تبیان، دستیار زندگی

سیری در سیره علمای بلاد(۹)؛

نگاهی به زندگینامه و تألیفات آیت الله قریشی

آیت الله سید علی اکبر قریشی مفسر قرآن کریم بیش از نیم قرن عمر خود را صرف تألیف بیش از ۵۰ عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت کرده است، البته مقالات بسیاری از این نویسنده، محقق و قرآن پژوه در روزنامه ها و مجلات به چاپ رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نگاهی به زندگینامه و تألیفات آیت الله قریشی
سید علی‌اکبر قریشی در سال ۱۳۰۷ در بناب در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. دروس فارسی را در مدارس ملی و مقدمات عربی را نزد پدر و مدرسه علوم دینی بناب فرا گرفت و سپس جهت تکمیل تحصیلات خود در سال ۱۳۲۴ روانه حوزه علمیه قم شد.
قریشی در مدت هشت سال تحصیل در حوزه قم از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، آیت الله سلطانی و آیت الله مجاهدی تلمذ کرد .
در سال ۱۳۳۲ به دعوت عده‌ای از اهالی ارومیه رحل اقامت در این شهر افکند و به کار تبلیغ، ارشاد و اقامه شعائر دینی پرداخت. ایشان در کنار انجام وظایف معمول یک روحانی به کار مطالعه، تحقیق و نویسندگی همواره اهتمام ورزیده و آثار جاودان و ارزشمندی چون قاموس قرآن و تفسیر احسن الحدیث را تألیف کرد.
در آستانه پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، سید علی اکبر قرشی در اثر مخالفت با رژیم پهلوی ممنوع‌المنبر و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۷ به بافت کرمان تبعید شد که این تبعید تنها چند ماه بطول انجامید و همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی از تبعید آزاد و به ارومیه مراجعت کرد.
آیت الله قریشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رای مردم به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت و در تدوین قانون اساسی مشارکت کرد و نیز در دوره‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به نمایندگی مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد. سید علی اکبر قریشی در سایه مجاهدتهای علمی خود در سال ۱۳۷۵ بعنوان محقق نمونه سال کشور انتخاب شد.
وی در سال 90 نیز به پاس صرف عمر خود در تدریس و تفسیر قرآن کریم و تالیف کتب متعدد در حوزه دین، به دریافت نشان درجه یک پژوهش مفتخر شد.
آیت الله قریشی، نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد سازندگی استان آذربایجان غربی و نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه ارومیه را نیز به عهده داشته است.
این عالم فرزانه بیش از نیم قرن عمر با برکت خود را صرف تألیف بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت کرده است، البته مقالات بسیاری از این قرآن پژوه و نویسنده و محقق دینی در روزنامه ها و مجلات به چاپ رسیده است.
قاموس قرآن
قاموس قرآن از جمله مهم ترین تألیفات آیت الله قریشی است، در اردیبهشت ۱۳۵۴توسط دارالکتب الاسلامیة در تهران منتشر و تا سال ۱۳۷۴ شمسی بیش از ده بار تجدید چاپ شده است. قاموس قرآن با هفت جلد در سه مجلد قطور و قطع وزیری با مقدمه‌ای کوتاه از مؤلف ارائه شده است. هر صفحه آن به دو ستون مساوی تقسیم و مطالب در ان نوشته شده است. آیات قرآن با خطی متمایز از متن و نام سوره و شماره آیات کاملا قابل تشخیص از متن اصلی است. در انتهای جلد آخر مؤلف اجمالی از شرح حال و آثار قلمی خویش را به همراه تشکر از ناشر به رشته تحریر درآورده است.
مفردات نهج‌البلاغه
کتاب مفردات نهج‌البلاغه یکی دیگر از تألیفات ارزشمند آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی است که به بررسی مفردات و مفاهیم نهج‌البلاغه پرداخته است.
مفردات نهج البلاغه در واقع دایره المعارف نهج البلاغه است که در حدود 5 سال و هفت ماه نگاشته شده است.
مولی الموالی
آیت الله قریشی، مفسر قرآن کریم در این کتاب به بیان حکایاتی درباره امیر‌المؤمنین(ع) پرداخته است.
این کتاب حدود ۱۲۰ حکایت و واقعه درباره امیر‌المؤمنین(ع) نقل کرده است. این حکایات عقیدتی، قرآنی، اخلاقی، قضایی، غیبی، جنگی و نظیر آن‌هاست و درواقع شرح حال آن حضرت(ع) در قالب حکایات و قصه هاست و حتی از آیات شریفه احادیث مشهور، فقط آن قسمت را که در شکل و قالب حکایت هستند، نقل کرده است.
کتاب « مولی‌الموالی» در ۳۸۲ صفحه، از سوی انتشارات نوید اسلام، منتشر و چندین مرتبه تجدید چاپ شده است.
سیری در عالم برزخ
کتاب سیری در عالم برزخ به قلم آیت الله قریشی با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع)، برخی از زوایای مخفی عالم برزخ را در پیش چشمان خوانندگان روشن می کند.
این کتاب در 136 صفحه در قطع وزیری به شمارگان 5 هزار جلد به همت انتشارات دارلکتب الاسلامیه منتشر شده است.
تفسیر احسن‌الحدیث
تفسیر احسن‌الحدیث اثر سید علی‌اکبر قریشی، تفسیر کل قرآن است که به زبان فارسی نگاشته شده است و کتابی است ساده و روان با جهت‌گیری هدایتی و تربیتی، متناسب با سطح و فهم توده مردم که جلوه تفسیر قرآن به قرآن و استفاده از روایات را در خود دارد.
آینه نهج البلاغه
کتاب آینه نهج البلاغه، تألیف آیت الله سیدعلی اکبر قریشی، شرحی جامع بر کلمات این کتاب ارزشمند است که مؤلف، آن را در سه جلد نگاشته است.
این کتاب دو هزار صفحه ای مشتمل بر مقدمه، متن، توضیح لغات، شرح مختصر خطبه ها، نامه ها و سخنان حکمت آمیز امام علی (ع) است که مطالعه و فهم بخش های مختلف نهج البلاغه را با بیانی ساده و روشن برای مخاطب آسان تر می کند.
وحدت آراء پیرامون مهدی موعود(عج)
کتاب وحدت آراء پیرامون مهدی موعود(عج) نوشته آیت الله سیدعلی اکبر قریشی است که در یک مقدمه و سه فصل، برخی از وجوه آموزه مهدویت را مورد توجه و ارزیابی قرار داده است.
در این کتاب با استفاده از منابع اهل سنت اثبات می شود که شیعه و اهل سنت درباره امام زمان (عج) متفق القول هستند و وحدت نظر دارند.
همه مطلب کتاب بدون استثنا از کتب اهل سنت جمع آوری شده و در 104 صفحه به همت انتشارات نوید اسلام منتشر و چندین مرتبه نیز تجدید چاپ شده است.
خاندان وحی
خاندان وحی از جمله آثار آیت الله سید علی اکبر قریشی است که موضوع آن بررسی زندگی 14 معصوم (ع) است.
این کتاب در سال 1368 هجری شمسی به همت انتشارات دارالکتب الاسلامیه تهران در یک جلد به چاپ رسیده است.
بانوی دو عالم
آیت الله سید علی اکبر قریشی در کتاب «بانوی دو عالم» به بررسی زندگی، برخی فضائل و خطبه های حضرت زهرا(س) پرداخته است.
این اثر ارزشمند در 230 صفحه، در سال 1387 توسط انتشارات نوید اسلام چاپ و دو مرتبه تجدید شده است.
منبع: خبرگزاری رسا