تبیان، دستیار زندگی

کم‌خوابی، مشکلات و راه حل‌ها

کم‌خوابی یا بی‌خوابی یک مشکل رایج است که انرژی فرد ، کارایی او، بهداشت و سلامتی و توانایی‌هایش در طول روز به آن وابسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کم‌خوابی
 بی‌خوابی یک مشکل رایج است که انرژی فرد ، خلق و خو، بهداشت، و توانایی در طول روز به آن وابسته است. بی‌خوابی مزمن حتی می‌تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل شود. تغییرات ساده در سبک زندگی شما و عادات روزانه می‌تواند به توقف بی‌خوابی شبانه منجر شود.
بی‌خوابی عدم توانایی برای دریافت مقدار خواب مورد نیاز برای استراحت و تجدید قوا است. از آنجا که افراد مختلف به میزان متفاوتی از خواب در شبانه روز نیاز دارند، بی‌خوابی کیفیت خواب و احساس شما بعد از بیدار شدن معنی می شود و صرفا تعداد ساعات خواب را در برنمی گیرد. حتی اگر شما هشت ساعت در شب در بستر خواب باشید، اما در طول روز احساس کسل بودن و خستگی داشته باشید یعنی شما بی‌خوابی را تجربه کرده‌اید.
اگر چه بی‌خوابی شایعترین شکایت خواب است ، اما تنها اختلال خواب نیست. بی‌خوابی نشانه ای ازیک مشکل است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در فردی می‌تواند چیز ساده‌ای مانند نوشیدن کافئین بیش از حد در طول روز بی‌خوابی ایجاد کند در فرد دیگر بی‌خوابی نشان دهنده یک بیماری یا اضطراب است.
خبر خوب این است که بسیاری از موارد بی‌خوابی را می‌توان با تغییراتی در خود، بدون تکیه بر متخصصان خواب و یا مصرف بیش از حد قرص های خواب آور درمان کرد.

برخی از علل بی‌خوابی را در زیر فهرست کرده‌ایم:

تحت استرس زیاد قرار داشتن.
افسرده بودن یا احساس عاطفی منفی داشتن.
احساس اضطراب مزمن داشتن و تلاش برای مبارزه با آن.
داشتن یک تجربه آسیب‌زا در تازگی.
مصرف داروهایی که بر روی خواب تاثیر می‌گذارند.
داشتن مشکلات جسمانی.
نبود محیط خواب راحت و آرام.
منظم نبودن ساعات خوابیدن.
حال باید بگوییم که تحقیقات مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در سال جاری نشان می‌دهد، از هر 3 نفر آمریکایی یک نفر خواب کافی را تجربه نمی‌کند.
خواب ناقص و نا‌کافی می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات مانند افزایش ریسک بیماری‌ها، آسیب به یادگیری، کاهش معدل تحصیلی یا راندمان کاری در محیط کار، افزایش اضطراب، آسیب به پوست و سایر موارد این‌چنینی شود. برای کاهش ریسک دچار شدن به این مشکلات و افزایش سلامتی باید تلاش کرد تا حداقل 7 ساعت در شب را در خواب سپری کنیم.
برخی از مشکلاتی که به واسطه‌ی کم‌خوابی به وجود می‌آیند

افزایش خطر‌پذیری

در مطالعه‌ای روی رفتار ۱۴ مرد ۱۸ تا ۲۸ ساله، کشف شد زمانی که این مردها در طول یک هفته برای ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند، بیشتر مستعد خطر کردن می‌شوند. ۱۱ نفر از ۱۴ مرد مورد نظر به‌طور قابل ملاحظه‌ای در هفته‌ای که کمتر می‌خوابیدند پر‌خطر‌تر رفتار کردند. در صورتی که هیچ اثری از افزایش خطر‌پذیری در اشخاصی که تنها یک شب کم‌خوابی تجربه کردند دیده نشد.

کاهش کارایی

کمبود خواب اغلب می‌تواند باعث احساس کسالت در روز بعد شود و نتیجه‌ی آن گاهاّ کاهش کارایی و بازده در محیط کار و تحصیل است. در هر صورت، چند شب نخوابیدن ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌کنید پیامد داشته باشد.

باعث افزایش وزن می‌شود

تحقیقاتی توسط یک گروه تحقیقاتی در بریتانیا انجام شده است که در آن، ۱۶۱۵ نفر در رابطه با مدت‌زمان خواب شب و غذای جذب‌شده در روز مورد بررسی قرار گرفتند. هم‌چنین نمونه‌ی خون و اندازه‌ی دور کمر و فشار خون آن‌ها در طی تحقیق تهیه و ثبت شد. محققان نتیجه گرفتند که سایز کمر افرادی که حدود ۶ ساعت در شب می‌خوابند به‌طور میانگین ۱.۲ اینچ بیشتر از شرکت‌کنندگانی است که حداقل ۹ ساعت می‌خوابند.

شما را فراموش‌کارتر می‌کند

یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه میشیگان هدایت می‌شد تأثیری فقدان خواب بر منطقه‌ای از ساختمان عصبی مغز به نام CA1 را کشف کرد. این منطقه مسئول قسمت خاطرات درازمدت است؛ در نتیجه زمانی که شخصی به میزان کافی نمی‌خوابد، بر عملکرد آن به‌طور مستقیم تأثیر می‌گذارد و شخص کمتر به یاد می‌آورد.

ژن شما را تغییر می‌دهد

در بریتانیا محققان با آزمایش نمونه‌های خون افرادی که در طول یک هفته، کمتر از ۶ ساعت در هر شب خوابیده بودند، متوجه تغییرات ۷۰۰ ژن شدند که نتیجه‌ی کم‌خوابی بوده است. برخی از این ژن‌ها بر رفتار اشخاص، ‌سیستم ایمنی و واکنش‌های استرس‌زای بدن تأثیر داشتند.

افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی

خواب ناقص تأثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن افراد دارد و توانایی مبارزه‌ی بدن با ویروس‌ها را کاهش می‌دهد. در واقع، مطالعه‌ای نشان داده است افرادی که در طول شب ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابند نسبت به اشخاصی که ۷ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، ۴ برابر بیشتر در معرض سرما‌خوردگی هستند.
همچنین کم‌خوابی باعث مشکلات دیگری از جمله: انزواطلبی ، تأثیر بر کنترل احساسات، تغییرات هورمونی، کاهش عملکرد مغز، آسیب رساندن به یادگیری و آسیب رساندن به پوست می‌شود.
کم‌خوابی

برای غلبه بر بی‌خوابی ابتدا باید مغز و ذهن خود را برای فرورفتن به خواب آماده کنید. برای این‌کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.
افزایش قرار گرفتن در معرض نور در طول روز.
حذف عینک آفتابی هنگامی که استفاده نکردن از آن خیلی خطرناک نیست.
محدود کردن نور مصنوعی در شب.
اجتناب از نور روشن.
خاموش کردن صفحه نمایش تلویزیون، گوشی های هوشمند و کامپیوتر حداقل یک ساعت قبل از خواب.
استفاده از ماسک خواب.
خواب یکی از هدایای خدا به انسان و یکی از نیازهای بدن انسان می‌باشد که نباید آن‌را نادیده گرفت و در مورد آن بی‌تفاوت بود. هرچه خواب بهتر و کاملی داشته باشیم در نتیجه رفتار و آثار بهتری هم از بدن شاهد خواهیم بود.


منابع:برترین‌ها،زومیت،هلتی