تبیان، دستیار زندگی

دیدار رئیس سازمان زندان ها با نماینده ولی فقیه در استان البرز

اصغر جهانگیر در بدو ورود به استان البرز با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج با آیت الله حسینی همدانی دیدار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اصغر جهانگیر
به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛ در این دیدار اصغر جهانگیر با اشاره به برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها گفت: مهمترین ماموریت سازمان زندان ها، اصلاح و تربیت است که اجرای مطلوب آن در گرو چند عامل است.

وی تصریح کرد: اولین عامل در خصوص اجرای مطلوب فرآیند اصلاح و تربیت متناسب بودن تعداد زندانیان با فضاهای موجود است؛ لذا تراکم جمعیت زندانیان مهمترین مانع در راستای اجرای دامنه دار و عمیق برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان‌هاست.

رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه بیان کرد: طی سال های اخیر بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های راهبردی قوه قضاییه اقدامات خوبی در زمینه کاهش مجازات حبس و کاهش جمعیت زندانیان صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته گفت: در حال حاضر روند رشد جمعیت زندانیان که در سال های گذشته به 10 درصد رسیده بود را متوقف و این رقم به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

جهانگیر ابراز امیدواری کرد که با توسعه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی لازم  آمار ورود به زندان همچنان کاهش یابد. مشاور رئیس دستگاه قضا در ادامه افزود: اعتقاد ما این است که اگر بتوانیم از ورود به زندان یک نفر نیز جلوگیری کنیم و یا زندانی موجود را ولو یک ساعت زودتر آزاد کنیم این اقدام یک کار ارزشمند و خدمت به جامعه خواهد بود.

جهانگیر گفت: بسیاری از افرادی که وارد زندان می شوند علاوه بر مشکل اعتیاد به لحاظ مهارت های شغلی و سلامت جسمانی دارای مشکلات عمده هستند که فعالیت های اصلاحی و تربیتی سازمان زندان ها را تحت الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود امروز مجموعه قوه قضاییه و سازمان زندان ها با کار جهادی نسبت به وظایف خود اقدام می نماید. این مقام ارشد قضایی با اشاره به برخی از فعالیت های اصلاحی و تربیتی عنوان کرد: در ۹ سال گذشته سازمان زندان ها به عنوان دستگاه برتر کشوری در اقامه نماز انتخاب شده است.

جهانگیر گفت: کسب این عنوان در شرایطی است که بسیاری از افرادی که وارد زندان ها می شوند نسبت به برخی مسائل دینی از جمله نماز اهتمام کافی ندارند و این ها در زندان ها با کمک روحانیون و برنامه های فرهنگی به سمت نماز بازگشته اند. رئیس سازمان زندان ها افزود: فعالیت های قرآنی در سطح وسیع  و تحت عناوین آموزش روخوانی، روان خوانی، تفسیر، تلاوت، حفظ  و… در زندان ها اجرا می شود.

جهانگیر اظهار داشت: در کنار نماز و قرآن، کلاس های آموزش نهج البلاغه، آثار شهید مطهری، مهارت های زندگی و آشنایی با احکام در سه سطح از جمله برنامه های فرهنگی در زندان هاست. رئیس دفتر یازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به فعالیت های اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ رشته و مهارت شغلی در زندان ها آموزش داده می شود و برنامه ما این است که هر زندانی حداقل یک مهارت شغلی را آموزش ببیند تا بعد از آزادی دچار معضل بیکاری نشود.

جهانگیر گفت: حمایت از خانواده های زندانیان یکی دیگر از فعالیت های سازمان زندان ها است که در سال های اخیر با توسعه این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی بیان کرد: در سال گذشته حدود 10 هزار خانواده در معرض طلاق شناسایی شد که با مشاوره و پیگیری های قضایی بسیاری از این خانواده ها حفظ و دچار آسیب های طلاق نشدند.

جهانگیر ادامه داد: بیش از ۶۰۰ دانش آموز که به خاطر حضور یکی از والدین در زندان ترک تحصیل نموده بودند با پیگیری و همکاری وزارت آموزش و پرورش به کلاس های درس برگردانیدم که این مساله در راستای پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از توسعه چرخه جرم اقدام مهمی بوده است.

در این دیدار آیت الله حسینی همدانی با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در زندان ها ابراز امیدواری کرد جمعیت زندانیان به حداقل ممکن برسد. نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به موارد حبس در اسلام گفت: باید تا جای ممکن از مجازات های جایگزین استفاده شود. امام جمعه کرج همچنین با تاکید بر تراکم جمعیتی در زندان های استان البرز خواستار اقدام مناسب در این زمینه شد.
منبع: ایسنا