تبیان، دستیار زندگی

رییس پلیس راهور در دیدار با دادستان کل کشور خواستار شد

اعمال مجازات های سختگیرانه تر برای رانندگان پرخطر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی به منظور کمک به مصدومان سوانح رانندگی تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردار تقی مهری
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، سردار تقی مهری در نشست با دادستان کل کشور درباره حوادث رانندگی، اظهارداشت: تعداد جان باختگان از 27 هزار و 700 نفر در سال 84  به 16 هزار نفر تا پایان سال 95 کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال 84 با هفت میلیون و 600 هزار خودرو مواجه بودیم که تعداد خودروها در پایان سال 95 به 19 و نیم میلیون دستگاه رسید، گفت: همچنین تعداد موتور سیکلت ها از 4 میلیون در سال 84 به 11میلیون و 500 هزار دستگاه در سال 95 افزایش یافت و در مجموع  سال 95، 31 میلیون وسیله نقلیه تردد می کردند.

 سردار مهری تعداد دارندگان گواهینامه را بیش از 27 میلیون نفر عنوان و بیان کرد: در سال 95 ، حدود دو میلیون و 100 هزار وسیله نقلیه نو شماره گذاری شد و امسال هم بیش از 600 هزار دستگاه وسیله نقلیه افزوده شده است.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره آمار جان باختگان ناشی از تصادفات اتوبوس ها در درون و برون شهرها، گفت: در سال 92 ، 11 نفر در درون شهرها و 196 نفر در خارج از شهرها، در سال 93، 6 نفر در درون شهرها و 101 نفر در برون شهرها، در سال 94 ، هفت نفر در درون شهرها و 179 نفر در برون شهرها و در سال 95 ، 9 نفر در درون شهرها و 163 نفر در برون شهرها در سوانح رانندگی جان باختند؛  در چهارماهه نخست امسال، دو نفر در درون شهرها و 42 نفر در خارج از شهرها، در تصادف رانندگی جان خود را از دست داده‌اند؛ در مجموع از سال 92 تا چهار ماه نخست امسال، 718 نفر در تصادفات درون و برون شهری اتوبوس‌ها جان باختند.

وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال، مجموع جان باختگان تصادفات رانندگی اعم از سواری، وانت و...5371 نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 نفر کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا به نصب تجهیزات الکترونیکی و دوربین ها طی سال های اخیر اشاره و بیان کرد: قرار است تا پایان سال آینده 1800 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها نصب شود که تاکنون 1200 دستگاه نصب شده است که همه اینها به 34 هزار کیلومتر جاده اختصاص می یابد.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه 217 هزار کیلومتر جاده برون شهری و نیز 450 هزار کیلومتر جاده درون شهری وجود دارد، گفت: کلیه جاده های کشور باید به سامانه های ثبت تخلف مجهز شوند تا از این طریق بتوانیم رفتار رانندگان را کنترل کنیم.

به گفته سردار مهری، بیش از 95 درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است و از سوی دیگر حمل و نقل ریلی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است. وی با اشاره به مقایسه تلفات رانندگی ایران با کشورهای آسیایی و دیگر نقاط جهان، افزود: در آسیا به ازای 10 هزار وسیله نقلیه در سال، 10 نفر کشته می شوند که این عدد در کشور ما در سال 84 معادل 32 نفر بود که در پایان سال 95 به 5 نفر کاهش یافت. درحالی که میانگین جهانی 7.7 نفر است و در آمریکا 2.7  نفر است.

 مهری افزود: استفاده از وسیله نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی بسیار کم است و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی استفاده می کنند. رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به 3400 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور بر ارتقاء ایمنی جاده ها و نیز اعمال مجازات های سختگیرانه تر برای رانندگان پرخطر تاکید کرد. 

  وی در پاسخ به سؤال دادستان کل کشور مبنی بر اینکه آیا در کشورهای دیگر برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی، کنترل ها و نظارت های بیشتری صورت می گیرد؟ افزود: آموزش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در برخی از این کشورها بسیار ویژه است  به گونه ای که نمرات منفی برای رانندگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگان خودروهای شخصی بیشتر است؛ در برخی کشورها اگر راننده ای در تصادفی موجب قتل شود شش ماه زندانی و تا 20 هزار دلار نیز جریمه می شوند که این نشان می دهد که قوانین و مقررات دنیا سختگیرانه است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کشور ما کسانی که از مواد افیونی و الکلی استفاده می کنند تا 6 ماه حق رانندگی ندارند و به مراجع قضائی نیز معرفی می شوند. به گفته وی، در کشورهای دیگر که مصرف مواد الکلی منعی ندارد اگر راننده در صندلی جلو همراه داشته باشد حتماً با او برخورد می شود که این نشان می دهد برای کنترل رفتار راننده در دنیا مقررات سختگیرانه وضع می شود.

 مهری افزود: سال گذشته فرمانده ناجا در پیشنهادی به رئیس جمهور درخواست تشکیل ستاد راهبردی برای رسیدگی به تصادفات و جان باختگان را داد که ظاهراً در قالب لایحه ای از سوی وزرای راه و شهرسازی کشور به مجلس ارائه شده است.

وی گفت: هدف از این اقدام این است که در بحث مدیریت سوانح رانندگی در کشور به جز اقدامات کمیسیون ایمنی راه و شورای عالی هماهنگی از ظرفیت سایر اعضای هیئت دولت هم استفاده شود.

رئیس پلیس راهور ناجا بر نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور تأکید و تصریح کرد: هم اکنون 51 هزار اتوبوس در سطح کشور وجود دارد که حدود 18 هزار اتوبوس در حوزه راه فعال هستند و بقیه در داخل شهر و روستا تردد می کنند که تعدادی از این اتوبوس ها فرسوده اند؛ هم اکنون 40 درصد اتوبوس های موجود تهران فرسوده است.

مهری در بخش دیگری از سخنانش به افزایش خواب آلودگی در برخی محورها در استان های سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان به سبب جاده های کویری اشاره کرد و گفت: باید مناطق استراحتگاهی در این جاده ها افزایش پیدا کند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی و نیز مجهز شدن هرچه بیشتر تجهیزات پلیس تأکید کرد و گفت: در چند سال آینده تعداد خودروها به حدود 30 تا 40 میلیون می رسد که باید اقبال به هم حمل و نقل عمومی نیز بیشتر شود.

مهری درباره علت تصادفات در 18 روز ابتدایی شهریور امسال، گفت: عمده تصادفات جاده های برون شهری ناشی از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده است.

وی گفت: ما 173 کد تخلفاتی داریم که امسال 40 میلیون برخورد با تخلفات شده است که 38 درصد آن به وسیله دوربین بود و بقیه خودروها از سوی مأموران متوقف شدند. براساس اعلام سایت پلیس، مهری گفت: 50 درصد کسانی که در حوادث رانندگی فوت می کنند در بیمارستان و پیش از بیمارستان است که باید امداد و نجات هوایی و پایگاه های اورژانس تقویت شوند.
منبع: ایسنا