تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل – آهن بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل - آهن

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل – آهن بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل - آهن

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل - آهن

نام ارائه دهنده/دهند گان: علی اکبر جلیل وند

زمینه و نوع پروژه: زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی شهید بهشتی

مقدمه

زیست‌ دیزل یا بیودیزل یک نوع سوخت تجدیدپذیر و تجزیه‌پذیر است که از روغن های سوخته و دانه های گیاهی مثل آفتاب گردان، کنجد، زیتون و... به دست می‌ آید. این سوخت را می ‌توان با گازوئیل مخلوط و در خودروهای گازوئیل سوز به ‌کار گرفت.

نتیجه‌ های مثبت به کار بردن زیست‌ دیزل در کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان ‌های معتبر جهانی تایید شده ‌است. بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی كار می ‌كند. برای این كار اصولاً هیچ گونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل، ظرفیت و دامنه كار گازوئیل را حفظ می‌ كند.

بیودیزل عبارت است از ترکیب استرهای مونوالکیلی زنجیره بلند اسیدهای چرب که حاصل از واکنش یک الکل با مواد لیپیدی تجدیدپذیر می‌ باشد. استفاده از بیودیزل در یك موتور گازوئیلی معمولی منجر به كاهش اساسی هیدروكربن‌ های نسوخته، منواكسیدكربن و ذرات معلق می ‌شود. خروج اكسیدهای نیتروژن بسته به سیكل كاری و روش‌ های آزمایشی، كمی كاهش و یا افزایش می‌ یابد. با به كار بردن این سوخت، از سهم كربن موجود در ذرات معلق كاسته می شود (چون اكسیژن موجود در بیودیزل احتراق كامل به CO2 را ممكن می ‌سازد).

یکی از مزایای این روش آن است که بخش سولفات از بین می ‌رود (زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد) اما قسمتی محلول یا هیدروكربن به همان صورت باقی می ‌ماند یا افزایش پیدا می ‌كند، بنابراین بیودیزل با تكنولوژی جدیدی مانند كاتالیست‌ ها (كه از ذرات محلول گازوئیل می ‌كاهند نه كربن جامد) و با كربن كمتر عمر موتور بیشتر می‌ شود، بسیار خوب كار می ‌كند.

ویژگی های فیزیكی بیودیزل بسیار شبیه گازوئیل معمولی است. با این حال، ویژگی های خروجی های اگزوز بیودیزل بهتر از گازوئیل معمولی است. بیودیزل هیچ گونه مواد نفتی ندارد اما می تواند به منظور افزایش کیفیت تولید، مخلوط بیودیزل به هر نسبتی با دیزل نفتی ترکیب شود. در نتیجه واکنش های شیمیایی ما بین روغن های گیاهی و الکی در حضور کاتالیزور، بیودیزل تولید می شود. در عین حال گلیسیرین نیز که در داروسازی و تولید لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک محصول فرعی این فرآیند تولید می شود. لازم است بدانیم که در پاره ای موارد بیودیزل کیفیت بالاتری از دیزل دارد همچون عدد ستان و نقطه ابری شدن و خاصیت روانی بالاتر. استفاده از بیودیزل آسان تر است.

تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل - آهن

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر تولید بیودیزل از روغن سوخته آشپزخانه توسط نانوذرات فریت نیکل – آهن بود.

روش

روش سنتز نانو ذره

ابتدا 50 میلی لیتر محلول از نمک های FeCl3.6H2O و Ni(NO3)2.6H2O با نسبت مولی 2 به 1 تهیه کرده و سپس 50 میلی لیتر محلول سود 2 مولار به صورت قطره قطره به آن اضافه نموده تحت چرخش و آن گاه به مخلوط 5/0 میلی لیتر تری اتیلن آمین اضافه نموده و بعد از دو ساعت رسوب را صاف و چند بار با آب مقطر شستشو داده و در دمای 80ͦc درآون خشک کرده (برای 6 ساعت) و توسط کوره ی الکتریکی محصول را در دمای 450ͦc برای 2 ساعت کلسینه شد.

روش تهیه بیودیزل:

ابتدا 90 میلی لیتر روغن سوخته را با 10 میلی لیتر متانول مخلوط کرده و سپس به مخلوط 1 گرم نانو ذره مغناطیسی NiFe2O4 اضافه شد و در دمای 65 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت رفلاکس نموده و سپس مخلوط حاصل به کمک سانتریفیوژ از هم جدا شد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت