تبیان، دستیار زندگی

اگر جزو این گروه‌ها هستید، نمک بیشتری مصرف کنید!

ما معمولاً به کاهش مصرف نمک توصیه می‌شویم و از عوارض مصرف زیاد نمک مانند فشارخون بالا، سکته، حملات قلبی و سایر مشکلات سلامت آگاهی داریم اما مصرف کمتر نمک، همیشه برای سلامت مفید نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

نمک

مصرف بسیار کم نمک به هیپوناترمی یا زیاد شدن سطح آب خون منجر می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد کسانی که روزانه کمتر از 3000 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌کنند با ریسک افزایش مشکلات قلبی و مرگ زودرس مواجه‌اند.

مصرف نمک، کمتر یا بیشتر از میزان مورد نیاز می‌تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند. میزان نمک مصرفی مورد نیاز روزانه، مورد بحث کارشناسان قرار دارد. تحقیق سال 2015 نشان داد، 2300 میلی‌گرم در روز می‌تواند نقطه شروع مطمئنی برای همه افراد باشد.

با وجود توصیه‌ها برای حذف نمکدان از میز غذا، اگر هریک از شرایط زیر را دارید، در مورد کافی بودن نمک مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید:
 

ورزشکار حرفه‌ای هستید


ورزشکاران معمولاً آب زیادی می‌نوشند و به دلیل تعریق زیاد، نمک زیادی از دست می‌دهند. این شرایط می‌تواند به هیپوناترومی منجر شده و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. کم شدن نمک بدن همچنین به برهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها و بیماری‌های شدیدی منجر می‌شود.

زیاد عرق می‌کنید


اگر به دلیل شرایط کاری یا زندگی در مناطق گرم زیاد عرق می‌کنید یا به طور کلی عادت به تعریق زیاد دارید، احتمالاً باید بیشتر از حد معمول نمک مصرف کنید.

رژیم غذایی بسیار سالمی دارید

ورزشکاران معمولاً آب زیادی می‌نوشند و به دلیل تعریق زیاد، نمک زیادی از دست می‌دهند. این شرایط می‌تواند به هیپوناترومی منجر شده و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.


اگر جزو پاک گیاهخواران هستید، احتمالاً بدون آن که متوجه باشید، روزانه کمتر از 500 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند برای تعیین دقیق میزان نمک مصرفی از اپلیکیشن‌هایی که میزان مصرف را کنترل می‌کنند استفاده کنید.

از نفخ زیاد می‌ترسید


اگر از کسانی هستید که به دلیل توجه زیاد به تناسب اندام از نفخ هراس دارید و آب مقطر مصرف می‌کنید، احتمالاً دریافتی نمکتان نزدیک به صفر است. بهتر است بدانید هرچند مصرف آب و نمک به تجمع آن‌ها و ایجاد نفخ منجر می‌شود، اما نفخ مانند چربی ماندگار نیست و با فعالیت بدنی و تعریق از بدن دفع می‌شود.
 

داروهای دیورتیک مصرف می‌کنید


این داروها باعث از دست رفتن سدیم بدن می‌شوند. کسانی که از این داروها مصرف می‌کنند، بهتر است مصرف سدیم را کاهش ندهند. میزان توصیه شده مصرف سدیم برای این افراد روزانه 2300 میلی‌گرم است.

 


منبع: جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.