تبیان، دستیار زندگی

جامعه حسینی باید آزادی خواه و اخلاق مدار باشد

شهردار تهران گفت: اساس قیام امام حسین (ع) آزادی خواهی بود. بنابراین جامعه حسینی آزادی خواه و آزاد اندیش است . اساس قیام عاشورا معرفت، ایثار و فداکاری بود و از همین رو در جامعه حسینی روابط مبتنی بر انصاف و مروت چه در رابطه حکومت و مردم و چه رابطه مردم با مردم برقرار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نجفی
محمدعلی نجفی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه عطرسیب که با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، برخی از اعضای شورای شهر و جمعی از مداحان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی اظهارکرد: خداروشکر می کنم که در روزهای ابتدایی حضورم در شهرداری تهران در مراسم افتتاح نمایشگاهی که با باورهای عمیق به مردم و هویت جامعه ما پیوند ناگسستنی دارد، حضور پیدا کرده ام.
وی با بیان اینکه در فرهنگ ما ایرانیان  عشق به اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) یک عشق فراگیر وعمومی است، عنوان کرد: این موضوع به یک گروه یا یک بخش از جامعه ما محدود نمی شود و حتی بخش های بزرگی از اهل تسنن هم در محرم و در روزهای عزاداری امام حسین(ع) عزادار می شوند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه موضوع محرم و نهضت عاشورا موضوعی نیست که در قاب تاریخ متوقف مانده باشد، گفت: عاشورا به عنوان یک فرهنگ همواره در جامعه ما جاری بوده و منشا بسیاری از حرکت های آزادی خواهانه در هزار و 400 سال گذشته بوده است. به هر حال این نهضت هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی تاثیرات شگرف و عمیق در جامعه ما ، جوامع اسلامی و حتی جوامع غیراسلامی از خود بر جای گذاشته است.
نجفی افزود: مکتب امام حسین(ع) از نظر فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اخلاقی تاریخ ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگر به واقعیت ایران اسلامی نگاه کنیم متوجه می شویم همه آن چیزی که در تاریخ 1400ساله کشور اتفاق افتاده تحت تاثیر نهضت عاشورا بوده است.

جامعه حسینی باید آزادی خواه، آزاد اندیش و اخلاق مدار باشد

وی با طرح این سوال که جامعه مطلوب امام حسین(ع) امروز چه جامعه ای است و از چه ویژگی هایی باید برخوردار باشد، گفت: اساس قیام امام حسین (ع) آزادی خواهی بود. بنابراین جامعه حسینی آزادی خواه و آزاد اندیش است . اساس قیام عاشورا معرفت، ایثار و فداکاری بود و از همین رو در جامعه حسینی روابط مبتنی بر انصاف و مروت چه در رابطه حکومت و مردم و چه  رابطه مردم با مردم برقرار است.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه جامعه حسینی باید اخلاق مدار باشد، تصریح کرد: شهروندان چنین جامعه ای در ارتباط با یکدیگر و در ارتباط با شهر باید اخلاق مدار باشند. مدیران شهری هم باید ملاک را در ارتباط با مردم و اخلاق مداری بدانند. به طور حتم هر چقدر که از این ارزش ها فاصله داشته باشیم به همان اندازه از جامعه مورد قبول امام حسین(ع) دور هستیم. اینکه برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم کاملا درست است اما قطعا کافی نیست و ما نباید نهضت امام حسین(ع) را در حد غمخواری خلاصه کنیم .
نجفی با تاکید بر ضرورت توجه به محتوای نهضت امام حسین (ع) تصریح کرد: باید ببینیم چگونه می توانیم به عمق فرهنگ ها و ارزش های نهضت امام حسین(ع) دست پیدا کنیم  و چگونه می توانیم افراد را با این فرهنگ تربیت کنیم البته بخش زیادی از مردم ما با همین فرهنگ تربیت شده اند. به طور مثال پیمایش هایی که در چندسال اخیر انجام شد نشان می دهد که در ایام محرم روابط بین مردم از نظر ارزشی و دینی تغییر پیدا می کند و معصیت در جامعه کمتر می شود در عین حال در این ماه حس دوستی در جامعه تقویت می شود. با این وجود ما نباید این ارزش ها را تنها برای یک بازه زمانی مدنظر قرار دهیم و باید کاری کنیم این سرمایه معنوی و اجتماعی جامعه به مجموعه ای از اعتقادات و باورها تبدیل شود و براساس آن جامعه ما به سمت جامعه حسینی سوق پیدا کند.
وی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه عطر سیب گفت: در صحبتی که با دست اندرکاران و برگزار کنندگان این نمایشگاه داشتم متوجه شور و عشق و علاقه آنها شدم البته این شروع یک کار است . ما به عنوان خدمتگزار مردم تسهیل گر فعالیت ها هستیم و باید زندگی مردم را در شهر تسهیل کنیم تا مردم با آرامش و آسایش زندگی کنند.

نقش تهسیل گر شهرداری در فعالیت های مربوط به ماه محرم

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری در بخشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مسوولیت مستقیم دارد و در برخی دیگر تسهیل گراست ، گفت: در خصوص فعالیت های محرم ما نقش تسهیل گری را در عهده داریم به این معنی که در خصوص تامین ارزش ها و گسترش فعالیت های دینی و اسلامی مسوولیت اول و اصلی را نداریم اما باید اقدامات مربوط به تسهیل گری در این بخش را انجام دهیم و این بخش را ارتقا ببخشیم.

عطرسیب سال آینده با شکل و کیفیت بهتری برگزار می شود

نجفی ادامه داد: ما به عنوان جزیی از مجموعه ای که بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی نقش دارند باید کمک کنیم تا آموزه های عاشورا بهتر برای جوانان توضیح داده شود. بنابراین اقدامی که انجام داده ایم در سال آینده با شکل و کیفیت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر من برای سال آینده باید از همین حالا فکر کنیم تا موضوع فرهنگ عاشورا بیشتر در زندگی مردم جا بیفتد.
شهردار تهران بایادآوری خدمات شهرداری تهران به عزارادان حسینی طی دو ماه محرم و صفر عنوان کرد: ارایه خدمات شهرداری تهران از امروز تا اربعین حسینی ادامه پیدا می کند و ما سعی می کنیم خدماتی که امسال ارایه می شود از نظر سطح و حجم کمتر از گذشته نباشد و از نظر کیفیت بالاتر از سالهای گذشته ارایه شود .
نجفی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع تداوم واستمرار کربلا در عاشورا را به عینه در تاریخ می بینیم، اظهارکرد: استمرار خط سرخ عاشورا را در پیروزی انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس دیده ایم و در حال حاضر استمرار این خط را در کربلای امروز، فلسطین، لبنان و سوریه می بینیم. 
شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز اصحاب امام حسین(ع) شهید حججی و همراهانش هستند. عزیزانی که به عنوان مدافعان حرم جان خود را در طبق اخلاص گذاشته اند. این از آموزه های نهضت عاشوراست. شهید حججی ها نه تنها افتخار ملت که افتخار همه مسلمانان جهان هستند.
منبع: شهرنوشت