تبیان، دستیار زندگی
رد آیت الله " محمد محمدی ری شهری "نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در یك مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی حج ‪ ۸۵‬را روان ، پر مفهوم و پر بركت برای جمهوری اسلامی ایران ارزیابی كرد....   به گزارش پایگاه اطلاع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله ری شهری دست آوردهای حج امسال را تشریح کرد

آیت الله " محمد محمدی ری شهری "نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در یك مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی حج ‪ ۸۵‬را روان ، پر مفهوم و پر بركت برای جمهوری اسلامی ایران ارزیابی كرد....
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ،آیت الله ری شهری روز سه شنبه بمناسبت پایان مناسك حج ‪ ۸۵‬و بازگشت زایران ایرانی از منی و عرفات در مصاحبه با خبرنگاران روزنامه‌ها ، خبرگزاری‌ها و بخش‌های مختلف صدا و سیما كه در مراسم حج امسال شركت داشتند، به سووالات آنان درباره ویژگی‌ها و دستاوردهای مراسم حج امسال پاسخ داد.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت واقعه حج یكی از مهمترین رویدادهای جهان اسلام است و به همین دلیل مقام معظم رهبری با عنایت خاصی كه به این رویداد مهم دارند ، هر ساله جامع‌ترین و عمیق‌ترین پیام خود به مسلمانان جهان را در موسم حج صادر می‌كنند كه در مراسم برائت از مشركین قرائت و به همه مسلمانان جهان ابلاغ می‌شود.

آیت الله ری شهری با تاكید بر ضرورت تشریح ابعاد معنوی و راز و رمزهای حج در رسانه‌ها اعلام كرد بعثه مقام معظم رهبری برای آموزش خبرنگاری حج آمادگی دارد تا خبرنگاران بدلیل نقش مهمی كه در انعكاس تحولات و رویدادها دارند با معرفت بیشتری تحولات معنوی و حال و هوای حج را به مردم ایران و جهان منعكس كنند .

نماینده ولی فقیه تصریح كرد ، خبرنگار حج خبرنگاری كیفیت و محتوا است و با كار خبری در سایر رشته‌ها متفاوت است . خبرنگار حج در حقیقت هنرمندی است كه باید رمز و رازهای حج و مفاهیم و ظرفیت‌های بالای آن را كشف كند و برای مخاطبان خود به تصویر بكشد و پیام حج را به مخاطبان خود منتقل كند.

آیت الله ری شهری گفت : در سال جاری بر اساس آمار رسمی دولت عربستان،دو میلیون و ‪ ۴۰۰‬هزار نفر از سراسر جهان در كنگره جهانی حج شركت كردند به نظر می‌رسد آمار غیر رسمی بمراتب بیش از این است.

وی در تشریح دستاوردهای بین‌المللی حج اظهارداشت : بعثه مقام معظم رهبری در ایام حج شش همایش بین‌المللی و چندین همایش تخصصی و داخلی برگزار كرد كه در آن‌ها علاوه بر بحث و گفت و گو اندیشمندان و متفكران جهان اسلام درباره مسایل مسلمانان و جهان اسلام ، فرهنگ حج آنگونه كه مد نظر مقام معظم رهبری است مورد بررسی قرار گرفت .

سرپرست حجاج ایرانی گفت : ایام حج بهترین زمان برای بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان جهان اسلام است كه در همایش‌های بین‌المللی بعثه توانستیم با ‪ ۳۰۰۰‬تن از صاحبنظران و اندیشمندان جهان اسلام درباره موضوع‌های مهم جهان اسلام تبادل نظر داشته باشیم .

وی افزود: در همایش تقریب ‪ ۴۸۰‬نفر از ‪ ۲۰‬كشور جهان ، در همایش قدس ‪۴۵۰‬ نفر از ‪ ۳۵‬كشور جهان ، در همایش منزلت زن ‪ ۲۰۰‬شخصیت ، در همایش اهل بیت ‪ ۴۰۰‬نفر شركت داشتند كه اكثر میهمانان از صاحبنظران ، اساتید و روسای دانشگاه‌های كشورهای اسلامی بودند.

آیت الله ری شهری گفت : مسوولان و كارشناسان حج كشورهای اسلامی در مذاكرات و دیدارهایی كه داشتند موضوعات مختلفی را مطرح كردند كه مهمترین آن ها عبارت بود از : تحسین آنان از نظم ، انضباط و سازماندهی زائران ایرانی در ایام حج ، و درخواست استفاده از تجارب ایران در زمینه حج كه قرار شد در قالب كمیته‌های مشترك عملیاتی شود .

وی افزود : روش آموزش زایران ایرانی امروز الگویی برای سایر كشورهای اسلامی است كه این تجارب تدوین و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .

نماینده ولی فقیه افزود: لزوم بهره برداری از فرصت استثنایی حج برای تحكیم وحدت مسلمانان جهان ، مقابله با توطئه‌های برنامه ریزی شده برای هتك حرمت مقدسات مسلمانان و ابراز نگرانی از فتنه‌هایی كه برای ایجاد اختلاف میان اهل تسنن و شیعیان بكارگرفته می‌شود ، از موضوع‌هایی بود كه اندیشمندان جهان اسلام در دیدارها و سخنرانیهای خود ابراز می‌كردند.

وی از دیگر محورهای مورد بحث را دلبستگی زایران كشورهای اسلامی به انقلاب اسلامی ایران و شخصیت مقام معظم رهبری ، خرسندی آنان از ایستادگی ملت ایران دربرابر زورگویی‌های استكبار جهانی و خرسندی از پیشرفت‌های علمی ایران بویژه در زمینه موضوع هسته‌ای و ابراز مسرت از پیروزی حزب الله لبنان در برابر تجاوزات آمریكا و اسرائیل عنوان كرد.

سرپرست زایران ایرانی گفت : امسال در ایام حج با مسوولان عالی رتبه ‪۱۰‬ بعثه كشورهای اسلامی دیدارهای مفیدی داشتیم كه از بین آن‌ها ملاقات با وزیر حج و اوقاف الجزایر ، وزیر حج سودان ، وزیر دیانت تركیه قایم مقام وزارت حج كویت و روسای بعثه‌های چین ، تایلند ، آفریقای جنوبی ، اردن را می توان نام برد.

آیت الله ری شهری گفت : مراسم برائت از مشركین امسال با شكوه خاصی برگزار شد و پیام مقام معظم رهبری در آن قرائت و به ‪ ۱۱‬زبان از طریق سایت‌های خبری به تمام جهان منتقل شد.

وی افزود : از نظر اجرایی با توجه به تمهیدات سازمان حج و زیارت یكی از بهترین حج‌ها در سال‌های اخیر را برگزار كردیم و نظر سنجی كارشناسان بعثه نشان می‌دهد حج امسال یكی از كم مشكل‌ترین حج‌ها بود و زائران ایرانی رضایت نسبی بالایی از مسایل اجرایی و فرهنگی حج داشتند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح كرد ، رضایت نسبی زایران به این معنی نیست كه در بخش اجرایی مشكلی وجود ندارد بلكه بدین معناست كه با توجه به محدودیت های موجود در عربستان و جمعیت بالای شركت‌كننده در حج امسال، كمترین مشكل را داشتیم و دست اندركاران تلاش كردند بهترین شرایط رفاهی را برای زایران فراهم كنند.

آیت الله ری شهری گفت : بطور نمونه امسال در منی ذابحان با تلاش گسترده در روز اول اقامت در منی ‪ ۸۵‬هزار قربانی انجام دادند و در روز دوم نیز ‪ ۱۵‬هزار قربانی انجام شد كه اقدامی بی‌سابقه است .

وی گفت : ارزیابی‌ها نشان می‌دهد خدمات بهداشتی و درمانی هیات پزشكی ایران در حج مثبت بوده است و بویژه طرح پزشك كاروان و ارجاع بیمار موفقیت خود را در سال جاری نشان داد و مراجعه زائران به بیمارستان‌های ایرانی كمتر از سال‌های قبل بود و بیماران در محل كاروان درمان می‌شدند .

نماینده ولی فقیه تصریح كرد تا روز سه شنبه متاسفانه ‪ ۱۹‬تن از زائران ایرانی كه بالای ‪ ۶۰‬سال سن داشتند به علت كهولت سن فوت كرده‌اند . این آمار نسبت به سال قبل كمتر است
سرپرست حجاج ایرانی گفت : در حج امسال مجموعا ‪ ۹۹‬هزار و ‪ ۷۸۸‬هزار زائر ایرانی از طریق سازمان حج و زیارت و ‪ ۲۷۱۸‬نفر ایرانی هم خارج از سیستم از طریق دریافت ویزا از دولت عربستان شركت داشتند .

وی ضمن انتقاد از دریافت ویزای مستقیم از دولت عربستان، گفت : از اینكه تعداد بیشتری از متقاضیان حج توفیق زیارت پیدا كنند خوشحال می‌شویم اما اگر امكانی برای شركت ایرانیان در حج وجود دارد باید بر اساس اولویت به كسانی داده شود كه ‪ ۱۰‬سال در نوبت خواهند ماند.

آیت الله ری شهری گفت : در بعد فرهنگی شورای فرهنگی كاروان‌های ایرانی مركب از روحانی ، مدیر و زائران فرهیخته و داوطلب كاروان‌ها در سال جاری بسیار موفق عمل كردند و باعث رشد فرهنگی و معنوی كاروان‌ها شدند .

سرپرست حجاج ایرانی گفت : بدلیل آموزش‌های فراگیر و هدفمند زایران قبل از ایام حج ، در سال جاری رفتار زایران ایرانی نسبت به سالهای گذشته متحول شده بود و همه زایران حضور گسترده در نمازهای جماعت داشتند و از اقدامات تنش زا پرهیز می‌كردند و مجموعا رفتار آنان باعث ایجاد وحدت با مسلمانان كشورهای مختلف شد.

وی افزود : حضور هنرمندان و مستند سازان در حج نیز از ویژگی‌های فرهنگی حج امسال بود كه امیدواریم این اقدام باعث پیوند بیشتر هنرمندان كشورمان با معنویت حج شود و بتواند تصویر زیبا و واقعی حج را بهتر به مردم ایران وجهان ارائه كند.

آیت الله ری شهری گفت : به مناسبت سال پیامبر اعظم كه از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است ، بررسی سیره پیامبر اعظم در كلیه فعالیت‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج امسال كاملا مشهود بود.

وی تصریح كرد ، دعاهای كمیل با شكوه ایرانی‌ها تا كنون با همكاری مقام‌های دولت عربستان به خوبی برگزار شده است و آن‌ها نیز در ملاقات‌هایی كه با سفیر و مسئولان اجرایی حج داشته‌اند از نظم و انضباط و مدیریت مراسم ایرانی‌ها در عربستان تشكر كرده‌اند و اذعان كرده‌اند كه هیچیك از كشورهای دیگر نمی‌توانند مراسم‌های خود را نظیر ایرانی‌ها با مدیریت و نظم و انضباط برگزار كنند .

آیت الله ری شهری درباره سووال خبرنگار روزنامه رسالت درباره تكرار همایش‌های بین‌المللی در بعثه، گفت : تكرار در برنامه‌های فرهنگی امری طبیعی است اما محتوا مهم است كه محتوای همایش‌های بعثه مقام معظم رهبری هر سال با سال قبل متفاوت است و ما هر سال در جهت اهدافی كه داریم یك گام به جلو می رویم .

وی درباره علت نظم بیشتر برنامه‌ها در حج عمره نسبت به حج تمتع گفت :
طبیعی است اعمال نظم و مدیریت در حج عمره بسیار بهتر از حج تمتع باشد ، چون در ایام تمتع بیش از دو میلیون و ‪ ۴۰۰‬هزار زایر از سراسر جهان می خواهند اعمال خود را در شهر كوچك مكه انجام دهند و در چنین شرایطی محدودیت‌ها و مقررات خاصی كه دولت عربستان قایل می‌شود امكان اعمال مدیریت و برقراری نظم را دشوار تر می‌كند و بطور طبیعی همه زائران جهان مشكلاتی را دارند .

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سووال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره برنامه‌های فرهنگی حج سال ‪ ،۸۶‬گفت : محور فعالیت‌های فرهنگی حج در سال آینده تمركز بیشتر روی آموزش در تمام سطوح حج خواهد بود و با همین هدف عملیات ساختمانی احداث شهرك آموزش حج در كنار مرقد مطهر امام خمینی (ره) آغاز شده است كه امیدواریم در سه سال آینده به پایان بهره برداری برسد.

وی افزود : انتشار دائره المعارف حج نیز از برنامه‌های آینده فرهنگی حج است كه فعالیت‌های مقدماتی آن آغاز شده است .

آیت الله ری شهری درباره پاسخ سئوال خبرنگار صدا و سیما كه به حج
امسال چه نمره‌ای می‌دهید گفت : نمره حج را باید خدا و مردم به ما بدهند اما چیزی كه می‌توانم بگویم این است كه همه كارگزاران حج تمام تلاش خود را برای برگزاری با شكوه حج ابراهیمی بكار بستند و ما نسبت به گذشته یك گام اساسی به جلو برداشته‌ایم .

سرپرست حجاج ایرانی درباره سوال یكی از خبرنگاران كه پرسید چرا ‪۲۵۴‬ خبرنگار خارجی كه در حج امسال شركت داشتند ، اخبار مناسبی از اعمال حج نداده اند، گفت : در مجموع بهترین خبرها و گزارش‌ها را از حج خبرنگاران ایرانی داده‌اند و اصولا آن‌ها حج را نمی‌شناسند تا پوشش لازم را به آن بدهند.

وی درباره فاصله برخی از هتل‌ها با بیت الله الحرام و مشكلات حمل و نقل زائران ایرانی گفت : شاید یكی از اقدامات برای رفع این مشكل افزایش هزینه حج و اجاره هتل‌هایی نزدیكتر به حرم باشد، اما در شرایط حاضر با توجه به هزینه‌ای كه زایر ایرانی می‌پردازد خدماتی كه دریافت می‌كند یكی از بهترین خدماتی است كه سازمان حج ایران به زایران می‌دهد.

آیت الله ری شهری در پاسخ به سووالی درباره كمبود كتب شیعی به زبان عربی برای تامین نیاز هزاران مشتاق دیدگاه‌های علمای ایران گفت : یكی از بهترین روش های ارتباط در عصر ارتباطات استفاده از سایت‌های مذهبی ایرانی به زبان عربی است كه تا كنون با تلاش فرهیختگان حوزه‌های علمیه بیش از پنج هزار عنوان كتب شیعی به زبان عربی ترجمه و از طریق سایت‌های مختلف در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است .

وی گفت :به لطف پروردگار تمام برنامه‌های حج امسال طبق برنامه با موفقیت انجام شده است و مسوولان دولت عربستان هم تاكنون همكاری خوبی در برپایی مراسم پیش بینی شده داشته‌اند كه از همكاری آنان نیز تشكر می‌كنیم.