تبیان، دستیار زندگی
بررسی فیلم هایی که قرار است تا آخر سال اکران شوند نشان می دهد اگرچه شرایط خوب نیست اما وضع بحرانی هم نمی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیشه مرموز سینما

بررسی فیلم هایی که قرار است تا آخر سال اکران شوند نشان می دهد اگرچه شرایط خوب نیست اما وضع بحرانی هم نمی شود

بخش سینما وتلویزیون تبیان
فیلم

سال 95 یک استثنا است. صف های سینما طولانی و طولانی تر شد و توقع ها از گیشه بالا رفت. هم فیلم کمدی می فروخت (من سالوادور نیستم)، هم فیلم جدی (فروشنده) و هم فیلم تلخ (ابد و یک روز). نوروز امسال فروش فیلم ها به اندازه نوروز 95 نبود اما گیشه سینماها در مقایسه با سال های قبل تر شرایط خیلی خیلی بهتری داشت. تابستان فیلمی روی پرده نیامد که رقم فروشش به بالای 15 میلیارد برسد. این ماموریت به «ساعت 5 عصر» واگذار شده بود و برغم تبلیغات زیاد از پس آن برنیامد. مجموعه اتفاقات باعث شده کارشناسان برای روزهای باقی مانده تا پایان سال نگران باشند. خوب که بررسی کردیم دیدیم وضع خیلی هم بحرانی نیست و  هستند فیلم هایی که به فروش معقول برسند.چند فیلم دیگر هم هستند که اگرا کران شوند شانس فروش شان بالا است:«ما شما را دوست داریم خانم یایا» عبدالرضا کاهانی،«ما خیلی با حالیم »بهمن گودرزی،«صد سال به این سال ها» و «دم سرخ ها» آرش معیریان.

لونه زنبور / برزو نیک نژاد

پیش بینی فروش: بالای 10 میلیارد

سهم ژانر: 50 در صد.مهم ترین برگ برنده «لونه زنبور» ژانر کمدی آن است. خب می دانید که فیلم های کمدی همچنان خریدار دارند و به کف فروش می رسند. آن طور که از شواهد بر می آید حاصل کار برزو نیک نژاد یک فیلم شسته رفته خواهد بود.

سهم بازیگران: 40 در صد. محسن کیایی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «لونه زنبور» هستند و بار کمدی فیلم روی دوش آن ها است. این دو بازیگر نشان داده اند می توانند گیشه یک فیلم را داغ کنند. جمشیدی امسال با «خوب،بد،جلف» این اتفاق را رقم زد و کیایی سال پیش با «بارکد». بهاره کیان افشار، رعنا آزادی ور و فرید سجادی حسینی دیگر بازیگران فیلم هستند و سهم شان به نسبت کیایی – جمشیدی در رونق گیشه کم تر است.

سهم کارگردان: 10 در صد. برزو نیک نژاد سال پیش «زاپاس» را روی اکران داشت که این فیلم کمدی حدود 5 میلیارد فروش کرد. این یعنی نیک نژاد الفبای فیلم کمدی را بلد است.

آینه بغل/منوچهر هادی

پیش بینی فروش:حدود 20 میلیارد تومان

سهم ژانر: 30 درصد. «آینه بغل» کمدی است و باز هم یادآوری می کنیم فیلم های کمدی این روزها خریدار دارند. حالا چرا سهم ژانر فیلم در فروش را سی درصد در نظرگرفته ایم به دلیل ترکیب بازیگران آن است که روی هم اجزا سایه می اندازد.

سهم بازیگران: 50 درصد. سراغ نداریم فیلمی ولو ضعیف که محمد رضا گلزار بازیگرش بوده و فروش خوبی نداشته. حالا که این بازیگر در اوج است چرا نباید گیشه «آینه بغل» داغ شود؟ تازه کنار گلزار، جواد عزتی هست که او هم قدرت کشاندن مخاطب به سالن ها را دارد. بقیه بازیگران هم اسم های آشنایی هستند ولی توقع زیادی است اگر بخواهیم به تنهایی گیشه «آینه بغل» را رونق ببخشند:یکتا ناصر، نازنین بیاتی، سیامک صفری، مه لقا باقری، رضا نیکخواه و بهاره رهنما.

سهم کارگردان: 20 درصد. اسم منوچهر هادی در یکی دو سال اخیر برای سینماروها صاحب اعتبار شده. این اتفاق سال قبل با «من سالوادور نیستم» رقم خورد و کمی بعد با سریال خانگی «عاشقانه».

فراری/ علیرضا داود نژاد

پیش بینی فروش: بین سه تا چهار میلیارد

سهم ژانر: 30 درصد. «فراری» سوژه ای اجتماعی و جدی دارد اما نویسنده و کارگردان آن را جذاب و شیرین روایت کرده اند: دختری از رشت به تهران می‌آید تا با خودروی فِراری هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. یک راننده تاکسی قصد کمک به او دارد.

سهم بازیگران: 45 درصد. فیلم دو بازیگر اصلی دارد: محسن تنابنده و ترلان پروانه. تنابنده یکی از بهترین بازی های کارنامه اش را به نمایش گذاشته،کاراکتر او به اندازه کافی ملاحت دارد و استفاده از لهجه قمی بر جذابیت آن افزوده. تنابنده در جشنواره سال پیش برای این نقش سیمرغ گرفت.سیامک صفری،محمدرضا داوودنژاد،سیما تیرانداز و رضا داوودنژاد هم نقش های کوتاهی بازی کرده اند.

سهم کارگردان:25 درصد. غالب فیلم های داودنژاد تحسین منتقدان و مخاطبان سخت پسند را به همراه داشته و از او کارگردانی صاحب سبک و معتبر ساخته است. او سال پیش برای «فراری» سیمرغ  ویژه هیئت داوران جشنواره را گرفت.

خرگیوش/ مانی باغبانی

پیش بینی فروش: بین 5 تا 6 میلیارد

سهم ژانر: 50 درصد.«خرگیوش» کمدی است اما نه از جنس کمدی های معمول بلکه دنیایش را بر اساس فضای ذهنی چند جوان خلق کرده. با کنار هم قراردادن حرف های عوامل«خرگیوش» و نیز به استناد تیزر فیلم، با یک کمدی متفاوت روبرو هستیم. فیلم تک لوکینش است و همه اتفاقات در یک مکان بسته روایت می شود.

سهم بازیگران: 40 درصد. بازیگران «خرگیوش»سوپر استار نیستند اما نام و چهره شان برای تماشاچی آشنا است و مهم تر این که غالبا کارنامه قابل دفاعی دارند. بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، پانته‌آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی‌نیا و مانیا علیجانی بازیگران «خرگیوش» هستند.

سهم کارگردان: 10درصد.مانی باغبانی قبل از فعالیت سینمایی به عنوان منتقد شناخته می شد.مهم ترین فیلمی که در نگارش آن مشارکت داشته«نهنگ عنبر1»است که تحسین مخاطبان را به همراه داشت. «خرگیوش» اولین فیلم بلند سینمایی باغبانی است و انتظار می رود نتیجه به مذاق کسانی که نوع دیگری از سینما را دوست دارند خوش بیاید.

خالتور/ آرش معیریان

پیش بینی فروش: بین 4 تا 5 میلیارد

سهم ژانر: 45 درصد. «خالتور» از محصولات تازه دفتر پویا فیلم است که به لطف استقبال از کمدی ها در یکی دو سال اخیرریال فیلم های این دفتر هم وضع بهتری پیدا کرده اند. تنها تیزری که از فیلم منتشر شده نشان می دهد بنای «خالتور»  بر شوخی های کلامی، ساز و آواز و چند حرکت موزون بنا شده.

سهم بازیگران: 50 درصد. می شد سهم بازیگران را بیش از 50 درصد دید چرا که دلیل اصلی رغبت مردم به فیلم هایی از جنس «خالتور» فقط و فقط ژانر و قصه آن نیست. عامل اصلی ملاحت مهران عفوریان است و حضور سحر قریشی. وگرنه بوده اند فیلم هایی در اشل «خالتور» که گیشه شان موفق نبوده است. محمد رضا شریفی نیا،محمد رضا هدایتی،پوریا و پورسرخ دیگر بازیگران «خالتور» هستند. ترکیب بازیگران تقریبا همانی است که در فیلم قبلی معیریان یعنی «آس و پاس» شاهد بودیم.

سهم کارگردان:  5 درصد. موفقیت یا عدم موفقیت فیلم هایی مثل «خالتور» و «آس و پاس» ربطی به کارگردان ندارد.

ذخیره های طلایی

محسن کیایی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «لونه زنبور» هستند و بار کمدی فیلم روی دوش آن ها است. این دو بازیگر نشان داده اند می توانند گیشه یک فیلم را داغ کنند. جمشیدی امسال با «خوب،بد،جلف» این اتفاق را رقم زد و کیایی سال پیش با «بارکد». بهاره کیان افشار، رعنا آزادی ور و فرید سجادی حسینی دیگر بازیگران فیلم هستند و سهم شان به نسبت کیایی – جمشیدی در رونق گیشه کم تر است.

شاید این فیلم هایی که در گزارش به آن ها اشاره کرده ایم شگفتی آفریدند و فروش شان به بالای پنج میلارد برسد. امیدواریم؛ پیش بینی ما بر اساس پتانسیل فیلم ها و شرایط اکران اما چیزی جز این است. همین قدر می دانیم که فیلم های مورد اشاره به فروش استانداری می رسند و موقع اکران حرف و حدیث درباره شان در رسانه ها و محافل سینمایی خواهد پیچید. به این جمع چند فیلم دیگر را هم باید اضافه کرد: «ملی و راه های نرفته» تهمینه میلانی،«من دیوانه نیستم» علیرضا امینی و «ایتالیا ایتالیا»کاوه صباغ‌زاده.

دلم می خواد/ بهمن فرمان آرا

بهمن فرمان آرا بعد از ساخت سه گانه ای درباره مرگ، سراغ سه گانه زندگی رفت که «دلم می خواد» شروع آن است. فیلم که بخاطر اختلاف تهیه کننده و کارگردان حدود چهارسال بلاتکلیف بود بزودی اکران می شود. «دلم می خواد» داستان مردی نویسنده ای است (رضا کیانیان) که قلمش خشک شده و ایده ای به ذهنش نمی رسد. بر اثر یک اتفاق در گوش خود صدای آواز می شنود و شروع به رقص می کند. جالب آن که در خیابان همه همراهی اش می کنند و او مدام دلش می خواهد برقصد! نام فرمان آرا و حضور محمد رضا گلزار و مهناز افشار شانس فیلم برای رسیدن به فروش بین دو تا سه میلیارد را دارد.

قاتل اهلی / مسعود کیمیایی

مگر می شود فیلمی از مسعود کیمیایی اکران شود و سر و صدا بپا نکند؟ تازه «قاتل اهلی» در زمان تولید کلی حاشیه داشت و سال پیش هم با جنجال فراوان در جشنواره رونمایی شد.چندی پیش منصور لشگری قوچانی گفته بود مشکلات حل شده و حالا در صف اکران قرار گرفته است. «قاتل اهلی» به پای فیلم های شاخص کیمایی نمی رسد اما نسبت به ساخته های اخیر او یک سر و گردن بالاتر می ایستد. هوادران سینمای او حتما از فیلم لذت خواهند برد و چه بسا گیشه موفی داشته باشد. پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه و ثریا قاسمی ازجمله بازیگران این فیلم هستند.بین دو تا سه میلیارد پیش بینی ما از فروش «قاتل اهلی» است.

بدون تاریخ، بدون امضا/وحید جلیلوند

دو نام محبوب بر سردر سینماهای«بدون تاریخ، بدون امضا» نقش خواهد بست و بزرگترین وسوسه تماشای فیلم خواهند بود: هدیه تهرانی و نوید محمد زاده. هر دو هم بازی های تحسین برانگیزی در فیلم دارند تا جایی که محمد زاده موفق به دریافت سیمرغ مکمل شد. دومین فیلم وحید جلیلوند باز هم سوژه ای اجتماعی و البته تلخ دارد.سوژه گزنده اش شانس موفقیت آن در گیشه را کم کرده ولی سخت پسندها به استقبال آن خواهند رفت. از آن سو «بدون تاریخ، بدون امضا» در جشنواره فجر و حالا ونیزخوش درخشید و نامش سر زبان ها افتاد. منتقدان هم زیاد از فیلم گفته اند و این عوامل می تواند مخاطبان را بیش از پیش به تماشای آن ترغیب کند. بین دو تا سه میلیارد پیش بینی فروش آن است.

مالاریا / پرویز شهبازی

یکی از کنجکاوی های جشنواره سی و چهارم بود اما پرویز شهبازی با «مالاریا» نتوانست دل علاقمندانش را بدست بیاورد. نه این که کیفیت فیلم پایین باشد بلکه توقع از شهبازی بالا است. فیلم شانس اکران داشت اما سازندگان مترصد فرصت بهتری بودند و حالا گفته می شود پاییز به نمایش عمومی درخواهد آمد. آن چه نام «مالاریا» را سر زبان ها انداخته حضور مدام در جشنواره های خارجی و حواشی آزاده نامداری بازیگر فیلم است. حتی شایعه توقیف فیلم بخاطر نامداری مطرح و زود رد شد. گیشه «مالاریا» از این اتفاق فرامتن بهره می برد؟ فیلم ساعد سهیلی و آذرخش فراهانی را هم دارد و احتمالا بین دو تا سه میلیارد فروش خواهد داشت.

اسرافیل/آیدا پناهنده

آیدا پناهنده بعد از «ناهید» فضایی متفاوت در فیلمسازی تجربه کرده. «اسرافیل» اگرچه قصه ای اجتماعی دارد اما به سر راستی فیلم قبلی پناهنده نیست و بیشتر بر خصوصیات کاراکتر تکیه دارد. برگ برنده اصلی فیلم بازی هدیه تهرانی و مریلا زارعی است. تهرانی با ظرافت تمام درد درونی کارکتر ماهی را منتقل می کند و زارعی در ارائه نقش یک زن روانی تحسین علاقمندان به سینما در جشنواره سال پیش را برانگیخت.قصه«اسرافیل» همراهی برانگیز است و بخوبی یک داستان عاشقانه و گذشته پرپیچ و خم شخصیت ها را روایت می کند اما فیلم از نیمه از نفس می افتد و همین پاشنه آشیلش است. بین یک تا دو میلیارد می توان برای گیشه «اسرافیل» متصور بود.

منبع: همشهری جوان/ احمد رنجبر