تبیان، دستیار زندگی
پس از آن که کره شمالی ششمین و قوی ترین آزمایش اتمی خود را روز یک شنبه انجام داد به نظر می رسد برخی مقامات کره جنوبی خواستار بازگرداندن تسلیحات هسته ای آمریکا به شبه جزیره کره هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نشریه آمریکایی: بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای به شبه جزیره کره اشتباه است

پس از آن‌که کره شمالی ششمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی خود را روز یک‌شنبه انجام داد به نظر می‌رسد برخی مقامات کره جنوبی خواستار بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای آمریکا به شبه جزیره کره هستند.

بخش سیاست تبیان

تسلیحات هسته‌ای

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، نشریه آمریکایی وکس در گزارشی نوشت: یک مقام کره جنوبی اخیرا این ایده را مطرح کرد که آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را به کره بازگرداند. ایده‌ای خطرناک که در زمانی خطرناک مطرح شده است.

در مواجه با این موضوع دو مشکل اصلی وجود دارد؛ اول این‌که درخواست بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای آمریکا به شبه جزیره کره اندکی پس از آن مطرح شد که کره شمالی ششمین و قوی‌ترین بمب اتمی خود را روز یک‌شنبه آزمایش کرد. گفته می‌شود قدرت این بمب اتمی هفت برابر بمب اتمی استفاده شده در هیروشیما است.

این تسلیحات هسته‌ای در دهه 50 میلادی و پس از جنگ دو کره در شبه جزیره کره مستقر شد؛ زمانی‌که آمریکا موشک‌های بالستیک قاره پیما و بمب‌افکن‌های هسته‌ای را برای کلاهک‌های هسته‌ای و هدف قرار دادن مناطق دور در اختیار نداشت. بنا بر این اکنون دیگر استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره توجیهی ندارد.

مساله دوم این‌که این موضوع می‌تواند روابط آمریکا با چین را تیره کرده و هدف متقاعد ساختن پیونگ یانگ برای توقف برنامه هسته‌ای خود را تضعیف کند. روز دوشنبه سونگ یونگ مو وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد که با جیمز متیس همتای آمریکایی خود در مورد بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای آمریکا به شبه جزیره کره پس از 25 سال گفت‌وگو کرده است. اما به نظر می‌رسد این موضوع اکنون در حد یک پیشنهاد بوده و به سیاست تبدیل شده است، چرا که یک سخنگوی دولت کره جنوبی در این‌باره گفت که رییس‌جمهور کره جنوبی تمایلی به باز گرداندن این تسلیحات به شبه جزیره کره ندارد.

اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد مطرح شده و زیاد هم دور از دسترس نیست. آمریکا تا 27 سپتامبر 1991 حدود 100 سلاح هسته‌ای را در شبه جزیره کره مستقر کرد.

این تسلیحات هسته‌ای در دهه 50 میلادی و پس از جنگ دو کره در شبه جزیره کره مستقر شد؛ زمانی‌که آمریکا موشک‌های بالستیک قاره پیما و بمب‌افکن‌های هسته‌ای را برای کلاهک‌های هسته‌ای و هدف قرار دادن مناطق دور در اختیار نداشت. بنا بر این اکنون دیگر استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره توجیهی ندارد.

استقرار تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره تنها زمان بمباران هسته‌ای کره شمالی را کاهش می‌دهد؛ موضوعی که دولت فعلی آمریکا از آن استقبال می‌کند. یک کارشناس امور مربوط به کره شمالی معتقد است آمریکا می‌تواند در یک درگیری هسته‌ای در مدت 20 دقیقه کره شمالی را از زمین محو کند.

اما اکنون هدف دولت ترامپ قانع ساختن کره شمالی برای نابود کردن تسلیحات هسته‌ای خود است؛ بازگرداندن این تسلیحات به شبه جزیره کره تنها باعث هدر رفتن این فرصت می‌شود و نیز تنش با چین را افزایش خواهد داد، از این رو استقرار دوباره تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره در راستای منافع ملی آمریکا نیست و حتی در صورت اصرار مقامات کره جنوبی نباید این اقدام را انجام داد.

منبع: ایسنا