تبیان، دستیار زندگی
شد  پیكر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی از تاریخ‌نگاران معاصر كشورمان كه دوشنبه‌شب دار فانی را وداع گفت،‌ صبح روز چهارشنبه از دانشگاه امام صادق(ع) به سمت قم تشییع ‌شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم شخصیت‌هایی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیكر مرحوم دوانی به سمت قم تشییع ‌شد

پیكر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی از تاریخ‌نگاران معاصر كشورمان كه دوشنبه‌شب دار فانی را وداع گفت،‌ صبح روز چهارشنبه از دانشگاه امام صادق(ع) به سمت قم تشییع ‌شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم شخصیت‌هایی از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌ گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهور، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی، علمی ، فرهنگی و اجتماعی كشورمان حضور داشتند.

محمدحسن دوانی (رجبی) یكی از فرزندان آن مرحوم روز گذشته به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ایشان همزمان با عید غدیر به دلیل سرماخوردگی و مشكل ریوی ناگهان حالشان بد شد كه متعاقب آن اورژانس در منزل حضور پیدا كرد اما بعد از انتقال به بیمارستان فوت كردند.

علی دوانی كه از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) بود، در سال 1308 در دوان( یكی از شهرستان‌های كازرون) به دنیا آمد و در طول حیاتش 110 جلد كتاب تصنیف، ترجمه، تحقیق و تالیف كرده است كه از جمله مشهورترین كتاب‌های وی «مفاخر اسلام» و «شرح رجال دانشمندان شیعه» است. همچنین كتاب «مهدی موعود(عج)» كه ترجمه جلد سیزده بحارالانوار حساب می‌شود و تاكنون 30 بار تجدید چاپ شده است، می‌باشد.

همچنین دوانی «كتاب نهضت روحانیون ایران تا سال 61» را در ابتدا در 10 جلد و در ویرایش دوم در 5 جلد منتشر كرد.

وی همچنین از محضر استادان برجسته‌ای چون حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله طباطبایی تلمذ كرده بود واز استادان نام‌داری چون شیخ آقا بزرگ تهرانی و علامه شوشتری اجازه داشت، و مورد وثوق و احترام اهل تحقیق بود.

علی دوانی از جمله همراهان آیت‌الله كاشانی در نهضت ملی شدن صنعت نفت بوده و به پیروی از آیت‌الله كاشانی سخنرانی‌های پر شوری را در دفاع از این نهضت در خوزستان انجام داد و در مبارزاتی كه روحانیت در مورد انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی داشتند حضور داشته و در جریان انقلاب نیز همراه دیگر روحانیون در پیشبرد و پیروزی آن تاثیرگذار بود.

پدر علی دوانی نیز یكی از مبارزان تنگستان بود.