تبیان، دستیار زندگی

دو خبر از هنرهای تجسمی و موسیقی

پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» با آثاری از هنرمندان ۳۰ کشور جهان، ۲۱ شهریورماه با افتتاح بخش نمایشگاهی، موسیقی و تئاتر آغاز به کار می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


هنر برای صلح

 خانه هنرمندان ایران از ۲۱ تا ۳۰ شهریورماه میزبان پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» می‌شود. در این رویداد هنری که از سوی بخش خصوصی هنر و با حمایت هنرمندان، گالری‌داران و مجموعه‌داران برپا می‌شود، ۲۴۰ هنرمند در رشته‌های نقاشی، مجسمه، گرافیک، ویدیوآرت، پرفورمنس، تئاتر، سینما و موسیقی به ارائه آثار خود می‌پردازند.

جشنواره «هنر برای صلح» در پنجمین گام خود، برای اولین بار به‌شکل بین‌المللی برپا می‌شود و در بخش‌های مختلف خود میزبان هنرمندانی از ۳۰ کشور جهان است. در اولین روز این رویداد، بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» در تمام گالری‌های خانه هنرمندان افتتاح می‌شود.

در بخش نقاشی این رویداد هنری، آثار ۶۴ هنرمند مانند ناصر اویسی، جعفر روح‌بخش، کوروش شیشه‌گران، بهرام دبیری، منوچهر نیازی، کامبیز درمبخش و ... به‌نمایش درمی‌آیند. در این بخش، آثاری از هنرمندان فرانسویی و ایتالیایی نیز حضور دارند.

بخش عکس پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» نیز میزبان آثار ۵۲ هنرمند مانند عباس کیارستمی، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان، محمد فرنود، گوهر دشتی، شادی قدیریان، آرمان استپانیان، مجید سعیدی و ... در کنار آثاری از عکاسانی از کشورهای فرانسه، افغانستان، هند و عراق است.

در بخش مجسمه و چیدمان نیز ۳۴ اثر از هنرمندانی مانند بهروز دارش، تاها بهبهانی، جمشید مرادیان، مریم سالور، گیزلا وارگا سینایی و ... در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بخش ویدیوآرت و پوستر این رویداد هنری، میزبان آثار ۲۸ هنرمند از ایران، یونان، مکزیک، آمریکا، روسیه، دومنیکن، چین، اکوادور، ترکیه، لهستان و اندونزی است.

در بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» تمام آثار برای فروش ارائه شده‌اند و عواید حاصل از آن صرف ساخت مدرسه و اقدامات بشردوستانه می‌شود.

در روز افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح»، گروه تئاتر قاصدک از ساعت ۱۷ به اجرای نمایش ویژه کودکان براساس شعار این رویداد هنری که «آموزش صلح به کودکان» است، می‌پردازد. اجرای پرفورمنس نقاشی احمد آریامنش و پرفورمنس موسیقی گروه بنفش از دیگر برنامه‌های نخستین روز این رویداد هنری است.

پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» در کنار بخش نمایشگاهی تا ۳۰ شهریورماه هر روز با برنامه‌های متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقه‌مندان به هنر و صلح است.

مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح و اهدای «نشان صلح» که یکی از بخش‌های اصلی جشنواره «هنر برای صلح» در ادوار گذشته بوده است، نیز ۲۳ شهریورماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

~.~.~.~.~.~.~.~.~

آلبوم «ماه تابان» به آهنگسازی علی خشتی‌نژاد، خوانندگی محمدسعید شاهری و تنظیم محمد وکیلی با دربرگیری قطعه‌ای از جلیل شهناز به یاد این هنرمند منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اثر، در این اثر که هفته آینده از طریق نشر جوان در بازار موسیقی منتشر می‌شود، تصانیفی براساس اشعاری از مولانا، حسین منزوی و غلام‌عباس خشتی‌نژاد در دستگاه همایون، نوا، بیات اصفهان و بیات ترک به چشم می‌خورد.

علی خشتی‌نژاد آهنگساز این اثر درباره شکل‌گیری آلبوم «ماه تابان» گفت: اولین جرقه‌های این کار در همکاری با موسسه سروش مولانا زده شد، به‌طوری که سه تصنیف براساس اشعار مولانا ساختم و همراه محمدسعید شاهری در مراسم سالروز حضرت مولانا اجرا کردیم. به دنبال آن تصانیف دیگر این اثر روی اشعاری از حسین منزوی و پدرم ساختم و در نهایت با چند تک‌نوازی در قالب یک آلبوم با عنوان «ماه تابان» به خوانندگی آقای شاهری شکل گرفت.

وی ادامه داد: یکی از قطعات این آلبوم براساس پیش‌درآمدی از استاد جلیل شهناز و با تقدیم به ایشان ساخته شده که تصمیم گرفتیم اثرمان را به یاد ایشان در بازار موسیقی منتشر کنیم.

این آهنگساز در پایان با اشاره به سازبندی این آلبوم، افزود: در این اثر سعی کردیم در کنار توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت سازهای ایرانی به ساختار ارکستر «گلها» نیز توجهی داشته باشیم، به‌طوری که چهار تصنیف «ماه تابان» ساختار ارکستر «گلها» را دارند و دو تصنیف نیز با نگرش ارکستر سازهای ایرانی و با استفاده از سازبندی شبیه به ارکستر عارف، شیدا و دستان ساخته شده‌اند.

منبع: روابط عمومی این جشنواره