تبیان، دستیار زندگی
مدیر مجموعه ی فرهنگی تاریخی کاخ گلستان اعلام کرد: مهرها و فرامین دوره ی قاجار با هدف معرفی اموال فرهنگی و تاریخی این کاخ جهانی به نمایش در می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مهرها وفرامین عهد قاجار» در یک قاب

مدیر مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاخ گلستان اعلام کرد: مهرها و فرامین دوره‌ی قاجار با هدف معرفی اموال فرهنگی و تاریخی این کاخ جهانی به نمایش در می‌آید.

بخش گردشگری تبیان
نمایشگاه مهر ها ی قاجار

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از اموال فرهنگی تاریخی کاخ گلستان با هدف معرفی این آثار بیان کرد: یکی از این نمایشگاه‌ها به معرفی مُهرهای تاریخی اختصاص دارد. در این نمایشگاه با عنوان «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» حدود  76 قطعه مهر و دسته مهر به شکل‌های مختلف مانند انگشتر، آویز گردنبند  و 3 نسخه از فرامین ولیعهدی ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمد شاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود:  این مُهرها متعلق به پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار بوده  و دسته‌ی آن‌ها از جنس فلز، نقره و طلا به شکل ساده و جواهرنشان ساخته شده است.

او با بیان این‌که هر کدام از این مُهرها برای فرامین و اسناد خاصی مورد استفاده بوده است، افزود:  برخی از این مُهرها به صورت نوشتاری و تصویری بوده و نام پادشاهان در یک بیت شعر روی آن حک شده است. همچنین نگین بیشتر این مُهرهای حکومتی از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مانند زمرد و عقیق است.

مدیر پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: از همه‌ی پادشاهان دوره قاجار از آغامحمد خان تا احمد شاه مُهرهای نفیس و قابل توجهی وجود دارد که از نظر فنی، هنری و تاریخی جزء شاهکارهای موزه‌ای محسوب می‌شوند.

به گفته‌ی نصرتی نمایشگاه «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» بیست و یک شهریور افتتاح و تا پایان شهریور در محوطه‌ی جهانی در میدان ارگ تهران به نمایش در می‌آید.


منبع: ایسنا