تبیان، دستیار زندگی

اولین یادواره «ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» برگزار شد

اولین یادواره «ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و همچنین علما، فضلا، طلاب و جمعی از مردم از ملیت های مختلف در مسجد امام زین العابدین(ع) قم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اولین یادواره «ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» برگزار شد
حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی امام جماعت مسجد طوس افغانستان در این بزرگداشت با تبریک عید ولایت و امامت گفت: خداوند حکیم، پیامبران، ائمه اطهار(ع) و علمای ربانی را سفیران هدایت انسان ها به صراط مستقیم قرار داده است.
امام جماعت مسجد طوس با بیان اینکه قرآن کریم، در هشتاد مورد از علم و علما تجلیل و تکریم می کند، خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در سخنان و سیره خود تاکید ویژه ای به جایگاه برجسته، ارزشمند و متعالی دانش و علما در جامعه داشته اند که مهمترین دلیل و سند بر ضرورت تکریم و تجلیل علما از سوی مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی، بیان داشت: حضرت آیت الله العظمی سیدمحمدحسن رئیس و آیات سیداسدالله و سیداحمدحسین احسانی رئیس، فقهایی برجسته، علمایی مبارز و شخصیت های مردم دار بودند که کرسی فقه و اصول محمد و آل محمد را در دوران اختناق و ستمگری کمونیست ها برگزار می کردند.
این پژوهشگر حوزوی، گفت: آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، فقیه مجاهد و آزاده ای بود که اولین فتوای جهاد علیه رژیم ساقط شده شوروی را صادر کرد و در آن دوران، مردم ستمدیده کشور خود را رها نکرد و همپای شیعیان عزیز و مبارز در برابر دشمنان دین و انسانیت ایستادند.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: بزرگداشت شخصیت آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، تکریم و تعظیم علم و علمای مبارز، مجاهد، آزاده و با بصیرت است.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی، از پژوهشگران حوزوی، در ادامه این مراسم با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: آیت الله سیدمحمدحسن رئیس از شخصیت های برجسته اخلاقی، علمی و سیاسی بودند که متاسفانه جایگاه برجسته و ارزشمند ایشان مورد غفلت قرار گرفته است.
این پژوهشگر تاریخ با اشاره به روایتی نورانی خاطرنشان کرد: آیت الله احسانی رئیس، نمونه برجسته و کامل یک سیاستمدار بااخلاق، پرهیزگار و مبارز بودند که دشواری های زندگی و خفقان حاکمیت، ایشان را از اشاعه فرهنگ نورانی تشیع و برگزاری دروس فقه و اصول بازنداشت.
وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله رئیس باوجود اینکه در قله اجتهاد و فقاهت قرار داشتند، تعامل و احترام متقابل با مراجع معظم تقلید نجف اشرف، مانند آیات عظام حکیم، خویی و شاهرودی داشتند. ایشان هیچگاه سخن منفی نسبت به هیچ یک از مراجع تقلید بیان نکردند و همواره مصلحت جهان تشیع را سرلوحه امور قرار می دادند.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی غزنوی، نیز در ادامه اولین یادواره “ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد” گفت: آیت الله العظمی سیدمحمدحسن رئیس، مورد احترام و تکریم مراجع معظم تقلید بودند و نماینده تام الاختیار آن بزرگواران در کشور افغانستان بودند.
وی اضافه کرد: آیت الله احسانی رئیس دارای احکام نمایندگی از امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری بودند و نقش ایشان در توسعه معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در میان مسلمانان بسیار برجسته و کم نظیر بود. ایشان توجه جدی به برگزاری دروس حوزوی و آشنایی گسترده مردم با احکام نورانی اسلام داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی غزنوی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، همچون پدرشان (مرحوم آیت الله العظمی احسانی رئیس) مصلح حکیم، مجتهدی مسلم، عالمی مردم دار و مجاهدی آزاد بودند و هیچگاه از مبارزه برای آزادی شیعیان و حتی سایر مسلمانان از یوغ ستم و اختناق حکومت های ستمگر حاکم بر کشور مظلوم افغانستان برنداشتند و در این مسیر، سختی های زیادی به جان خریدند.
وی با بیا اینکه آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، شاگردان برجسته ای داشتند که هر یک به درجات عالی فقه و اجتهاد رسیده اند، اضافه کرد: رساله عملیه “مرحوم آیت الله سیداسدالله رئیس” به نام یکی از مراجع معظم تقلید منتشر شد.
این پژوهشگر تاریخ گفت: آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، مجامع و شوراهای مبارزاتی، علمی و فرهنگی متعددی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ناب تشیع، و همچنین تقویت عزت و سربلندی مردم مظلوم کشورش تاسیس کردند. هرچند بنابراظهار نظر حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد احسانی رئیس، قدر و ارزش ایشان حفظ نشد، مظلومانه از میان ما رفتند و ما باید برای تکریم بیت و خاندان “رئیس” تلاش کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد احسانی رئیس در بخش پایانی اولین یادواره “ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد” گفت: تکریم علما، انجام دستور قرآن کریم و چهارده معصوم(ع) است، زیرا قرآن و عترت(ع) به ما دستور داده اند، احترام علما به عنوان مرزبانان عقیدتی و معنوی جامعه را حفظ کنیم.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، تحصیل کرده حوزه علمیه نجف اشرف، همچون پدرشان (مرحوم آیت الله العظمی احسانی رئیس) مصلح حکیم، مجتهدی مسلم، عالمی مردم دار و مجاهدی آزاد بودند و هیچگاه از مبارزه برای آزادی شیعیان و حتی سایر مسلمانان از یوغ ستم و اختناق حکومت های ستمگر حاکم بر کشور مظلوم افغانستان برنداشتند. ایشان، در عَمَل، اعتقاد راستین خود به مبارزه با ستمگران را نشان دادند و حتی یک لحظه مردم مظلوم و مجاهد کشور خود را تنها نگذاشتند.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه