تبیان، دستیار زندگی

خورش آلبالو با کوفته قلقلی

آلبالوپلو یکی از رایج‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای فصل است. اگر شما هم عاشق آلبالو هستید، لازم نیست تا آلبالو هست، هفته‌ای دوبار آلبالوپلو بخورید، گاهی هم با آلبالو خورش درست کنید. خورش آلبالو دست‌کمی از آلبالوپلو ندارد. به خصوص اگر عاشق غذاهای ترش یا ملس باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

خورش آلبالو


مواد لازم خورش آلبالو با کوفته‌قلقلی


آلبالو بدون هسته: ۲۰۰ گرم

شکر: ۲ قاشق سوپ‌خوری

گوشت چرخ‌کرده: ۲۵۰ گرم

کره: کمی

پیاز: ۱ عدد

سبزی تازه معطر (جعفری، نعنا، ریحان): ۳ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

لواشک آلبالو: ۶۰ گرم

خلال پسته برای تزیین: کمی

روغن: به مقدار لازم

مواد لازم برای پلو با ته‌دیگ ته‌چین


برنج: ۲ پیمانه

تخم‌مرغ (زرده): ۱ عدد

ماست: ۱ قاشق سوپ‌خوری

زعفران آب کرده: ۱ قاشق سوپ‌خوری

کره: کمی

 

طرز تهیه خورش آلبالو با کوفته قلقلی



زمان تهیه ۳۰ دقیقه

زمان پخت ۶۰ دقیقه

آلبالوهای بدون هسته را در قابلمه‌ای با شکر مخلوط کرده، روی حرارت بگذارید تا یکی، دو جوش بزند و آلبالوها کمی شیرین شوند، بعد از روی حرارت بردارید. لواشک را تکه‌تکه کرده و در مقداری آب بخیسانید.
 

پیاز را پوست کنده و رنده کنید. گوشت چرخ‌کرده را همراه پیاز مخلوط کرده و ورز دهید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و مخلوط کنید.

 
به مایه گوشت سبزی‌های معطر ریز خرد شده را افزوده و خوب با مواد دیگر مخلوط کنید و ورز دهید. از مایه گوشتی به اندازه یک گیلاس برداشته و در کف دست قلقلی کنید.

 
همه مایه گوشت را به همین صورت به شکل کوفته قلقلی‌های ریز درآورید و کنار بگذارید. در قابلمه‌ای کمی روغن یا کره ریخته و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن کوفته‌قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید.

 
در این فاصله لواشک‌ها را خوب در آب جوش حل کرده و صاف کنید. چند بار از صافی رد کنید تا همه تکه‌های لواشک‌ها در آب جوش حل شده و به شکل سس درآید. حالا این سس را به قابلمه‌ای که کوفته‌ها را در آن سرخ کردید اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا گوشت بپزد.

 
آلبالوهای شیرین‌شده را از صافی رد کنید. آب آن‌ها را به قابلمه خورش اضافه کرده و دانه‌های آلبالو را با مقداری کره تفت دهید و بعد به مواد اضافه کنید. بعد از حدود ۱۰ ـ ۸ دقیقه که خورش جوشید، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر ریخته و با خلال‌های پسته تزئین کنید

 

روش تهیه: پلوی ته‌چین قالبی


برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید و طبق معمول آبکش کردن عمل کنید. بعد از آبکش کردن یک کفگیر از برنج را با زرده تخم‌مرغ، ماست و زعفران مخلوط کنید.

 
قالب موردنظر را با کره چرب کرده، برنج مخلوط شده با مایه ته‌چین را در ته قالب ریخته، فشرده کنید. برنج سفید را هم روی مایه ته‌چین ریخته و روی قالب را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید.
 

قالب را در فر از پیش گرم‌شده با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۵ دقیقه حرارت دهید تا پلو آماده شود. بعد از این مدت قالب را از فر بیرون بیاورید و صبر کنید تا حرارتش را از دست بدهد. بعد قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید.


سایر نکات

با دو قاشق شکر خورشتان ملس (ترش و شیرین) می‌شود. اگر می‌خواهید خورشتان شیرین‌تر شود مقدار شکر را به چهار قاشق افزایش دهید و در صورتی که‌ترش دوست دارید می‌توانید کلاً شکر را حذف کنید.

از هر سبزی معطر (جعفری، نعنا و ریحان) یک قاشق مرباخوری کافی است.



منبع: پاپیون
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.