تبیان، دستیار زندگی
سا   بسم‌الله الرحمن الرحیم پیش از هر چیز عید سعید ولایت، عید غدیر خم را را به همه دوستان تبریك عرض می‌كنم. امیدوارم به بركت این روز و مواهب الاهی كه در این روز نازل می‌شود خداوند ترفند‌های دشمنان اهل‌بیت(ع) را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مراسم افتتاح خبرگزاری رسا

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیش از هر چیز عید سعید ولایت، عید غدیر خم را را به همه دوستان تبریك عرض می‌كنم. امیدوارم به بركت این روز و مواهب الاهی كه در این روز نازل می‌شود خداوند ترفند‌های دشمنان اهل‌بیت(ع) را درهم‌ شكند و شكوفایی مذهب خاندان پیامبر(ص) روز به روز بیشتر شود. توضیح‌های خوب شما نشان داد كه به عرصه‌‌های حساس كار خود آگاه هستید، برنامه‌هایی كه بیان كردید، هم برنامه‌های كوتاه مدت و هم دراز مدت بود كه انشاء الله باید در به سرعت پیاده شود.

بنده چند نكته را خدمتتان عرض كنم. تذكر نخست این كه همانطور كه می‌دانید امروزه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در سرنوشت جامعه‌ها دارند، نه امروز بلكه در گذشته هم اینطور بوده، در گذشته به شكلی و امروز هم به شكلی بسیار گسترده‌تر اجرا می‌شود. به عنوان نمونه رسانه‌های شام به‌ گونه‌ای عمل كرده بودند كه وقتی مردم شام شنیدند علی(ع) در محراب عبادت و در مسجد كوفه شهید شده، تعجب كرده و با خود زمزمه كردند: «مگر علی مسجد هم می‌رفت». رسانه‌های شام در آن زمان منبرها، تریبون‌های نماز جمعه‌ و تبلیغات چهره به چهره بود. از این مثال‌ها آشكار می‌شود كه در گذشته هم رسانه‌ها می‌توانستند یك چهره الاهی را تبدیل به یك چهره این چنینی كنند. در جریان‌های اخیر هم می‌بینید كه برخی می‌خواهند با استفاده از رسانه‌ها صدام، جنایتكاری كه باید اسمش را جنایتكار قرن گذاشت را مثل یك شهید راه خدا و یك قهرمان جلوه دهند و متاسفانه برخی از ناآگاهان در خارج كشور این مطلب را باور كرده‌اند. این نشان می‌دهد كه رسانه می تواند یك دیو را به صورت یك فرشته وانمود كند.

یكی از رجال سیاسی زمانی گفته بود كلمه‌ها در عصر ما تأثیرش از گلوله‌ها بیشتر است و در واقع هم همین طور است.

هم‌اكنون سرنوشت مسائل سیاسی و حتی نظامی بیشتر در میدان‌های رسانه‌ای تعیین می‌شود به عنوان مثال سرنوشت كشورها بستگی به انتخابات آنها دارد، انتخاباتشان هم از رسانه‌ها تأثیر می‌پذیرد. رسانه‌های ناسالم آمریكا همیشه انتخابات را به طوری می‌چرخانند كه به سود جناح‌های سرمایه‌دار آمریكایی تمام شود. در جریان انتخابات‌های اخیر در كشور دیدیم رسانه‌هایی كه از مراجع از حوزه‌های علمیه كمك می‌گرفتند، توانستند یك تبلیغات سالم و بدون مشكل ارائه دهند. نقش رسانه‌ها در این راستا بسیار مهم است. البته رسانه‌ها از مراكز خبری تغذیه می‌شوند، اگر این تغذیه سالم باشد، رسانه‌ها هم سالم می‌شوند..

كاری كه شما آغاز كردید كار بسیار ضروری است. ولی به شما همین را می‌گویم كه به آقای هاشمی شاهرودی گفتم كه این شوراهای حل اختلاف خوب است، ولی یك اشكال بزرگ دارد و آن این‌كه شما این كار را دیر انجام دادید. شما هم اشكال كارتان این است كه دیر آغاز كردید.

در پایان چند نكته را فهرست‌وار می‌گویم: مراكز خبری چند وظیفه دارند، یكی این كه اخبار روز را باید سالم و دقیق برسانند. دیگر آن كه نهادهایی كه در حوزه فعالیت دارند را باید معرفی كنند. این كار جنبه خبر روزانه ندارد، ولی مهم است. سیصد مركز پژوهشی در قم هست كه بنده هم خیلی از آن‌ها را نمی‌شناسم. وظیفه دیگر بیان تاریخچه حوزه‌هاست. این كار هم یك مسأله خبری نیست، ولی مسأله‌ای است كه باید به آن پرداخت. حوزه نجف، حوزه قم، مشهد، شیراز و بزرگانی كه در این حوزه‌ها بودند باید معرفی شوند.

من چند بار پیشنهاد كرده‌ام كه صدا و سیما یك هفته را به حوزه اختصاص دهد و مسائل و كارهای حوزوی را معرفی كند، ولی هنوز توجه‌ای به این موضوع نشده است. این كارسبب می‌شود نقش مرجعیت در انقلاب، در مسایل عراق و در انتخابات‌ها و جریان‌های دیگر روشن گردد. باید در این زمینه برای داخل و خارج حوزه خبررسانی كرد.

وظیفه دیگر گفت‌وگو با بزرگان حوزه برای شمردن و هشدار دادن درباره آفاتی است كه ممكن است دامان حوزه‌ها را بگیرد. بنابراین كار شما منحصر به ارسال خبرهای روز و جدید حوزه نیست، بلكه باید با طراحی بخش‌های مختلف به این كارها نیز بپردازید.

آخرین نكته‌ این كه رسانه و خبرگزاری خوب، آن است كه اطلاع كامل به مسایل داشته باشد، از جناح‌های سیاسی تأثیرپذیر نباشد و در بیان اخبار شجاعت داشته باشد. این‌ها شرایطی است كه در یك رسانه باید باشد.

اكنون دشمنان اسلام طرح‌های زیادی به ویژه برای شیعیان اهل‌بیت(ع) ریخته‌اند. زیرا اسلام تنها مزاحم بر سر راه استكبار و استعمار است. اسلام به آن‌ها اجازه نمی‌دهد كه مانند گذشته عمل كنند. برای همین به گفته خودشان مشكل اصلی آنها پس از جهان دو قطبی كه متلاشی شد، مشكل اسلام است. آنها می‌دانند كه به جنگ اسلام رفتن فایده‌ای برایشان ندارد و باید مسلمانان به جان هم انداخت تا تضعیف شوند. متأسفانه برخی‌‌ها گول این شگرد غربی‌ها را خورده‌اند. این سی و هشت نفر علمای عربستانی كه آن نامه توهین‌آمیز را نوشته‌اند، در حقیقت آتش بیار معركه آمریكا و اسرائیل هستند. این‌ها مسائلی است كه با خبررسانی صحیح می‌توان بسیاری از آن‌ها را برطرف كرد. به عنوان نمونه، پیش از این‌كه شبكه العالم تأسیس شود، گروهی میدان‌دار عرصه خبر بودند. همیشه اخبار را تحریف می‌كردند و مسلمانان را شست‌وشوی ذهنی می‌دادند. العالم كار خوبی بود كه توانست برای خود جایی باز كند و در برابر آن نغمه، یك نغمه‌ای دیگر بود. این نشان می‌دهد كه رسانه‌ها نقش مهمی دارند و باید به آن‌ها توجه كرد.

من از خدا می‌خواهم كه بتوانید روز به روز پیشرفت كنید.شما هم به آنچه دارید، قانع نباشید. انسان اگر به آنچه دارد بسنده كرد، عقبگردش آغاز می‌شود. ان‌شاءالله روزی برسد كه در كنار خبرگزاری‌های مهم جهان، نام رسا نیز دیده شود.