تبیان، دستیار زندگی

پیروز میدان کیست؟

مروری بر موضع گیری های سیاسی کشورهای عربی و کشورهای غربی درباره سوریه و بحران آن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بحران سوریه
با وجودی که از چند سال قبل کشورهای عربی و برخی کشورهای غربی دست به دست هم داده اند و از همه ابزارها و امکانات و توان نظامی و انسانی‌شان برای تجهیز ارتشی علیه بشار اسد و کشور سوریه بهره برده اند اما بازهم بعد از گذشت بیش از چهار سال همچنان بشار اسد توانسته است بر این بحران قائق آید. در حل این بحران از مستشاری ایران و کمک های نظامی روسیه گرفته تا همکاری حزب الله و نیروهای داوطلب وجود داشته است. امروز بعد از گذر از این بحران، کشورهای حامی تروریست در سوریه به این نتیجه رسیده اند که توان مقابله با جبهه مقاومت نداشته و در این راه شکست خورده اند و این شکست در ادبیات سیاست های خارجی این کشورها نمود یافته است. این مهم را در گفتار دولتمردان کشورهای غربی و همچنین عربی، آشکارا مشاهده می‌کنیم:

کشورهای عربی

1- سعودی
2015- وزیر امورخارجه عربستان سعودی، عادل الجبیر بر حتمی بودن برکناری بشاراسد از طریق برخورد نظامی با این کشور تأکید کرد.
2017- وزیر امور خارجه سعودی، عادل الجبیر به هیأت بلندمرتبه مذاکرات سوریه اعلام کرد که بشار اسد باقی می ماند.

2- امارات متحده عربی
2014- پادشاه امارات متحده عربی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم گفت: « اسد وقت زیادی خواهد گرفت؛ اما اگر مردم کشورش را بکشیم دیگر تاب ماندن نخواهد داشت و خودش در نهایت کنار خواهد رفت».
2017 – امارات متحده عربی، واشنگتن را دعوت کرد که با اسد کنار بیاید و از کمک رسانی به مخالفان سوری بکاهد به این شرط که بشار اسد از ایران فاصله بگیرد.

اردوغان اعلام کرد تا زمانی که حکومت بشار اسد سقوط کند، ترکیه همراه مردم سوریه است و در پایان وی را دیکتاتوری خون ریز خواند.



3- تونس
2012- رییس جمهور تونس، المنصف المرزوقی بر دوستانه بودن انقلاب سوریه تأکید کرد و مخالفان را به اتحاد فراخواند تا زمانی که نظام بشار اسد سرنگون شود.
2016-وزیر امور خارجه تونس، روابطش را با سوریه قطع نخواهد کرد به امید آنکه امنیت به این کشور بازگردد تا زمانی که روابط تا سطح نمایندگی هیأتی تونسی در این کشور پیش رود.

4- اردن
2012- پادشاه اردن، عبدالله دوم، بشار اسد را به کناره گیری از قدرت دعوت کرد.
2017- وزیر رسانه و سخنگوی رسمی این دولت محمد المؤمنی اعلام کرد که روابط با برادران مان در سوریه ضروری است و بر ادامه فعالیت دو سفارت خانه اش در دو کشور  دمشق و عمان تأکید کرد.

5- مصر
2012- مجلس ملی مصر قطع روابط سیاسی با سوریه را تصویب کرد.
2017- رییس جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی در مصاحبه تلویزیونی با تلویزیون پرتغال اعلام کرد که وی ارتش سوریه را در مبارزه با تروریسم یاری خواهد کرد.

کشورهای غربی

1- ایالات متحده آمریکا
2012- باراک اوباما، رییس جمهور وقت آمریکا، از بشار اسد خواست از قدرت کناره گیری کند.
2017- سخنگوی کاخ سفید، شون اسبایسر اعلام کرد لازم است ایالات متحده آمریکا واقعیت را بپذیرد که بشار اسد رییس جمهور سوریه است.

2- بریتانیا
2012-نخست وزیر انگلستان، دیوید کامرون از بشار اسد خواست از قدرت کنار برود.
2017- وزیر امور خارجه بریتانیا بوریس جونسون اعلام کرد که بشار اسد می تواند همواره در انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک سوریه کاندید شده و شرکت کند.

3- فرانسه
2012- نیکولا سارکوزی اعلام کرد که فرانسه می خواهد سفارتش در سوریه را ببندد و از بشار اسد خواست از قدرت کنار برود.
2017- وزیر امور خارجه فرانسه، جان اف لودریان اظهار داشت که پاریس کناره گیری رییس جمهور سوریه بشار اسد را مطرح نمی کند به این شرط که بحران سوریه حل شود.

4- آلمان
2012- نماینده آلمان در کنفرانس خبری از بشار اسد خواست که از قدرت کناره گیری کند.
2017- نماینده آلمان از آنجلا مرکل خواست بشار اسد را در هر مذاکره ای شرکت دهد که به پایان دادن درگیری ها در این کشور از چهار سال پیش تا کنون می انجامد.

5- ترکیه
2012- رییس جمهور ترکیه، اردوغان اعلام کرد تا زمانی که حکومت بشار اسد سقوط کند، ترکیه همراه مردم سوریه است و در پایان وی را دیکتاتوری خون ریز خواند.
2017- رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد که رییس جمهور سوریه، بشار اسد ممکن است بخشی از مرحله انتقالی حکومت در چهارچوب بحران سوریه باشد.