تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی سوادآموزی، گفت: ریشه كنی بی سوادی، نیازمند عزم ملی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزم ملّی برای ریشه كنی بی سوادی

پرهیز از تصدی گری دولتی

وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی سوادآموزی، گفت: ریشه كنی بی سوادی، نیازمند عزم ملی است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

عزم ملّی برای ریشه كنی بی سوادی

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، پیش از ظهر امروز سیدمحمدبطحایی در همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال درسالن حجاب تهران، با تبریك عید غدیرخم وگرامیداشت یاد وخاطره شهدا، امام راحل و آرزوی طول عمر برای رهبر معظم انقلاب و همه خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران، اظهاركرد: بیش از نیم قرن است كه هشتم سپتامبر از طرف یونسكو به عنوان روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است، اما همچنان میلیون ها نفر در سطح دنیا،  با مشكل بی سوادی دست و پنجه نرم می كنند.

وی افزود: امروزه، تعریف سوادآموزی با دهه های قبل متفاوت است، زیرا سواد، دیگر به معنای خواندن و نوشتن نیست، بلكه قابلیتی است برای كسب مهارت های ارتباطی در جامعه، بنابراین باید برای توسعه روابط و تعامل درجامعه، تلاش كرد.

بطحایی نرخ بی سوادی در اوایل انقلاب را 50 درصد اعلام و تصریح كرد: با تلاش‌های خوبی كه انجام شده این نرخ به 10درصد كاهش یافته است، اما در جامعه ای كه پشتوانه همایش، آموزه های مذهبی است واز فرهنگ غنی ایرانی برخوردار است، این 10 درصد، آمار بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: برای تغییر این آمار به كمتر از 2درصد، كه هدف دور از دسترسی هم نیست، باید مسیرها تغییر یابد و در فرآیندی كه لازمه ریشه كنی بی سوادی است، شتاب ایجاد گردد.

وزیرآموزش وپرورش تحول را شرط ایجاد شتاب درامر ریشه كنی بی سوادی خواند وخاطرنشان كرد: اولین اصل، چرخش از برنامه ریزی های ملی و متمركز نسبت به برنامه های ریزی های بومی و محلی كه گام های ابتدایی آن نیز انجام شده است و دومین اصل، پرهیز از تصدی گری دولتی و چرخش به سمت بخش های غیردولتی، از جمله تحولاتی است كه باید انجام گیرد.

وی ادامه داد: جایگزینی روش‌های نوین فناوری به جای روش های سنتی، سومین اصل تغییر وتحول دراین راستا است وچهارمین اصل تغییر و تحول، چرخش از دستورالعمل و مقررات خشك اداری به سمت انعطاف پذیری و كاهش ضوابط دست و پاگیر است.

بطحایی افزود: با اجرایی كردن این چهار اصل، انشاء الله شاهد شتاب گرفتن امر آموزش در حیطه سوادآموزی و توسعه آموزشی خواهیم بود.

عضو كابینه تدبیر و امید، اظهاركرد: عامل ایجاد حركت، انگیزه و مهم ترین زمینه انگیزه،  احساس نیاز است و این مسئله باید در برنامه ریزی های حوزه سوادآموزی  موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با مساعدت وزارت تعاون، كاروامور اجتماعی باید احساس نیاز بی سوادان به آموزش را تقویت كنیم و با عزم ملی در دولت دوازدهم، گام های جدّی تری برای ریشه كنی بی سوادی در جامعه برخواهیم داشت.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش