تبیان، دستیار زندگی
با گذشت هفت ماه از شروع ضبط سریال محمد حسین لطیفی تصویربرداری آن همچنان در شهر یزد ادامه ادامه دارد. هفت صبح برای یافتن پاسخی درباره كش آمدن «سردلبران» دورخیز كرد اما نه تهیه كننده جواب داد نه مسولان سازمان اوج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مورد عجیب اوج،لطیفی و سردلبران

با گذشت هفت ماه از شروع ضبط سریال محمد حسین لطیفی تصویربرداری آن همچنان در شهر یزد ادامه ادامه دارد. هفت صبح برای یافتن پاسخی درباره كش آمدن «سردلبران» دورخیز كرد اما نه تهیه كننده جواب داد نه مسولان سازمان اوج

بخش سینما وتلویزیون تبیان
سر دلبران

تهیه كننده معتقد است پروسه تولید«سردلبران» طولانی نشده در عین حال حاضر به مصاحبه نیست. محمد رضا شفیعی رویكرد ما را مغرضانه می داند و به طور موجز می گوید سریال روزهای آخر تصویربرداری را پشت سر می گذارد. روابط عمومی «سردلبران» هم پاسخ نمی دهد تا شائبه ها بیش از پیش شود.حتی مدیر عامل سازمان اوج در نشست خبری اخیر خود به مساله طولانی شدن تولید سریال، كه یكی از سوال های مطرح شده در گزارش هفت صبح پیش از برگزاری این نشست بود، ورود نكرد. می دانید كه این سریال از تولیدات سازمان اوج است و قرار بود ماه مبارك رمضان پخش شود.چرا ساخت سریال هفت ماه طول كشید؟ راستش دنبال یافتن پاسخ برای همین سوال ساده بودیم اگر تهیه كننده و روابط عمومی«سردلبران» همكاری می كردند.حالا كه پاسخگو نیستند طبیعی است ابهامات سر بسته باقی بمانند.

اسفند،رمضان،شهریور

هشتم اسفند سال پیش خبر آمد سریال «سر دلبران» در شهر یزد كلید خورده است. همزمان اعلام شد این سریال برای ماه مبارك رمضان تولید می شود و كمی بعد از شبكه دو به عنوان پخش كننده «سردلبران» نام برده شد.در آستانه رمضان اما سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیمافیلم مصاحبه كرد و پخش آن را منتفی دانست:« سریال «سر دلبران» به دلیل فرآیندی که در تولید داشت از جمله تصویربرداری در شهر یزد و تغییرات در انتخاب بازیگران با این مساله مواجه و حتی قرار شد برای تولید و پخش این مجموعه در ماه رمضان کار را با ۲ گروه جلو ببرند اما دقایق گرفته شده کافی نبود.»حالا حدود چهار ماه از این خبر می گذرد اما هنوز «سردلبران» تمام نشده است و سوال هایی كه قبلا مطرح كردیم پا برجاست.

چرا غیر طبیعی است؟

تهیه كننده می گوید پروسه تولید «سردلبران» طبیعی است؛ قصد مخالفت نداریم. می دانیم برخی سریال ها برغم داشتن قسمت های نه چندان زیاد تولید طولانی تری دارند.ماجرا وقتی پیچیده می شود كه به اخبار قبلی رجوع می كنیم؛ این كه «سردلبران» برای ماه مبارك رمضان ساخته می شده و اتفاقا اسفندماه كلید خورده تا به موقع به پخش برسد. در اخبار غیر رسمی بارها از آن به عنوان سریال اصلی ماه مبارك رمضان یاد می شد ولی در لحظه آخر این اتفاق رخ نمی دهد.آن زمان گفته شد كار بخاطر حساسیت به آنتن نمی رسد؛ این هم قبول؛ ولی چرا باید معادل زمان اولیه صرف تولید سریال شود؟ وقتی سریال برای آنتن رمضان در نظر گرفته شده بوده و به هر دلیل نمی رسد، چقدر باید اضافه تر صرف تولید شود؟‌10  روز؟ 20 روز؟ یك ماه؟ حالا بیش از سه ماه می گذرد و «سر دلبران» همچنان در مرحله تصویربرداری است.

سهم لطیفی از طولانی شدن سریال

سردلبران اسفند ماه در شهر یزد كلید خورد تا محمد حسین لطیفی فرصت كافی برای آماده كردن سریال برای آنتن رمضان را داشته باشد. بر خلاف پیش بینی ها سریال آماده نشد؛ مدیر گروه فیلم و سریال اوج آن زمان اعلام كرد بزودی سریال آماده و پخش می شود ولی همچنان ضبط آن ادامه دارد. ماجرا چیست؟ اوج برای تولید سریال هایش برنامه ندارد؟ مقصر سازندگان هستند؟ سر دلبران آن قدر كیفیت دارد كه به چنین زمانی برای تولید نیازمند باشد؟

نكته مهم دیگر این كه می دانیم محمد حسین لطیفی جزو كارگردان هایی است كه با سرعت معقول سریال می سازد. برای ماه رمضان «صاحبدلان» را ساخته؛ با سرعت و كیفیت بالا. اصلا انتخاب او برای این بوده كه سازمان اوج سریالی برای شب های رمضان داشته باشد اما چه می شود كه نه تنها «سر دلبران» به آنتن نمی رسد كه سه ماه بعد از آن همچنان گروه در شهر یزد مشغول هستند. تازه شرایط تولید در شهرستان ها به مراتب بهتر از تهران است؛ این را پیش تر نوشتیم و محض یادآوری تكمله گزارش می كنیم: «سازندگان «سر دلبران» در شهر یزد هستند و طبعا از ترافیك تهران برای رسیدن گروه به لوكشین خبری نیست. از آن طرف همه اعضای تیم تولید یك جا جمع هستند و استرس دورهم جمع شدن روزانه كمتر است. یك پیش تولید بدون نقص، شرایط تولید برای سازندگان سریال را در شهرستان به مراتب بهتر از پایتخت می كند.»

اوج بی برنامه است؟

باز هم قصد صادر كردن حكم نداریم؛ چه بسا «سر دلبران»‌این قدر سریال مهمی هست كه حالاحالاها باید تولید آن ادامه داشته باشد. ولی اگر حامی سریال جایی غیر از اوج می بود، باز هم پروسه تولید آن كش می می آمد؟‌ و اصلا ‌مگر برنامه ریزی دقیق و برآورد مالی توسط این سازمان برای «سر دلبران» صورت نگرفته بوده؟ ‌برای اوج اضافه شدن هزینه تولید مهم نیست؟ احسان محمد حسنی در نشست اخیر خود تاكید داشت هزینه های تولید در اوج بالاتر از مراكز دیگر نیست اما به یك نكته كلیدی اشاره كرد:« ما یک اصل کلی در اوج داریم که پول هر پروژه را سروقت و با ادب پرداخت کنیم.» سازندگان سریال با اتكا به چنین مانیفستی سر صبر مشغول تولید هستند؟ نیاز است یادآوركنیم هر یك روز، تا چه حد هزینه تولید را بالا می برد؟ قصد گرفتن پاسخ داشتیم اما روابط عمومی سریال كه جزو اركان خبری سازمان اوج هم هست، پاسخ نداد. در كانال سریال هم فقط اطلاعات تولید «سردلبران» به اشتراك گذاشته می شود نه چیز دیگری.

توقع بالا نمی رود؟

حساسیت، كلید واژه خبرهایی است كه از «سر دلبران» بیرون می آید. گفته می شود محمد حسین لطیفی نخواسته سرعت فدای كیفیت شود. او البته توضیح نداده منظورش از سرعت چیست و دقیقا چقدر باید سریال را با حوصله بسازد. وانگهی تاكید لطیفی ، بالا رفتن تایم تولید و نیز نام سازمان اوج توقعات را دو چندان كرده. حالا این سوال توی ذهن پی گیران حك شده كه ماحصل«سر دلبران» چیست؟ یعنی این سریال استاندارها را جابجا كرده؟ برای سازمان اوج تبدیل به شاخص می شود؟ مدیر گروه فیلم و سریال سازمان اوج از جمله كسانی است كه روی كیفیت «سردلبران» تاكید داشته:« اگر می خواستیم با سرعت به کار ادامه دهیم می توانستیم سریال را به ماه مبارک رمضان برسانیم ولی حقیقت این است که اگر با این شکل به کار ادامه می دادیم بی شک از کیفیت کار کاسته می شد و این موضوع نه برای سازمان اوج قابل پذیرش است و نه برای سازمان صدا و سیما.» محمد حسین لطیفی كه در سال های اخیر از شرایط بد تولید گله مند بود و می گفت بی پولی تلویزیون و سرعت بالا اجازه نمی دهد سریالی با كیفیت تولید كند، حالا گل طلایی را زده؟ امیدواریم این اتفاق رخ داده باشد؛ هرچند خبرهای درگوشی از لخت بودن قصه حكایت می كند. و یك سوال دیگر؛ اگر «سر دلبران» آنی نشد كه باید، مسول صرف وقت و هزینه دو برابر چه كسی است؟‌ باز هم سازمان اوج از چنین شیوه هایی در تولید حمایت می كند؟ یا ساز و كارش را در تولید سریال ها تغییر خواهد داد؟ كار «سر دلبران» از این منظر حائز اهمیت است و لغزش كیفی آن می تواند مسیر دیگر سریال هایی كه سازمان اوج حامی مالی شان است را سخت كند.

منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر