تبیان، دستیار زندگی
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از ارسال لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان تا پایان سال جاری به مجلس شورای اسلامی خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارسال لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان به مجلس تا پایان سال

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از ارسال لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان تا پایان سال جاری به مجلس شورای اسلامی خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

ارسال لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان به مجلس تا پایان سال

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نجفی اظهاركرد: اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان در نیمه اول سال 1394 با اعتبار1300 میلیارد تومان انجام شد و طی آن حقوق فرهنگیان به طور میانگین تا 400 هزار تومان  افزایش یافت.

وی با اشاره به مختصات و ضرورت های اجرای طرح جدید رتبه بندی معلمان كه در دستور كار دولت دوازدهم قرار دارد،  تصریح كرد: آموزش و پرورش طبق سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه مكلف شده است از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، همچنین ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون استخدامی اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز كند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه دولت دوازدهم، مكلف شده است لایحه نظام رتبه بندی و نظام پرداخت معلمان را تدوین و اجرا كند، گفت: هدف از اجرای نظام رتبه بندی، ارتقای جایگاه و منزلت اداری، شغلی و كیفیت آموزشی است كه باید در قالب یك لایحه مستقل از سوی دولت تهیه و به مجلس ارائه شود. البته نظام رتبه بندی كه از آن صحبت می‌كنیم با آنچه در دو سال گذشته اجرا شد، در شكل و ماهیت متفاوت است.

وی ادامه داد: رتبه بندی معلمان كه قبلا اجرا شد در حد افزایش حقوق بر حسب مراتب شغلی بود و لایحه جدید شامل  نظام جذب، نگه داشت،‌ ارتقا، پرداخت و نظام بازنشستگی خواهد بود.

نجفی ضمن اعلام این خبر كه پیش نویس اولیه لایحه رتبه بندی و نظام پرداخت را در وزارتخانه تهیه و به دولت ارسال كرده‌ایم ،گفت: این پیش نویس در كمیسیون‌های دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد كه امیدواریم این امر تا پایان امسال به اتمام برسد و به مجلس ارسال شود.

وی درباره بار مالی نظام رتبه بندی گفت: استقرار رتبه‌بندی و نظام پرداخت معلمان تكلیف برنامه ششم توسعه است و وقتی در قالب لایحه ارائه شود بار مالی آن هم دیده می‌شود، این نظام مشمول اصل 75 قانون هم نمی‌شود.

نجفی افزود: نظام رتبه بندی جدید دارای ماهیتی مستقل از كانون مدیریت خدمات كشوری خواهد بود و مانند آیین نامه استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است و دیگر نگاه كارمندی به معلم مطرح نیست. در این نظام معلم مانند استادان دانشگاه، هویتی كاملا علمی و تربیتی دارد و همانطور كه استاد در دانشگاه به عنوان تمام وقت هیئت علمی است، در آموزش و پرورش، هم تمام وقت هیئت علمی تربیتی ما می‌شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در حال حاضر مراتب شغلی براساس قانون مدیریت خدمات كشوری اجرا می‌شود و به صورت قانونی مستقل نیست،گفت: با این لایحه جدید یك قانون مستقل استخدامی خواهیم داشت و امور علمی، آموزشی و پرورشی معلمان به جای آنكه بر اساس قانون مدیریت خدمات كشوری معین شود، طبق این لایحه انجام می شود.

به گفته وی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رتبه بندی موثر خواهد بود، لذا برای برخورداری از مراتب علمی – حرفه‌ای، نیازمند یك آیین نامه ارتقای علمی- آموزشی و سنجش صلاحیت حرفه ای است .

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش