تبیان، دستیار زندگی
ند آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این كه دشمنان در صدد حذف تدریجی ولایت فقیه هستند، گفت: همان كسانی كه تأكید داشتند باید اختیارات ولی فقیه محدود باشد و منحصر می شود به آنچه در قانون اساسی آمده، در مواقعی كه كارشان با مشك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مصباح یزدی: دشمنان درصدد حذف تدریجی ولایت فقیه هستند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این كه دشمنان در صدد حذف تدریجی ولایت فقیه هستند، گفت: همان كسانی كه تأكید داشتند باید اختیارات ولی فقیه محدود باشد و منحصر می شود به آنچه در قانون اساسی آمده، در مواقعی كه كارشان با مشكلی مواجه می شده دست به دامن رهبر معظم انقلاب می شدند كه شما از اختیارات خود استفاده كرده و مشكل را حل نمایید.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با نمایندگان دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر كشور گفت: دشمنان انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده اند كه برای از بین بردن نظام اسلامی با استفاده از عناصر داخلی، در جامعه تفرقه ایجاد كنند
 وی افزود: دشمنان برای رسیدن به این هدف، باید جایگاه ولایت فقیه كه محور وحدت مردم است را تضعیف كنند.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با طرح این سوال كه چرا عده ای در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان، احساس مسوولیت كرده و خود را نامزد كردند‌، ابراز داشت: امروز حساسیت این انتخابات برای بیگانگان بیش از همیشه است. به همین جهت به دنبال بی اعتبار كردن ولایت فقیه هستند. چرا كه عقیده دارند این نظام باید از درون سست شده و قدرت خود را از دست دهد. ابتدا اعلام می كنند كه باید مدت مشخصی را برای دوران رهبری تعیین نمود. سپس عوامل داخلی آن ها به دنبال محدود كردن اختیارات ولی فقیه هستند در صورتی كه حضرت امام خمینی (ره) به صراحت فرمودند: «ولایت مطلقه فقیه» و آنچه كه در قانون اساسی آمده، بعضی از اختیارات ولایت فقیه است.
آیت الله مصباح یزدی مرحله سوم توطئه های دشمنان انقلاب در ساقط كردن ولایت فقیه را استیضاح و بازخواست رهبری عنوان كرد و ادامه داد: می گویند ولایت فقیه هم باید مثل مقامات دولتی پاسخگو باشد. باید به سوال مردم پاسخ دهد. چنین توطئه هایی است ك باعث شده كسانی احساس مسوولیت كرده و خود را نامزد خبرگان رهبری كنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: مشروعیت نظام به وجود ولایت فقیه است و اگر نباشد، نظام مشروعیت دینی و الاهی ندارد. اما عده ای با اهداف از پیش تعیین شده عنوان می كنند ولایت فقیه واقعیتی است كه در قانون اساسی آمده و چون در قانون اساسی آمده ما می پذیریم. كلام حضرت امام خمینی (ره) كه فرمودند: «رییس جمهور تا زمانی كه از طرف ولی فقیه نصب نشود، طاغوت است» با این حرف چقدر متفاوت است كه ولایت فقیه یك مسأله زمینی است، یعنی اساس دینی و الاهی ندارد. بلكه چیزی است كه عده ای نشسته اند و ساخته اند و نباید برای آن قداست دینی قایل شد.
وی تأكید كرد: حضرت امام خمینی (ره) صریحا در حكم تنفیذ روسای جمهوری كه با آرای بالایی هم از طرف مردم انتخاب می شدند، می فرمودند:‌ «من با ولایتی كه از طرف خداوند متعال دارم شما را نصب می كنم به شرط این كه احكام اسلامی را رعایت كنید».
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وظیفه فرهیختگان و نخبگان را در مقطع كنونی بسیار سنگین و مهم ارزیابی كرد و توصیه نمود: سعی كنیم ابتدا خودمان جایگاه ولایت فقیه را از لحاظ فقهی و اعتقادی كاملا بشناسیم و بعد تلاش كنیم دیگران را نیز با این مسأله به عنوان یك تفكر اصیل اسلامی كه پایه این انقلاب است به خوبی آشنا كنیم.
ایت الله مصباح یزدی با بیان این كه آنچه بقا و جاودانگی نظام را تأمین می كند، ولایت فقیه است، تصریح كرد: اگر ولایت فقیه از ما گرفته شود، دیر یا زود در سراشیبی سقوط خواهیم افتاد و به سرنوشت افغانستان دچار می شویم.
وی حمایت از ولایت فقیه را مصداق «ان تنصروا الله ینصركم» دانست و افزود: خداوند وعده داده است كه اگر خدا را یاری كنید، شما را یاری خواهم كرد. آیا مبارزه با ولایت فقیه نصرت خداوند می شود؟ روشن ترین و بین ترین مصداق نصرت الاهی در كشور، اطاعت از ولی فقیه است كه بالاتر از اطاعت، حراست از این مقام است . باید تلاش كنیم اعتبارش محفوظ باشد و خدشه ای به آن وارد نگردد.
آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به كسانی كه می گویند ولایت فقیه را به خاطر قانون اساسی می شناسیم، تصریح كرد: در حقیقت خلاف این قضیه صحیح است. ما وجوب اطاعت از قانون اساسی را با امضای ولی فقیه می شناسیم. اگر این قانون اساسی امضای امام و ولی فقیه را نداشت مثل قانون سایر كشورها بود و اعتبار الاهی نداشت.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان سخنان خود تأكید كرد: زمانی كه امام خمینی (ره) فرمود اطاعت از حكم دولت اسلامی شرعا واجب است، این شرعا از كجا آمده بود؟  مگر قانون اساسی شرع را می سازد؟ مگر دین را می سازد؟ اعتبار شرعی به خاطر امضای ولی فقیه است و اگر امضای ایشان پای قانون اساسی نباشد، هیچ گاه الزام شرعی نخواهد داشت. ما باید این حقایق را به خوبی باور برای دیگران تشریح كنیم؛ چرا كه امروز حمایت از ولایت وفقیه حمایت از دین خداست.