تبیان، دستیار زندگی
مسلمانان برای نجات مستضعفان از دست کفار قیام کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله نوری همدانی:

مسلمانان برای نجات مستضعفان از دست کفار قیام کنند

حضرت آ‌یت‌الله نوری همدانی، جنایات وحشیانه علیه مسلمانان میانمار را محکوم و تأکید کرد که مسلمانان وظیفه دارند برای نجات مستضعفان از دست کفار قیام کنند.

مسلمانان برای نجات مستضعفان از دست کفار قیام کنند
حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع) گفت: تاریخ اهل بیت(ع) بسیار آموزنده و مفید است، همانگونه که نسبت به روایت ایشان در فقه اهتمام داریم باید در زمینه تاریخ، فرهنگ، سیاست و روش و منش آن ها توجه لازم را داشته باشیم.
وی افزود: فرهنگ اهل بیت(ع) روز به روز گسترش پیدا می کند و بیشتر شناخته می شود، عید سعید غدیر را در پیش داریم که باید بزرگ داشته شود، مسأله ولایت و امامت بعد از پیامبر یکی از ارکان مهم دین اسلام است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» اظهار داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند که این جمله بسیار گسترده بوده و عقد هر عهد و پیمانی را شامل می شود، در زندگی انسان ها عهد و پیمان و قول و قرار بسیار وسیع است.
وی ادامه داد: برخی عقود را به بیع، نکاح و مسائل دیگر تفسیر کردند؛ اما علامه می فرماید عقد بسیار وسیع‌تر از این است، جریان این که حضرت امیر(ع) به عنوان خلیفه بعد از پیامبر معرفی شود و هزاران نفر از مردم بیعت کنند یک عقد، عهد و پیمان به شمار می رود.
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که قرآن می فرماید انسان باید به تمام عهد و پیمان ها وفا کند، ابراز داشت: چه عهد و پیمانی از این بالاتر که پیامبر امیرمؤمنان را به عنوان جانشین معرفی کند و مردم با ایشان بیعت کنند.
وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده عنوان کرد: پیامبر اسلام با وجود تعصب‌های در میان اعراب و جامعه امیرمؤمنان را معرفی کردند، حضرت برای سلاطین دنیا نامه نوشتند که اسلام بیاورند؛ اما آن‌ها نپذیرفتند و منتظر بودند تا پیامبر از دنیا برود و اسلام نوپا را از بین ببرند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: همچنین منافقان، مشرکان و صهونیست های یهودی هم در کمین از بین بردن اسلام بودند، در چنین وضعی پیامبر باید امیرمؤمنان را معرفی می کردند که ایشان کمی تأمل داشتند، در اینجا بود که آیه 67 سوره مائده نازل شد.
وی اضافه کرد: خداوند می فرماید اگر پیامبر جانشین و امام را معرفی نکند در واقع به رسالت خود عمل نکرده است، وقتی امیرمؤمنان باید آن ظمت و قدرتی که داشتند جانشین پیامبر شدند دشمنانی که منتظر بودند پیامبر از دنیا برود و فکر می کردند که با رحلت پیامبر این چراغ خاموش خواهد شد نا امید شدند.
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که عیدغدیر از اهمیت و عظمت بسیار ویژه ای برخوردار است، گفت: حضرت امام در صحیفه نور می‌فرماید خلافت برای امیرمؤمنان منقبت بالایی نیست بلکه مناقب ایشان روحی و باطنی است، اگر انحرافی به وجود نیامده بود وضع اسلام و عظمت مسلمانان و حکومت آن ها غیر از این بود.
وی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد و افزود: امروز مردم مسلمان با به جرم مسلمان بودن می کشند، بودایی ها به دلیل این که افراد مسلمان هستند دست به جنایت زده و نسل کسی می کنند، فوج فوج مردم را به قتل می رسانند و آن ها را می سوزانند، بیش از 100 هزار نفر از مردم به سمت بنگلادش رفته اند اما این کشور آن ها را راه نمی دهد و بسیاری در همین مسیر جان خود را از دست داده اند.
این مرجع تقلید اظهار داشت: سازمان ملل تنها به محکوم کردن این مسأله بسنده کرده در حالی که این کار فایده ای ندارد، مسلمانان مظلوم میانمار پناهگاه ندارند؛ مسلمانان وظیفه دارند و باید برای نجات مستضعفان از دست کفار قیام کنند، انحرافی از ولایت بسیاری از پیامدهای منفی را در پی داشته و ادامه دارد، از این رو غدیر باید شناسانده شود.
منبع: خبرگزاری رسا