تبیان، دستیار زندگی
شبه نظامیان روهینجایی آتش بس یک ماهه و یک جانبه ای اعلام کردند که از امروز (یکشنبه) آغاز می شود و به گروه های امدادی اجازه می دهد تا کمک رسانی به بحران زدگان در شمال غرب میانمار را تسهیل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش‌بس موقت شبه‌نظامیان روهینجایی در بحبوحه بحران انسانی

شبه‌نظامیان روهینجایی آتش‌بس یک‌ماهه و یک‌جانبه‌ای اعلام کردند که از امروز (یکشنبه) آغاز می‌شود و به گروه‌های امدادی اجازه می‌دهد تا کمک‌رسانی به بحران‌زدگان در شمال‌ غرب میانمار را تسهیل کنند.

بخش سیاست تبیان

آتش‌بس

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، حدود ۳۰۰ هزار روهینجایی به بنگلادش فرار کرده و ۳۰ هزار غیرنظامی غیرمسلمان پس از عملیات ارتش میانمار علیه آنچه اقدامات "ارتش رهایی آراکان" روهینجا خوانده شد، در داخل این کشور آواره شده‌اند.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما قویا تمام عوامل کمک‌رسان را ترغیب می‌کنیم تا در دوره آتش‌بس کمک‌های انسان دوستانه به تمام قربانیان این بحران انسانی را آن هم به دور از آنکه هر فرد چه سابقه مذهبی یا قومی دارد، از سر بگیرند.

تاثیر این اقدام مشخص نیست. به نظر نمی‌رسد که این گروه بتواند مقاومت چشمگیری علیه نیروهای ارتش که عملیات سرکوب گسترده‌ای را در ایالت راخین واقع در شمال غرب میانمار به راه انداخته‌اند، داشته باشد. در دو هفته گذشته، هزاران خانه به آتش کشیده شده، ده‌ها روستا از سکنه خالی شده و هزاران تن همچنان در حال حرکت به سمت مرز با بنگلادش هستند.

این موج گسترده از مهاجران گرسنه و وحشت‌زده که وارد بنگلادش می‌شوند، سازمان‌های کمک‌رسان و جوامع محلی را تحت فشار قرار داده است؛ کسانی که همچنان درگیر کمک‌رسانی به صدها هزار آواره پیشین از موج‌های قبلی خشونت در میانمار هستند.

این موج گسترده از مهاجران گرسنه و وحشت‌زده که وارد بنگلادش می‌شوند، سازمان‌های کمک‌رسان و جوامع محلی را تحت فشار قرار داده است؛ کسانی که همچنان درگیر کمک‌رسانی به صدها هزار آواره پیشین از موج‌های قبلی خشونت در میانمار هستند. در این بیانیه ارتش رهایی آراکان روهینجا همچنین از ارتش میانمار خواسته است تا سلاح را کنار بگذارد و اجازه دهد تا کمک‌های انسانی به دست مردم آسیب‌دیده برسد.

سازمان ملل جمعه در بنگلادش ده‌ها هزار مهاجری را پیدا کرد که پیشتر شمارش نشده بودند و براساس آن، تعداد مهاجران از ۱۶۴ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن افزایش یافت. روز شنبه هم این رقم با ۲۰ هزار افزایش به ۲۹۰ هزار تن رسید. نیروهای امدادرسان می‌گویند، یک بحران انسانی جدی هم در در میانمار در آن طرف مرز به راه افتاده است.

منبع: ایسنا