تبیان، دستیار زندگی
قرآن کریم به عنوان شاهدی بر نبوّت و رسالت پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) برتری های منحصر به فردی بر سایر سخن ها دارد، به شکلی که کسی نتوانسته و نخواهد توانست همانند آن را بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل معجزه بودن قرآن چیست؟

قرآن کریم به عنوان شاهدی بر نبوّت و رسالت پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) برتری‌های منحصر به فردی بر سایر سخن‌ها دارد، به شکلی که کسی نتوانسته و نخواهد توانست همانند آن را بیاورد.

بخش قرآن تبیان
دلایل معجزه بودن قرآن چیست؟

دلایل معجزه بودن قرآن کریم، متعدد است.

اول: با اینکه هنر و افتخار در اعراب، شیوایی و رسایی کلام آنها بوده است؛ امّا هماره در پیشگاه فصاحت و بلاغت قرآن کریم خود را عاجز دیده‌اند. لذا قرآن کریم می‌فرماید:

«بگو:اگر انس و جن جمع شوند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد، هر چند برخى از آنها پشتیبان برخى[دیگر] باشند.» [إسراء/88]

جنبه دیگر اینکه؛ همه این عظمت، در حالی رخ داد که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله)، نزد هیچ معلّمی درس نخوانده و قلم به دست نگرفته بود، لذا معجزه است. دلیل دیگر اینکه؛ با وجود تنوّع موضوعات مورد اشاره در قرآن کریم، هیچ گونه اختلاف و تناقضی در آن یافت نمی‌شود؛ چنانکه می‌فرماید:

«آیا در[معانى‏] قرآن نمى‌‏اندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیارى مى‌‏یافتند.»[نساء؛ 82] باید بدانیم؛ دلایل اعجاز قرآن کریم بسیار بیشتر این‌هاست!


منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث