تبیان، دستیار زندگی

اولین پیش‌بینی‌ها از اسکار ۲۰۱۸

امسال مثل همیشه لیست پیش بینی‌های کارشناسان فصل جوایز در آخرین نفس‌های تابستان منتشر شده و باید دید این فهرست تا پایان چقدر تغییر خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراسم اسکار
 آرام آرام بوی پاییز به مشام می رسد. فصل رنگ ها. زمانی که برگ درختان سبزی خودش را از دست می دهد و قرمز و طلایی می شود. برای علاقه مندان به سینما این پادشاه فصل ها یادآور مجسمه های طلایی و فرش های قرمز هم هست. آغاز رسمی فصل جوایز که در نهایت به سنت هر ساله با مراسم اسکار به پایان می رسد. هر سال همین روزها از نخستین پیش بینی ها و اسامی بزرگ فیلم های مهم سال رونمایی می شود. بعد از ونیز، در آستانه فستیوال های آمریکای شمالی. فیلم هایی که بعضی از آنها به فاصله چند ماه در کنار «پدر خوانده»، «لورنس عربستان»، «ربکا»، «کازابلانکا» و «بن هور» برای همیشه در تاریخ سینما جاودان می شوند و برخی دیگر، در بهترین حالت ناکامان بزرگی لقب می گیرند که سال ها بعد شاید فقط مخاطبان حرفه ای سینما نامشان را به خاطر داشته باشند.

امسال هم مثل همیشه لیست پیش بینی های کارشناسان فصل جوایز در آخرین نفس های تابستان منتشر شده و باید دید این فهرست تا پایان چقدر تغییر خواهد کرد. جایی برای ثبت در تاریخ می نویسیم که در تابستان این نام ها برای بردن جایزه مطرح شده بودند. اما تا رسیدن دست بخت های اصلی به خود جایزه، داستان همان داستان سیبی است که به هوا پرتاب شده. مثل سال گذشته که تصمیمات ناگهانی دونالد ترامپ بسیاری از پیش بینی ها را به هم زد. اما فعلا ماییم و این افراد:

بهترین فیلمنامه ارجینال:

شاید باورش سخت باشد اما بازیگر و کمدین آمریکایی، جوردن پیل، بالاتر از چهره هایی مثل استیون اسپیلبرگ و الکساندر پین، شانس اصلی بردن جایزه بهترین فیلمنامه ارجینال است. آن هم به خاطر اولین ساخته اش که اتفاقا اصلا هم کمدی نیست. «برو بیرون» در ژانر ترسناک ساخته شده است. این فیلم یکی از شگفتی سازان جشنواره ساندنس بوده و کارگردانش می تواند جا پای چهره هایی مثل دیمین شزل بگذارد.

لیز هانا و جاش سینگر به خاطر نوشتن فیلمنامه اثر جدید استیون اسپیلبرگ، «پست» بخت دوم بردن جایزه هستند و گیرمو دل تورو و ونسا تیلور برای نوشتن فیلم برنده شیر طلای جشنواره بین المللی ونیز، «شکل آب» در رتبه سوم قرار دارند. آنتونی مک کارتن که دو سال پیش به خاطر «تئوری همه چیز» نامزدی و شکست در اسکار را تجربه کرده بود، امسال هم فعلا با فیلم «سیاه ترین ساعت» بخت چهارم است. رتبه پنجم در عین ناباوری یک کمدی رمانتیک قرار گرفته. اثری به نام «بیمار بزرگ» که فیلمنامه آن را امیلی گوردون و کمیل نانجیانی، استند آپ کمدین، بازیگر و نویسنده پاکستانی الاصل نوشته اند. عجیب تر این که فیلم مذکور بالاتر از «کوچک سازی» الکساندر پین است. هر چند احتمالا جا به جایی هایی در ترکیب آنها رخ دهد. لیست 10 فیلم اصلی این بخش به شرح زیر است:

برو بیرون
پست
شکل آب
سیاه ترین ساعت
بیمار بزرگ
کوچک سازی
Lady Bird
پروژه فعلا بدون نام پل توماس اندرسون
سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری
مادر!
بهترین فیلمنامه اقتباسی:

آثار همجنس بازانه در سال های اخیر بخشی جدا نا شدنی از اسکار بوده اند. این فیلم های شنیع در ادوار گذشته بسیار مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته اند و امسال هم بخت بالایی در بردن جوایز اسکار دارند. «مرا به نام خودت بخوان» ساخته لوکا گوادانینو یکی از همین آثار است. فیلمنامه این اثر را خود گوادانینو با همکاری جیمز آیووری و والتر فاسانو نوشته است. «Mudbound» فیلم جدید دی ریس، کارگردان زن، سیاه پوست و همجنس باز آمریکایی در رتبه دوم قرار دارد. دی ریس نقطه مشترک همه اقلیت های امروز جامعه آمریکا است. هم زن است. هم سیاه پوست است و هم دگرباش. یک گزینه عالی برای رسیدن به جایزه اسکار تا ژست عملکرد فراتر از تبعیض های آکادمی پر رنگ تر از پیش شود. در رتبه سوم ریچارد لینک لیتر با «آخرین پرچم در احتزاز» قرار دارد. کارگردان فیلم «پسربچگی» امسال یک فیلم کمدی، درام با فیلمنامه ای از خودش و داریل پانیسن ساخته است. «بازی مالی» اولین تجربه کارگردانی فیلمنامه نویس مشهور هالیوودی، آرون سورکین روی رتبه چهارم ایستاده و گزینه پنجم هم «شگفت زده» تاد هینز است. کارگردان همجنس بازی که پیشتر با فیلم همجنس بازانه «کارول» مورد توجه آکادمی قرار گرفته بود ظاهرا این بار از موضوعات مربوط به اقلیت های منحرف جنسی فاصله گرفته و فیلمی داستانی بر اساس کتابی از برایان سلزنیک ساخته است. هر چند برای مطمئن تر شدن نسبت به مضمون فیلم تا دیده شدن آن نمی توان نظر قطعی داد. 10 شانس اصلی کسب اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به شرح زیر هستند:

مرا به نام خودت بخوان
Mudbound
آخرین پرچم در احتزاز
بازی مالی
شگفت زده
فریب خورده
ویکتوریا و عبدل
بلیدرانر 2049
لوگان
هنرمند فاجعه
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:



«پروژه فلوریدا» در حاشیه جشنواره کن روی پرده رفت. اثری که سر و صدای زیادی هم به پا نکرد و خیلی ها حتی خبر از حضورش در فستیوال ساحلی فرانسه نداشتند. اما A24 پخش کننده این اثر به شدت دنبال اکران فیلم در فصل جوایز بود تا این اثر ماه آینده به صورت عمومی روی پرده سینماها دیده شود. ظاهرا ویلیام دفو تنها دارایی «پروژه فلوریدا» در فصل جوایز است. شانس اصلی بردن اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد فعلا  از ساخته شان بیکر می آید. بعد از این بازیگر 62 ساله، به ترتیب مایکل استولبارگ و آرمی همر هر دو برای بازی در فیلم «مرا به نام خودت بخوان» شانس نامزدی در اسکار را دارند. برنده مجسمه طلایی آکادمی در سال 2016، مارک رایلنس به خاطر حضور در فیلم «دانکرک» کریستوفر نولان فعلا بخت چهارم است و بن مندلسون پنجم است. بازیگر استرالیایی که در فیلم «سیاه ترین ساعت» نقش شاه جورج ششم را بر عهده داشته. پس از این پنج نفر چهره هایی مثل ادریس البا و وودی هارلسون قرار گرفته اند. نکته جالب این که مرد جوایز نقش مکمل، کریستوف والتز که همه فکر می کردند شاید بتواند موفقیت های «لعنتی های بی آبرو» و «هشت نفرت انگیز» را با «کوچک سازی» هم تکرار کند، فعلا در رتبه نازل 13 قرار دارد و سابقه نشان داده پیش بینی ها تا این اندازه تغییر نمی کنند که بازیگری با چنین رتبه ای ناگهان برنده اسکار شود. 10 نفر اول این افراد هستند:

ویلیام دفو- «پروژه فلوریدا»
مایکل استولبارگ- «مرا به نام خودت بخوان»
آرمی همر- «مرا به نام خودت بخوان»
مارک رایلنس- «دانکرک»
بن مندلسون- «سیاه ترین ساعت»
ادریس البا- «بازی مالی»
سم راکول- «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری»
وودی هارلسون- «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری»
مایکل شنون- «جنگ اکنون»
جیسون میشل- «Mudbound»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:



در این بخش سه بازیگر تقریبا شانس های بسیار نزدیک و برابری نسبت به هم دارند. هالی هانتر به خاطر «بیمار بزرگ» می تواند شگفتی ساز شود. اما ملیسا لئو و میشل فایفر هم به ترتیب با «نوآوری» و «مادر!» شانس های نسبتا برابری با هانتر دارند. پس از این سه لاری میت کالف برای بازی در «Lady Bird» چهارم است. مری جین بلایژ بازیگر فیلم «Mudbound» هم در رتبه پنجم ایستاده. نکته جالب این که اگر ترکیب نامزدها به همین ترتیب باشد امسال هیچ یک از بازیگران زن درجه یک هالیوود نتوانسته اند نامزد شوند. شاید به خاطر بحث های اسپانسرینگ و تبلیغات هم که شده آکادمی یکی دو چهره نام آشنا و پر طرفدار را جایگزین برخی از اسامی بالا کند:

هالی هانتر- «بیمار بزرگ»
ملیسا لئو- «نوآوری»
میشل فایفر- «مادر!»
لاری میت کالف- «Lady Bird»
مری جین بلایژ- «Mudbound»
کریستین اسکات توماس- «سیاه ترین ساعت»
هانگ چائو- «کوچک سازی»
میشل ویلیامز- «بزرگ ترین شومن»
اکتاویا اسپنسر- «شکل آب»
نیکول کیدمن- «کشتن گوزن مقدس»
بهترین بازیگر نقش اول مرد:



شاید اگر بخواهیم به یک قانون نا نوشته در اسکار اشاره کنیم، باید در مورد علاقه آکادمی فیلم های بیوگرافی صحبت کنیم. سابقه نشان داده بازیگران این فیلم ها بالاترین شانس را برای بردن جوایز اسکار دارند. مثل امسال که گری الدمن به خاطر بازی در نقش سر وینستون چرچیل در فیلم «سیاه ترین ساعت»، با اختلاف در رتبه نخست قرار گرفته است. پس از او دنیل دی لوییز، با آخرین فیلم دوران حرفه ایش که «پروژه فعلا بدون نام پل توماس اندرسون» است در رتبه دوم به سر می برد و دنزل واشینگتن به خاطر «عالیجناب رومن جی. ایزرائیل» سوم است. آن قدر بخت گری الدمن برای بردن اسکار بالا تصور می شود که شانس تام هنکس و هیو جکمن در مقایسه با آن چیزی نزدیک صفر است. اما به هر حال نمی شود از این دو ستاره با سابقه هم به خاطر بازی در فیلم های «پست» و «بزرگ ترین شومن» گذشت:

گری الدمن- «سیاه ترین ساعت»
دنیل دی لوییز- «پروژه فعلا بدون نام پل توماس اندرسون»
دنزل واشنگتن- «عالیجناب رومن جی. ایزرائیل»
تام هنکس- «پست»
هیو جکمن- «بزرگ ترین شومن»
اندرو گارفیلد- «تنفس»
تیموتی شلمی- «مرا به نام خودت بخوان»
چادویک بوزمن- «مارشال»
جیک جلینهال- «قوی تر»
برایان کرانستون- «آخرین پرچم در احتزاز»
بهترین بازیگر نقش اول زن:



نفر اول فهرست امسال در این بخش یک نام آشنا و ماندگار در تاریخ سینماست. رکورد دار نامزدی در اسکار با 20 حضور در مراسم آکادمی و یک چهره کاملا ضد ترامپ که او را تبدیل به برنده ای بسیار ایده آل می کند. استریپ می تواند با فیلم سیاسی جدید استیون اسپیلبرگ، «پست» برای بیست و یکمین بار نامزد جایزه اسکار شود و چهارمین بار بردن آن را تجربه کند. رکوردی برای زیر سایه بردن میراث کاترین هپبورن. بعد از او سالی هاوکینز قرار دارد که حضور در فیلم «شکل آب» گیرمو دل تورو باعث حضورش در لیست شده است. بخت سوم، جودی دنچ و احتمالا یکی از اخرین بازی های او تا قبل از نابینا شدن کاملش است. با بازی در نقش ملکه ویکتوریا در فیلم «ویکتوریا و عبدل». فرانسیس مک دورموند با «سه بیلبور بیرون از ایبینگ، میسوری» و انت بنینگ با «ستاره های سینما در لیورپول نمی میرند» چهارم و پنجم هستند. جسیکا چستین، سیرشا رونن، اما استون و کیت وینسلت هم در صف انتظار برای بالا آمدن در فهرست هستند:

مریل استریپ- «پست»
سالی هاوکینز- «شکل آب»
جودی دنچ- «ویکتوریا و عبدل»
فرانسیس مک دورموند- «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری»
انت بنینگ- «ستاره های سینما در لیورپول نمی میرند»
جسیکا چستین- «بازی مالی»
سیرشا رونن- «Lady Bird»
اما استون- «نبرد جنسیت ها»
کیت وینسلت- «واندرویل»
جین فوندا- «روح های ما در شب»
بهترین کارگردان:



شاید باورکردنی نباشد اما به نظر می رسد امسال بالاخره سال کریستوفر نولان است. «دانکرک» آن قدر نقد نثبت خصوصا در زمینه کارگردانی به خودش دیده که اصلا عجیب نیست در بالاترین جای فهرست فعلا نام این کارگردان بریتانیایی را ببینیم. چیزی که عجیب است شانس بسیار بالای او نسبت به نفر دوم است. فعلا کریستوفر نولان با بخت 19/10 اول است. چهره  ای که فعلا نامش در کنار استنلی کوبریک و آلفرد هیچکاک در زمره بزرگ ترین هنرمندان تمام تاریخ که نتوانسته اند مجسمه اسکار را به خودشان اختصاص دهند قرار گرفته اما ممکن است امسال همه چیز برای همیشه تغییر کند. نفر دوم با اختلاف زیادی استیون اسپیلبرگ با «پست» است که 5/1 شانس دارد. لوکا گوادانینو با «مرا به نام خودت بخوان» سوم است. گیرمو دل تورو و پل توماس اندرسون هم در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند. اگرچه این فقط پیش بینی نامزدها است و ما ماه ها فقط با اعلام کاندیداها فاصله داریم اما جایگاه بالای نولان و اسپیلبرگ می تواند آنها را حداقل به حضور در میان نامزدها امیدوار کند. احتمال این که دی ریس هم بتواند در فهرست بالا بیاید و نامزد شود زیاد است. چرا که آکادمی شاید با اعلام یک لیست تمام مردانه در بخش بهترین کارگردان سال مورد حملات گروه های فیمینیستی و زنان هالیوودی قرار گیرد:

کریستوفر نولان- «دانکرک»
استیون اسپیلبرگ- «پست»
لوکا گوادانینو- «مرا به نام خودت بخوان»
گیرمو دل تورو- «شکل آب»
پل توماس اندرسون- «پروژه فعلا بدون نام پل توماس اندرسون»
جو رایت- «سیاه ترین ساعت»
دی ریس- «Mudbound»
جوردن پیل- «برو بیرون»
السکاندر پین- «کوچک سازی»
پتی جنکینز- «واندر وومن»
بهترین فیلم:



نولان آن قدر اسکار نبرد که در مراسم امسال ممکن است دو جایزه با هم ببرد. هم در قامت کارگردان و هم در قامت تهیه کننده جدیدترین اثرش، «دانکرک». بعد از این فیلم در رتبه دوم «پست» استیون اسپیلبرگ قرار گرفته و فیلم همجنس بازانه «مرا به نام خودت بخوان» سوم است. «سیاه ترین ساعت» ساخته جدید جو رایت، «شکل آب» فیلم برنده شیر طلای جشنواره بین المللی فیلم ونیز، ساخته گیرمو دل تورو، اثر بدون نام پل توماس اندرسون و «برو بیرون» هم در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. اگرچه اسکار طبق قوانین جدید می تواند هر سال تا 10 اثر را نامزد اسکار بخش بهترین فیلم کند اما در سال های اخیر تعداد فیلم هایی که به حد نصاب مشخصی از رای برای حضور در فهرست بهترین فیلم رسیده اند، ده عدد نبوده. اگر امسال همه آثار به حد نصاب برسند می توان از «Mudbound»، «کوچک سازی» و «نبرد جنسیت ها» هم به عنوان شانس نامزدی در اسکار نام برد:

دانکرک
پست
مرا به نام خودت بخوان
سیاه ترین ساعت
شکل آب
پروژه فعلا بدون نام پل توماس اندرسون
برو بیرون
Mudbound
کوچک سازی
نبرد جنسیت ها
بیمار بزرگ
سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری
مادر!
بزرگ ترین شومن
بلیدرانر 2045
دیترویت
Lady Bird
آخرین پرچم در احتزاز
واندروومن
واندرویل
رای گیری اسکار امسال از روز 5 ژانویه 2018 آغاز می شود و نامزدهای نهایی روز 23 ژانویه معرفی می گردند. رای گیری نهایی هم در روزهای 20 تا 27 فوریه برگزار خواهد شد و نام برندگان در مراسم نهایی که روز یکشنبه 5 مارچ 2018 در دالبی تیاتر مرکز هالیوود و هایلند منعقد می شود اعلام خواهد شد. نودمین دوره مراسم اسکار با مجری گری جیمی کیمل برگزار می شود.

منبع: تسنیم