تبیان، دستیار زندگی
ید آیت‌الله شیخ بشیر نجفی،از مراجع تقلید نجف در پیامی خطاب به مبلغان و خطبای عراق در ماه محرم بااشاره به اهمیت حادثه تاریخی كربلا، از روحانیان خواست تا در مجالسعزاداری اباعبدالله(ع)، مردم را به اطاعت از رهبری، مراجع تقلید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در ایام محرم،مردم را به اطاعت از رهبری و ارتباط نزدیك با حوزه‌های علمیه دعوت كنید

آیت‌الله شیخ بشیر نجفی،از مراجع تقلید نجف در پیامی خطاب به مبلغان و خطبای عراق در ماه محرم بااشاره به اهمیت حادثه تاریخی كربلا، از روحانیان خواست تا در مجالسعزاداری اباعبدالله(ع)، مردم را به اطاعت از رهبری، مراجع تقلید و ارتباطنزدیك با حوزه‌های علمیه دعوت كنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، متن این پیامبدین شرح است: «الحمد لله رب العالمین باری الخلائق اجمعین و له الشكر علیصدایته لدینه و له المنه علی دعا الیه من سبیله و الصلاه و السلام علی سیدعباد الله الصالحین من الاولین و الآخرین محمد و آله القاده الهداهالمیامین.
خداوند متعال می‌فرماید: ادع الی سبیل ربك بالحكمه و الموضعهالحسنه. صدق الله العلی العظیم، و از امام صادق (ع) آمده است: رحم الله مناحیا امرنا. برادران، خواهران، سروران مبلغ و سخنرانان منبر حسینی، خداوندمتعال بر شما منت گذارده و به شما توفیق داده است تا بهترین و مهمترینوظیفه‌ الاهی را به انجام برسانید و آن تبلیغ، هدایت و دعوت مردم به دیناست. امامان ما نیز به مردم سفارش‌های گفتاری و عملی بسیاری درباره برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) در طول سال و به ویژه در روزهای ماهمحرم داشته‌اند و این به جهت ایجاد ارتباط روحی و عاطفی با جد بزرگوارشانابا عبدالله الحسین(ع) نبوده است، بلكه بدان دلیل بود كه نهضت امامحسین(ع) احیاگر دینی بود كه زیر فشار ظالمان و فاسقان زمان در حال از بینرفتن بود. اصل دین و خلافت از مسیر اصلی‌اش منحرف شده و به دست كجروان امتسپرده شده بود. از این رو قیام امام حسین(ع) یك نیاز و ضرورت حتمی بود كهبا دیدن روایات ائمه اطهار(ع)، پیش و پس از نهضت سیدالشهدا(ع) به نظرمی‌رسد كه رسول اعظم(ص) با در نظر گرفتن جاهلیت مردم و كینه‌هایی كه نسبتبه اسلام داشته‌اند، این نهضت را پیش‌بینی كرده و امیرالمؤمنین(ع) و امامحسین(ع) را از این نهضت آگاه كرده بودند، به این دلیل معصومان(ع) بر زندهنگه‌داشتن این حادثه بزرگ تأكید كرده‌اند، چرا كه احیای آن، احیای دین است
 اینحادثه برای همیشه زنده، برانگیزنده عواطف و تحریك كننده پیروان اهل‌بیت(ع)برای یاری دین و مذهب رسول‌الله (ص) است. امت اسلام در طول تاریخ شهدایبسیاری را برایحفظ این چراغ راهنما و این حركت جهادی تقدیم كرده است.
فعالیت‌های شما مبلغان و سخنرانان گرامی در راستای احیای مسیر شهداست كه خوشا به سعادت شما.
 اهمیتاین مسأله ما را بر آن داشت تا مهمترین و اساسی‌ترین مسایل را در شرایطیكه امروزه شیعیان جهان و به ویژه مسلمانان عراق در آن قرار دارند، گوشزدكنیم.
1- عراق در طول سال‌ها بلكه قرن‌های گذشته از دست ظالمی رهاییپیدا نكرده، مگر آن كه ظالم دیگری روی كار آمده باشد و همانطور كه امامحسن(ع) به عنوان راه حلی برای خروج از اوضاع آن زمان با آكله الاكباد ابنهند در حالت اجبار صلح كرد، امروز نیز در عراق این گونه است. تا پیش ازاین نیروهای ستمكار بر عراق حاكم بودند. همه تلاش آنها در جهت دور ساختنمردم عراق از دین و اهل‌بیت(ع) بود، ولی ائمه معصوم (ع) و علمای بزرگ مادر باقی ماندن مردم در‌ دین خود تلاش كردند و حوزه علمیه نجف در طول تاریخخود با وجود همه موانع و دشمنی‌ها، با زمین و زمان دست و پنجه نرم كرد وبسیاری از بزرگترین مدرسان خود را در این جنگ از دست داد و آن‌ها را نیزبه قافله شهادت افزود تا مردم را همچنان با دین همراه و به دین نزدیك كند.
2-باید فعالیت یك سخنران و مبلغ از روی اخلاص باشد. روحانیان باید بااستفاده از منابر امام حسین(ع) مردم را به انجام تكالیف خود، اطاعت ازرهبری و مراجع تقلید و ایجاد ارتباط نزدیك با حوزه علمیه دعوت كنند.
بایدبدانیم كه دست‌های بسیار خبیث و شروری در حال تلاش برای دوركردن مردم ازحوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه هستند تا عراق و ملت آن را چون طعمه‌ای آساندر اختیار دشمنان قرار دهند.
باید مردم را به شركت در عزاداری‌ها وهیأت‌های امام حسین (ع) دعوت كنید و از آنها بخواهید تا دراین مراسم‌ها درحد شرعی خود خارج نشوند. باید هوشیار باشند كه دشمنان خرافات را واردمراسم عزاداری نكنند و نهضت امام حسین(ع) را بازیچه مقاصد سیاسی  خود قرارندهند. نباید از مجالس امام حسین(ع) برای اهداف سیاسی و مادی استفاده كرد.این مجالس باید طوری برنامه‌ریزی شوند كه وقت برگزاری آن‌ها با اوقات نمازهم‌زمان نباشد، زیرا دلیل نهضت امام حسین، برپاداشتن نماز و پاسداری ازدین خدا بود.
3- خبرهایی درباره نشر افكار نادرست به دست شیاطین شنیده‌شده كه آنها ادعا كرده‌اند با امام زمان(عج) ملاقات داشته و اوامر را بهطور مستقیم از ایشان دریافت كرده و دیگر نیازی به تقلید از مراجع نیست. هركس كه چنین ادعایی كرده، خود امام زمان او را تكذیب فرموده‌اند و در صورتیكه بتوان زندگی‌نامه آنها را مورد بررسی قرار داد،  خواهید دید از كجا واز چه كسانی دستور می‌گیرند تا مردم را از دین را دور ‌كنند. باید مردم رااز چنین اشخاصی دور ساخت و آنها را نجات داد.
4- سخنران باید ازمعتبرترین مرجع‌های نقل حدیث و روایت استفاده كند و از هر حدیث ضعیفالسندی كه احتمال می‌رود در آن اهانتی به دین، مذهب و ساحت مقدس امامحسین(ع) شده باشد، بپرهیزد. بهتر است كه منبع هر روایت را ذكر كرده تا ازپیامدهای نقل آن در امان باشد.
5- مبلغ باید با تأكید فراوان حادثه‌كربلا را به وسیله بیان سخنان، رفتار و كردار سیدالشهدا(ع) و اصحابش نسبتبه احكام دین مانند نماز، روزه، حج، زكات، خمس و جهاد ربط داده و اهمیت آنرا نشان دهد.
6- امروزه ما شاهد تروریست در عراق هستیم. مبلغان نقشبسیار مهمی در جهت هوشیار ساختن مردم در برابر تروریست دارند. مردم بایددر صورت روبه رو شدن با آنها نیروهای امنیتی را آگاه و در غیر این صورت ازخود دفاع كنند.
بر هر مسلمان با اخلاص و با شرف واجب است تا از جان برادر مسلمان خویش محافظت كند و از ریختن خون آن جلوگیری كند.
ایبرادران من، بدانید كه تمام حكومت‌های ظالم و فاسدی كه بر این ملت حكمرانیكرده‌اند، تلاش در دور ساختن مردم از دین داشته‌اند به طوری كه قشر بزرگیاز مردم حتی از بدیهی‌ترین احكام دین خود كه هیچ مسلمانی از آن نباید غافلباشد، بی‌خبرند.
پس چه مسئولیت سخت و مهمی به گردن شما برادران وخواهران مبلغ افتاده است. از خداوند متعال می‌خواهم شما را در انجام اینوظیفه خطرناك یاری دهد تا بتوانید مسئولیت خویش را كه وظیفه‌ انبیا،ائمه(ع) و بزرگان مابوده، به انجام برساند.
و الله ناصركم و هو نعم المولی و نعم النصیر»