تبیان، دستیار زندگی
سکته مغزی شاید ترسناک ترین گزینه در میان بیماری های عروقی باشد، زیرا می تواند به صورت غیرمنتظره رخ دهد. از آنجایی که سکته مغزی به تخریب بافت مغزی منجر می شود، در برخی موارد، پیامدهای آن می توانند شدید و ناتوان کننده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو عامل برای کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی شاید ترسناک‌ترین گزینه در میان بیماری‌های عروقی باشد، زیرا می‌تواند به صورت غیرمنتظره رخ دهد. از آنجایی که سکته مغزی به تخریب بافت مغزی منجر می‌شود، در برخی موارد، پیامدهای آن می‌توانند شدید و ناتوان‌کننده باشند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

رژیم غذایی سالم برای مغز

دو دلیل اصلی وجود دارند که بیماری قلبی و مشکلات قلبی عروقی را برای بیشتر ما به شرایطی ترسناک تبدیل می‌کنند؛ دلیل اول شایع بودن آن‌ها است و دلیل دوم این است که یکی از عوامل اصلی بستری شدن در بیمارستان، ناتوانی و مرگ محسوب می‌شوند که همه ما ترجیح می‌دهیم با این پیامدها مواجه نشویم.

سکته مغزی شاید ترسناک‌ترین گزینه در میان بیماری‌های عروقی باشد، زیرا می‌تواند به صورت غیرمنتظره رخ دهد. از آنجایی که سکته مغزی به تخریب بافت مغزی منجر می‌شود، در برخی موارد، پیامدهای آن می‌توانند شدید و ناتوان‌کننده باشند.

حقیقت تلخ این است که از هر شش نفر، یکی از آن‌ها در معرض خطر تجربه سکته مغزی در برهه‌ای از زندگی خود قرار دارد. در نتیجه، شانس مواجهه شما با این شرایط نسبتاً زیاد است.

این قبیل آمار و ارقام پژوهشگران را به بررسی این که آیا عوامل غذایی می‌توانند دیواری محافظتی در برابر سکته مغزی ایجاد کنند، تشویق کرده است. در همین راستا، مشخص شده است که دو عنصر ویژه در رژیم غذایی وجود دارند که نه تنها از تجربه سکته مغزی پیشگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند شدت سکته مغزی را نیز کاهش دهند.

رژیم غذایی کلی شما اهمیت دارد

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی در ابتلا به بیماری عصبی عضلانی محسوب می‌شود. یک رژیم غذایی غربی از محتوای بالای غذاهای فرآوری شده، قند افزوده، نمک و چربی‌های هیدروژنه برخوردار است و یکی از سریع‌ترین مسیرها برای تجربه بیماری قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود.

اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن، روغن ماهی و همچنین دانه‌های چیا، دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند. این چربی‌ها از عملکرد مطلوب سیستم عصبی پشتیبانی می‌کنند و بخش بزرگی از غشا سلول‌های عصبی در مغز را شکل می‌دهند

این در شرایطی است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک الگوی تغذیه‌ای است که دوستدار قلب بودن آن بارها و بارها مشخص شده است.

عامل کلیدی که این دو الگوی غذایی را از یکدیگر جدا می‌کند، منابع غذایی مورد استفاده در آن‌ها هستند.

یک رژیم غذایی که از شما در برابر سکته مغزی محافظت می‌کند شامل منابع غذایی کامل طبیعی، به ویژه مواد غذایی با محتوای فیبر بالا و کربوهیدرات کم می‌شود. به عنوان مثال، رژیم مدیترانه‌ای میوه‌ها، حبوبات، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، غذای دریایی، گوشت ماکیان، تخم مرغ، شیر، مغزهای خوراکی و روغن زیتون در بر می‌گیرد.

این مواد غذایی از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین و سرشار از ترکیبات زیست فعال، مانند اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پلی فنول ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

اگر این رژیم غذایی را با یک رژیم غذایی غربی مقایسه کنید، که سرشار از غذاهای فرآوری شده است، به سادگی در می‌یابید که هیچ یک از این ترکیبات مفید در رژیم غربی جایی ندارند.

مغز را با چربی‌های سالم تغذیه کنید

هنگامی که یک رژیم غذایی کامل طبیعی را دنبال می‌کنید، در مسیر مصرف چربی‌های سالم و مفید گام برمی‌دارید و با در نظر گرفتن این نکته که حدود 60 درصد مغز از چربی تشکیل شده است، این مسئله اهمیت خود را هرچه بیشتر نشان می‌دهد.

دو نوع اصلی چربی که از سکته مغزی پیشگیری می‌کنند شامل اسیدهای چرب امگا-3 و اسید اولئیک می‌شوند.

اسید اولئیک یک چربی تک غیر اشباع است که در روغن زیتون، آووکادو و بادام یافت می‌شود. این ماده نشان داده است که توانایی کاهش خطر سکته مغزی، محافظت از سلول‌های عصبی در مغز، و کاهش اثرات پس از سکته مغزی را دارد.

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی در ابتلا به بیماری عصبی عضلانی محسوب می‌شود. یک رژیم غذایی غربی از محتوای بالای غذاهای فرآوری شده، قند افزوده، نمک و چربی‌های هیدروژنه برخوردار است و یکی از سریع‌ترین مسیرها برای تجربه بیماری قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود

اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن، روغن ماهی و همچنین دانه‌های چیا، دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند. این چربی‌ها از عملکرد مطلوب سیستم عصبی پشتیبانی می‌کنند و بخش بزرگی از غشا سلول‌های عصبی در مغز را شکل می‌دهند.

کمبود اسیدهای چرب امگا-3 می‌تواند به شکل گیری اختلالات سیناپسی بین سلول‌های مغزی و تغییرات در سلول‌های عصبی منجر شود.

با مصرف هرچه بیشتر اسیدهای چرب امگا-3 شما می‌توانید عملکرد بهینه غشا سلولی را بازگردانده و از شکل گیری سکته مغزی پیشگیری کنید.

افزون بر این، اثرات ترکیبی اسید اولئیک، اسیدهای چرب امگا-3 و ترکیبات زیست فعال دیواری محافظتی برای سلول‌های عصبی در مغز ایجاد می‌کند، از این رو، در صورت وقوع سکته مغزی نیز شدت آن احتمالاً کمتر خواهد بود.


منبع: عصر ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.