تبیان، دستیار زندگی

«حماسه ۲۷» به «شراره‌های خورشید» رسید

گلعلی بابایی گفت: «شراره‌های خورشید» به عنوان جلد ششم کارنامه لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) روایتگر مرارت‌هایی است که در سال ۶۲ بر دوش این لشگر سنگینی کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلعلی بابایی
 گلعلی بابایی یکی از مولفین کتاب «شراره‌های خورشید» که با محوریت شهید همت و کارنامه عملیاتی لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، هفته آینده رونمایی می شود، گفت:‌ این کتاب جلد ششم «حماسه ۲۷»؛ کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ در دوران دفاع مقدس است که مجموعه رویدادهای متنوعی از کارنامه عملیاتی لشکر۲۷ محمّد رسول الله(ص)، طی چهارماهه‌ پایانی سال ۱۳۶۲ شامل می شود. کار پژوهش های این مجموعه را به همراه حسین بهزاد انجام می‌دهیم.

وی افزود: به دنبال انتشار دو جلد اول «حماسه ۲۷»؛ کتاب‌هایی هم‌چون «همپای صاعقه» و «ضربت متقابل»، قاعدتاً باید کتاب‌های سوم و چهارم و پنجم هم نوشته می‌شدند، ولی به دلیل کمبود شدید منابع و مستندات آرشیوی مربوط به مقطع پاییز ۱۳۶۱ تا پاییز ۱۳۶۲، تصمیم گرفته شد چهار ماهه پایانی سال ۱۳۶۲ که منابع آرشیوی و راویان میدانی بیشتری داشت، نوشته شود.

این محقق تاریخ دفاع مقدس در ادامه گفت: پیکره اصلی کتاب «شراره‌های خورشید» با ۷۷۰ صفحه، ۱۰ فصل موضوعی را در بر می‌گیرد که یک فصل از آن هم به تصاویر، نقشه‌ها و اسناد اختصاص پیدا کرده و این ضمایم با فهرست و نمایه های کتاب، در مجموع حجم کتاب را به ۹۳۰ صفحه می‌رسانند. بسیاری از مطالب کتاب برای اولین بار است که منتشر می‌شوند و از ناگفته‌های جنگ هستند.

بابایی همچنین گفت: طی چند ماه اخیر، ویراست دومی هم از این کتاب فراهم شده که سعی داریم تا پایان هفته دفاع مقدس چاپ شده و راهی بازار نشر شود. ویراست مورد اشاره، نسخه کامل و نهایی این کتاب خواهد بود. مجلدات اول و دوم کارنامه عملیاتی لشگر ۲۷ هرکدام حدود ۴ سال زمان برد اما «شراره‌های خورشید» در ۱۸ ماه به سرانجام رسید. می‌توانم بگویم که فشار آماده سازی این کتاب، کمرشکن بود.

نویسنده کتاب «همپای صاعقه» در بخش دیگر سخنانش گفت: بازه زمانی مطالب کتاب پیش رو از فردای خاتمه عملیات والفجر ۴ در جبهه مریوان _ پنجوین آغاز می‌شود و به ۳۰ اسفند سال ۶۲ می‌رسد که آخرین روزهای عملیات خاکی _ آبی خیبر جریان داشت. در خیبر، رزمندگان کادر و بسیجی لشگر ۲۷ با یگان‌های سپاه سوم عراق روبرو شدند و کربلاهای مختلفی را تجربه کردند. آن‌ها در این عملیات زجر زیادی کشیده و ضربات سنگینی را بر پیکره ستادی و یگانی همیشه خط شکن خود تحمل کردند؛ تا حدی که می توان به انهدام قریب به اتفاق گردان‌های یازده گانه دو تیپ عمار و ابوذر این لشگر و شهادت فرماندهانی از گردان، گروهان، دسته و حتی فرماندهی لشگر اشاره کرد. در همین عملیات بود که ابتدا اکبر زجاجی قائم مقام و سپس به فاصله ۴۸ ساعت، حاج محمد ابراهیم همت شهید شدند.

منبع: مهر