان کلیک کنید)
همچنین مقامات مرسدس بنز معتقد هستند که خودروی پروجکت وان، اولین محصول در این رده و این سطح از فناوری در جهان است و از جمله‌ی "اولین در جهان" برای توصیف این خودرو استفاده کرده‌اند.
اَبَر خودروی مرسدس بنز در پنجاهمین سال حیات شرکت AMG به بار نشسته است و یک رکورد جدید و یک پرچمدار در بین خودروهای هیبریدی، مفهومی و سوپرماشین‌ها معرفی شده است که احتمالا مرسدس بنز به این تولید خود بسیار افتخار می‌کند.
یقین داریم که بسیاری از دوست‌داران و علاقه‌مندان به دنیای خودروها و به ویژه اَبَرخودروها احتمالا با دیدن تصاویر و ویژگی‌های این خودرو بسیار سر شوق و هیجان آمده‌اند اما چیزی که پیداست این است که این خودرو با این قیمت احتمالا سر از پارکینگ‌های چند میلیون و شاید چند میلیارد دلاری کلکسیونرهای اَبَرماشین‌ها در بیاورد.