تبیان، دستیار زندگی
ست مسئول دفتر امور پژوهشگران معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، با اشاره به هدر رفتن بسیاری از منابع مادی، معنوی و انسانی برای كارهای شبه پژوهشی گفت: طرح استانداردسازی پژوهش در پنج مرحله در حال اجراست. به گزارش مركز خبر حوزه، حج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح استاندارد سازی پژوهش در حوزه‌های علمیه در حال اجرا است

مسئول دفتر امور پژوهشگران معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، با اشاره به هدر رفتن بسیاری از منابع مادی، معنوی و انسانی برای كارهای شبه پژوهشی گفت: طرح استانداردسازی پژوهش در پنج مرحله در حال اجراست.

به گزارش مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام خاكبان، دبیر نهضت آزاداندیشی و تولید علم گفت: بر اساس پژوهشی كه با عنوان موانع تحقیق و نوآوری در شورای پژوهش‌های علمی كشور انجام گرفت، حدود شصت مانع و آفت پژوهشی شناسایی شد كه یكی از آنها خلط میان پژوهش حقیقی و شبه پژوهش در میان نهادهای مدعی كار پژوهشی است، لذا دفتر امور پژوهشگران معاونت پژوهشی حوزه، با هدف جلوگیری از هزینه‌های مادی و نیروهای انسانی برای امور غیر ضرور و شبه پژوهش اقدام به اجرای طرح استانداردسازی پژوهش كرد.

وی مطالعه كتابخانه‌ای و میدانی را دو مرحله نخست اجرای این طرح دانست و گفت: بررسی نتایج مطالعات كتابخانه‌ای و میدانی در شورای عمومی استانداردسازی پژوهش به منظور نقد و نظر، طرح نتایج مراحل سه‌گانه پیشین در شورای‌عالی استانداردسازی پژوهش به منظور اظهار نظر نهایی، تأمین نظر شورای‌عالی استانداردسازی در شورای مدیران معاونت پژوهشی مراحل بعدی این طرح را تشكیل می‌‌دهند.

مسئول دفتر امور پژوهشگران معاونت پژوهشی حوزه، شورای عمومی این طرح را متشكل از نمایندگان مجموعه نهادهای پژوهشی حوزه علمیه قم معرفی كرد و اظهار داشت: استفاده از نظر كارشناسی نهادهای حوزوی در راستای تكمیل مطالعات كتابخانه‌ای و میدانی و جلب مشاركت نهاد مربوط در راستای فرهنگ‌سازی نسبت به استانداردهای مصوب از اهداف اصلی تشكیل این شوراست.

وی استفاده از نخبگان جهانی و ملی و تكیه برنخبگان حوزه را، سه راه فرا روی در اجرای طرح استانداردسازی پژوهش برشمرد و گفت: قبل از شناختن ظرفیت كارشناسی حوزه و تجربه نتایج آن، مراجعه به نخبگان ملی و فراملی چندان مورد توجه نبود، لذا استانداردسازی را با استفاده از نخبگان حوزوی شروع كردیم و بتدریج آنرا ارتقاء خواهیم داد.

حجت‌الاسلام خاكبان، با اشاره به آماده شدن پیش نویس سندشماره یك پژوهش گفت: در تهیه این پیش‌نویس كه آماده عرضه به شورای استانداردسازی است، حدود صد و بیست محقق حوزوی نقش مستقیم در قالب نقد و نظر داشته‌اند و پس از آنكه مطالعه كتابخانه‌ای به پایان رسید، نتیجه كار را در معرض نقد و نظر سه گروه حوزوی شامل؛ اساتید روش تحقیق، برگزیدگان كتاب سال حوزه و نمایندگان نهادهای علمی قرار دادیم.

وی با بیان اینكه، دیدگاه تمام افراد با دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است گفت: برای آنكه حق علمی و معنوی افراد و میزان اهمیت و نقش آنها در فرایند امر مهم و سرنوشت‌ساز استاندارد‌سازی پژوهش در حوزه به طور شفاف مشخص و محفوظ باشد، مراحل كار در قالب مستندات سند شماره یك پژوهش ثبت و ضبط شده است و همزمان با انتشار سند در معرض نقد و نظر همگان قرار خواهد گرفت.

مسئول دفتر امور پژوهشگران معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، استانداردسازی روش تحقیق را گام بعد از تبیین مفهوم پژوهش حقیقی و تمایز آن با شبه پژوهش دانست و تأكید كرد: علاقمندان به پژوهش، پس از آشنایی با مفهوم پژوهش حقیقی باید روش صحیح پژوهش را نیز فرا بگیرند تا بتوانند در میدان یك پژوهش جدی وارد شوند.

وی با اشاره به پایان یافتن مرحله مطالعه كتابخانه‌ای طرح استانداردسازی پژوهش، ابراز امیدواری كرد مرحله مطالعه میدانی این طرح نیز تا پایان امسال به انجام برسد و قبل از فرارسیدن تعطیلات تابستانی سال86، استاندارد شماره دو پژوهش هم تقدیم جامعه علمی شود.