تبیان، دستیار زندگی
ود معاون سابق آموزش حوزه علمیه قم تلفیق دو سبک فقهی علمای قم و نجف از سوی حضرت آیت الله تبریزی را نشان دهنده قدرت علمی وی معرفی کرد. به گزارش رسا حجت الاسلام عباس رفعتی، معاون سابق آموزش حوزه علمیه قم  تسلط بر مب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلفیق سبک فقهی علمای قم و نجف از توانایی های آیت الله تبریزی بود

معاون سابق آموزش حوزه علمیه قم تلفیق دو سبک فقهی علمای قم و نجف از سوی حضرت آیت الله تبریزی را نشان دهنده قدرت علمی وی معرفی کرد.

به گزارش رسا حجت الاسلام عباس رفعتی، معاون سابق آموزش حوزه علمیه قم  تسلط بر مبانی فقهی علمای نجف را از ویژگی های بارز و قدرت علمی حضرت آیت الله تبریزی (ره) دانست و خاطر نشان کرد: این عالم ربانی یک عمر پر بار علمی را سپری کرد و بیش از نیم قرن تدریس در حوزه علمیه قم و نجف، حاصل تلاش علمی آیت الله تبریزی (ره) بود.
حجت الاسلام عباس رفعتی، آیت الله تبریزی را عالمی بزرگ و جامع در مبانی فقهی معرفی کرد و ابراز داشت: یکی از ویژگی های بارز آیت الله تبریزی (ره) تسلط کامل وی بر مبانی فقهی آیت الله خویی (ره) بود؛ زیرا که وی چندین سال در درس مرحوم خویی حاضر شده بود.
مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت های سبک فقهی نجف و قم یادآور شد: یکی از ویژگی های سبک فقهی طلاب قم، استناد بیشتر به عقل و عقل گرایی است و استناد این دسته از علما که سبک قم را دنبال می کنند به اصول عقلی در استنباط احکام چشمگیر است.
وی درباره سبک فقهی علمای نجف بیان داشت: فقهای نجف به مباحث حدیثی و روایی اهتمام بیشتری دارند، گرچه امروز حوزه علمیه قم با ادغام این دو دیدگاه که پیشرو آن حضرت آیت الله تبریزی (ره) بود، گسترش پیدا کرده است.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: رسالت انتقال مبانی فقهی نجف و ادغام آن با سبک قم به عهده آیت الله تبریزی (ره) بود و به خوبی از عهده این کار برآمدند در حالی که  تنها تعداد معدودی از علما توانستند مبانی نجف را به قم بیاورند به همین خاطر طلابی که علاقه مند بودند با سبک فقهی نجف آشنا شوند، اهتمام زیادی به حضور در درس حضرت آیت الله تبریزی (ره) داشتند.
وی حضرت آیت الله تبریزی (ره) را شخصیتی متواضع معرفی و تأکید کرد: مردم قم تا همین روزهای اخیر به راحتی ایشان را در خیابان مشاهده می کردند که با پای پیاده در حال قدم زدن است، با این که وی یک مرجع تقلید بزرگ بود و افراد زیادی از سراسر دنیا مقلد او بودند.
مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: در منزل آیت الله تبریزی همیشه به روی مردم باز بود و مردم به راحتی برای رفع مشکلاتشان به وی مراجعه می کردند و همه این مسایل نشان دهنده شخصیت اخلاقی این عالم ربانی بود.