تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه بیست و یکم شهریور 1396 هجری خورشیدی، بیست و ششم ذی الحجه 1438 هجری قمری، دوازدهم سپتامبر 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و یکم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و یکم شهریور 1396 هجری خورشیدی، بیست و ششم ذی الحجه 1438 هجری قمری، دوازدهم سپتامبر 2017میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی

21 شهریور 1364

هشتمین جلسه کمیته صلح کنفرانس اسلامی برای تعیین راهبردی تازه جهت پایان دادن به جنگ ایران و عراق برگزار شد.

21 شهریور 1344

دولت هند به ایران و ترکیه اخطار کرد هرگونه کمک به پاکستان اقدام خصمانه برابر هند تلقی می شود. هند و پاکستان از روز چهارم شهریور بر سر کشمیر با یکدیگر به جنگ پرداخته بودند.

21 شهریور 1331

لایحه ی اصلاح قانون استخدام قضات در وزارت دادگستری مشتمل بر 20 ماده، سه تبصره و یک ضمیمه تصویب شد.

21 شهریور 1324

دولت ایران پس از درخواست نخست خود در بیست و نهم اردیبهشت، در نامه ی دیگری از دولت های انگلیس، آمریکا و روسیه خواست نظامیان خود را که در جریان جنگ دوم جهانی در ایران مستقر کرده بودند، از خاک ایران خارج کنند.

21 شهریور 1324

کمیته اجرایی کمیسیون مقدماتی ملل متحد، معرفی حقوقدانانی به عنوان نمایندگان ایران برای دیوان بین المللی دادگستری را از وزارت امور خارجه ایران خواستار شد، در این درخواست از ایران خواسته شد، نمایندگان خود را برای شرکت در جلسه های مجمع عمومی و شورای امنیت معرفی کند. وزارت امور خارجه نیز در نامه ای متین دفتری، مصطفی عدل، قاسم قاسم زاده و جلال عبده را برای این منظور پیشنهاد کرد و خواستار تصویب انتصاب آنها در هیات وزیران شد.

21 شهریور 1317

هیات وزیران عضویت «یان ریپکا» اهل چکسلواکی را به پیشنهاد وزارت معارف و اوقاف در فرهنگستان ایران تصویب کرد، در این تصویب نامه از وی به عنوان فردی صاحب نظر در ادبیات ایران نام برده شده که در کشور خود به نشر و تدریس زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشته است.

21 شهریور 1306

علمای اصفهان به رهبری آیت الله حاج آقا نورالله اصفهانی در هجرتی اعتراض آمیز به قم و تحصن در این شهر مخالفت خود را با زمزمه های حکومت رضاخان مبنی بر کشف حجاب بانوان مسلمان ایرانی اعلام داشتند. این حرکت انقلابی 105 روز بطول انجامید و به عقب نشینی ظاهری رضاخان از این تصمیم منجر شد.

21 شهریور 1305

آرتور میلسپو کارشناس امور مالی آمریکا، که به وسیله ی دولت ایران برای اصلاح امور مالی کشور استخدام شده بود، پیشنهاد استخدام چند رایزن دیگر را که متخصص در امور راه آهن بودند به دولت ایران ارایه کرد اما این پیشنهاد به دلیل توقع های مالی سنگین آنان عملی نشد.

21 شهریور 1303

ذکاء الملک وزیر مالیه، امروز از وزیر فواید عامه خواست کمیسیونی را در آن وزارتخانه تشکیل دهد و با حضور نماینده هایی از وزارت خانه های امور خارجه و عدلیه، قوانین لازم را برای حفظ حقوق کارگران ایرانی شرکت نفت جنوب تدوین کند.

21 شهریور 1286

میرزا نصرالله خان مشیرالدوله نخستین رییس الوزرای مشروطه درگذشت. فرمان مشروطیت در دوران صدراعظمی او در چهاردهم مرداد 1285 هجری خورشیدی به امضای مظفرالدین شاه رسید.