تبیان، دستیار زندگی

بررسی تاثیر برگ بو بر استرس، دستاورد برتر دوره اول صبا در بخش سمینار

استرس بیماری روانی بسیار مهلکی است که گریبانگیر اکثر افراد است و اگر کنترل نشود پیامد های بسیار بدی برای فرد خواهد داشت. پس سعی کنید استرس تان را مدیریت کنید. استرس نیز یکی از همین هیجانات است که تنها باید مدیریت شود. بیشتر افراد زمانی که نمی توانند با اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر برگ بو بر استرس، دستاورد برتر دوره اول صبا در بخش سمینار

 

 

بررسی تاثیر برگ بو بر استرس، دستاورد برتر دوره اول صبا در بخش سمینار

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

  

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: بررسی تاثیر برگ بو بر استرس ناشی از آلودگی صوتی

نام مدرسه: دبیرستان صبا

نام استاد: خانم فاطمه شیرین آبادی

دانش آموزان: پرگل شهیدی،‌ نیکا ارشادی فر،‌ مایده سادات موسویان

چکیده: 

استرس بیماری روانی بسیار مهلکی است که گریبانگیر اکثر افراد است و اگر کنترل نشود پیامد های بسیار بدی برای فرد خواهد داشت. پس سعی کنید استرس تان را مدیریت کنید. استرس نیز یکی از همین هیجانات است که تنها باید مدیریت شود. بیشتر افراد زمانی که نمی توانند با استفاده از منابع فردی و جمعی که در اختیار دارند، به مطالبات خواسته شده از آنها پاسخ دهند، دچار استرس می شوند. 

 

استرس لزوما در حوادث و وقایع تلخ و غم انگیز بروز نمی کند، این واکنش هیجانی در مواقع خوشایند نیز مانند ازدواج، تحقیقات علمی و یا اعلام نتایج آزمون بروز پیدا می کند. اضطراب و استرس ۷ سال از عمر آدم را بر باد می دهد و بقیه را به کامش تلخ می کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد.

استرس یکی از بیماریهای جدی زمانه ماست. خوشبختانه این روزها روش های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا ، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.

علاوه بر این ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان و مواد دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می کنند. در این پژوهش بر آن شدیم به تاثیر قهوه و آب قند و بوی برگ بو بر تغییرات استرس بپردازیم. به جهت انجام آزمایشات بر اساس اصول اخلاقی انسانی از حیوان همستر برای انجام تست در تمام مراحل تحقیق استفاده شد. با ساختن مازی که بر اصل سنجش استرس با مدلی مارپیچی و خاص طراحی شد به آموزش حیوان پرداخته شد و سپس به صورت تفکیکی به بررسی آب قند و قهوه و بوی برگ بو بر تغییرات استرس پرداخته شد. اساس سنجش زمان خروج حیوان از ماز بود.

 در پاپان نتایج در جدولی ثبت و نمودار آن رسم شد. بر طبق نتایج مشخص شد نسکافه بیشتر از مواد دیگر استرس را زیاد کرد چون زمان خروج همستر از ماز بسیار طولانی بود و بعد از آن به ترتیب بوی برگ بو و آب قند در مراتب بعدی قرار داشتند.

مقدمه:

استرس باعث بیماری های جدی و خطرناک بسیاری می شود و فرد را در موقعیت های پرخطر همچون ناراحتی های قلبی، سرطان، بیماری های تنفسی ، تصادف، بیماری های کبد و حتی خودکشی قرار می دهد.

عوارض استرس عبارتند از:

1. استرس رفع خستگی پس از فعالیت بدنی را به تعویق می اندازد.

2. استرس حافظه را پریشان می کند.

3. استرس سبب افزایش وزن می شود.

4. استرس سبب بیخوابی شبانه می شود.

5. استرس، سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

6. استرس، سبب ریزش مو می شود.

7. استرس، بر بینایی اثر منفی دارد.

8. استرس، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

9. استرس سبب تشدید حملات آلرژیک می شود.

ما می خواهیم با انجام این آزمایش از بروز این عوارض جلوگیری کنیم.

بیان مسئله:

همه ما این روز ها استرس داریم ولی مسئله این است که چگونه آن را کاهش دهیم.

هورمون های مسئول شرایط پر استرس نظیر آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول باعث می شوند که سرعت پمپاژ قلب بالا رفته، فشار خون نیز به تبعیت از آن بالا می رود، تنفس سریع تر شده، تعریق افزایش می یابد و هضم یا به طور کلی فعالیت دستگاه گوارش کاهش می یابد. 

ما با کمک این آزمایش به مردم کمک کردیم که بر استرس خود غلبه کنند.

هدف تحقیق:

ما می خواستیم به موجودات کمک کنیم تا مواد استرس زا و ضد استرس را بشناسند. ما با این آزمایش برخی مواد را برروی همستر امتحان کردیم تا پاسخ پرسش هایمان را بیابیم. برای مثال ما شنیدیم که برخی از مردم معتقدند که برگ بو موجب کاهش استرس می شود ولی در آزمایش ما با بوی برگ بوی در حال سوختن استرس همستر نه کاهش یافت و نه افزایش.

بررسی تاثیر برگ بو بر استرس، دستاورد برتر دوره اول صبا در بخش سمینار

اهمیت و ضرورت تحقیق:

با این تحقیق ما می فهمیم که چگونه استرس خود را کنترل کنیم ولی اگر ما این آزمایش را انجام نمی دادیم، ممکن بود برای مثال دانشجویی قبل از امتحان برای رفع خواب آلودگی قهوه یا نسکافه می خورد ولی نسکافه ای که می خورد باعث افزایش استرسش می شود و او این را نمی داند.

بررسی تاثیر برگ بو بر استرس، دستاورد برتر دوره اول صبا در بخش سمینار

فرضیه ها و سوالات تحقیق:

1. چه چیزی باعث افزایش استرس می شود؟

2. آیا برگ بوی درحال سوختن استرس را کاهش می دهد؟

3. آیا کافئین روی استرس تاثیری دارد؟

4. آیا آب قند استرس را افزایش می دهد؟

روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه:

ما می خواستیم که استرس افراد را در موقعیت های مختلف اندازه گیری کنیم تا بتوانیم آن را کنترل کنیم. اما چون نمی توانیم از انسان ها استفاده کنیم از همستر استفاده کردیم چون از نظر ساختار بدنی به انسان شباهت های زیادی دارد. اما می توان به جای همستر از موش و برخی جانداران دیگر نیز استفاده کرد.

جامعه نمونه و شیوه نمونه گیری:

ما از یک همستر استفاده کردیم که تقریبا یک ماهه بود و مذکر بود. همستر ما در اوایل آزمایش بسیار تنبل بود و همش می خوابید اما پس از مدتی پرکار شد. او در این آزمایش بسیار به ما کمک کرد.

جمع بندی و نتیجه گیری:

بر طبق نتایج حاصل از جمع آوری اطلاعات مشخص شد که نسکافه حاوی کافئین است. ماده ای که تاثیرات متفاوتی بر افزایش فشارخون و ضربان قلب و ... دارد. هر چند تاثیر این ماده در افراد متخلف با ویژگی های بدنی مختلف متفاوت است ولی بر طبق نتایج حاصل از پژوهش مشخص شد که کافئین موجود در نسکافه باعث ایجاد استرس شده و استفاده از آن توصیه نمی شود. همچنین عود های حاوی برگ بو هم برای استشمام توصیه نمی شود و از طرفی در زمان مواجه شدن با استرس خوردن آب قند که جزء رسومات نوشیدن در زمان تغییرات ناگهانی بدن است، به دلیل افزایش استرس نسبت به حالت عادی در افراد توصیه نمی شود.

 

منابع: 

1. ویکیپدیا

2. دانش نامه آزاد

 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی