تبیان، دستیار زندگی
جمعی از دانش آموزان شرکت کننده در ادوار جشنواره جوان خوارزمی، نامه سرگشاده ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش و سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با عملکرد سازمان استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در اجرای جشنواره جوان خوارزمی نوشته اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نامه‌ سرگشاده خطاب به مسئولان عنوان شد

ناپدید شدن ۳۳ طرح در جشنواره جوان خوارزمی/ کاهش تعداد شرکت‌کنندگان جشنواره

هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی

جمعی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در ادوار جشنواره جوان خوارزمی، نامه سرگشاده‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش و سرپرست وزارت علوم در رابطه با عملکرد سازمان استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در اجرای جشنواره جوان خوارزمی نوشته‌اند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، جمعی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در ادوار جشنواره جوان خوارزمی، نامه سرگشاده‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش و سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با عملکرد سازمان استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در اجرای جشنواره جوان خوارزمی نوشته‌اند که متن این نامه بدین شرح است:

ضمن قدردانی از زحمات شما در دوران مسئولیت خود، جمعی از شرکت‌کنندگان جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش‌آموزی سال‌هاست که به شدت منتقد این جشنواره هستند و ایرادات فراوانی در آن مشاهده می‌کنند که متأسفانه در این سال‌ها با لاپوشانی‌های ماهرانه برگزار کنندگان جشنواره فریاد معترضان به هیچ جایی نرسیده و با تغییرات دولت‌ها هم مجموعه مدیران و مسئولین جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی تغییر نکرده و بر نارضایتی نخبگان بیش از پیش افزوده و موجبات مهاجرت آنها را فراهم کرده است.

اساتید محترم!

جشنواره جوان خوارزمی قدمت زیادی دارد و از دسته جشنواره‌های معتبر پژوهشی است که اگر اصلاح شود می‌تواند موجبات رشد روند تحقیق و پژوهش در دانش‌آموزان فراهم آورد ولی در حال حاضر بر اثر

الف‌ـ مشاجرات بنیاد ملی نخبگان و ستاد برگزاری این جشنواره از چند دوره قبل، حمایت بنیاد ملی نخبگان از این جشنواره برداشته شده اما این خبر در هیچ زمانی از طرف ستاد برگزاری جشنواره اعلام نشده است!

حتی گاهی صحبت‌هایی مبنی بر حمایت بنیاد ملی نخبگان از این جشنواره می‌شود و تا این دوره از جشنواره اغلب شرکت‌کنندگان به امید دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان وارد رقابت‌های این جشنواره شدند.

ب‌ـ‌ هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این جشنواره حتی بعد از اعلام نتایج و اعطای جوایز، کارنامه طرح را دریافت نمی‌کنند و کسانی که در مراحل مختلف حذف شده‌اند، علت رد شدن طرحشان را نمی‌فهمند و هیچ کارنامه‌ای دریافت نمی‌کنند! در صورتی که مسئولین جشنواره مدام از صدور کارنامه و تحویل آن به شرکت‌کنندگان سخن می‌گویند.

ج‌ـ‌ بعضی اوقات اتفاقات بسیار عجیب‌تر نیز در این جشنواره رخ می‌دهد؛ مثل گم شدن 33 طرح در مرحله نهایی جشنواره به طوری که حتی طراحان این طرح‌ها نیز متوجه نشدند حاصل این همه زحمتشان به کجا رسید!

دـ بحث در مورد داورهای جشنواره هم بحث امسال یا سال گذشته نیست. اکثر داورهای این جشنواره در دانشگاه شهید رجایی سال‌هاست این مسئولیت را به عهده دارند و این ثبات چند ساله حاشیه‌های فراوانی در داوری‌ها ایجاد کرده است.

بسیاری از طرح ها در مواجهه با سلیقه داور و عدم تطبیق با آن حذف می‌شوند و این برخورد سلیقه‌ای تا کنون حاصلی جز شکست روحی شرکت‌کنندگان بر جای نگذاشته است.

هـ ـ هر سال دیده می‌شود تعداد قابل توجهی از طراحان با چشم گریان از اتاق‌های داوری خارج می‌شوند و ناراحت از برخوردهای بد داوران هستند.

و‌ـ در مرحله‌های مختلف به طرح‌های حذف شده، اجازه اعتراض و درخواست بازبینی طرح داده می‌شود که البته کمتر راه به جایی می‌برد اما در مرحله نهایی، بعد از حذف تعدادی طرح و اعلام طرح‌های برگزیده، به طراحانی که طرح آنها حذف شده بود اجازه اعتراض ندادند و مسئولین از آنها خواستند بعد از اجرای مراسم اهدای جوایز اعتراض خود را به وزارت علوم ببرند، چرا که وزارت علوم مسئول داوری نهایی طرح‌هاست که البته در این بین راه به جایی نبرده و با یأس و نومیدی متوجه می‌شوند که سال‌ها وقت خود را برای هیچ از دست داده‌اند و البته دقیقاً به همین دلیل از موفقیت درکنکور هم محروم شده‌اند. در این بین حتی داوران، زحمت دیدن دست‌سازه‌ها را حتی برای یکبار هم به خود نمی‌دهند.

زـ بسیاری از پژوهشگران جوان با بیماری‌های بلند مدت افسردگی مواجه شده‌اند حتی گزارش‌های بسیار بدتر از اینها را اعلام کرده‌اند که در این مقال اعلام آن مناسب نیست.

ک‌‌ـ در این جشنواره سال‌ها شاهد حذف مسئولین پیگیر و دلسوز بوده‌ایم و این امپراطوری خود خوانده، عملاً به هیچ جریانی اجازه اعتراض‌ نمی‌دهد و علاقه‌ای به اصلاح این روندها ندارد و در حالی که از سال 84 هر ساله با کاهش شرکت‌کنندگان در این جشنواره مواجه شده‌ایم که مخالف برنامه‌های سند تحول بنیادین نیز هست و مسئولین برگزارکننده، اشکال را در پایه دهم و تغییر ساختار می‌دانند در حالی‌که این مشکل سال‌هاست وجود دارد.

ل‌ـ شاخص‌های نامناسب داوری، برخوردهای قومی و شخصیتی، عدم شفافیت در عملکرد مجریان، عدم پاسخگویی مسئولین بالاتر وزارتخانه، عدم اطمینان به امانتداری برگزار کنندگان، ایجاد شبکه‌های پیچیده در سایت‌های خصوصی مشاوره‌ای، عدم حمایت از طرح‌ها حتی مواردی که حائز رتبه برتر شده‌اند، ضعف مدیریتی مجریان و اداره‌کنندگان، پاس‌کاری نقاط ضعف بین وزارت علوم و آموزش و پرورش، ایجاد تنفر به نظام جمهوری اسلامی نزد دانش‌آموزان نخبه و درخواست خروج از کشور، از جمله دیگر مشکلات این جشنواره است.

لذا ما دانش‌آموزان پژوهشگر شرکت‌کننده در جشنواره جوان خوارزمی خواستار تغییرات اساسی در این جشنواره هستیم و از مقامات محترم مخاطب نامه خود درخواست داریم نسبت به رفع این مشکلات چندین و چند ساله اقدام شایسته کرده و این مجموعه را اصلاح نمایند.

منبع: http://www.farsnews.com

تنظیم کننده: محبوبه همت