تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه

نام ارائه دهنده/دهند گان: یاسمین عبادی و یاسمین دربندی

زمینه و نوع پروژه: زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان دخترانه طاهره

مقدمه

نانو تکنولوژی یک پدیده علمی چند منظوره، شامل ساخت و استفاده از مواد، ابزارها و سیستم ها در مقیاس نانو می باشد و به معنای علم دستیابی به زیرساخت های پدیده ها و استفاده از سیستم هایی در سطح مولکولی با عملکرد جدید است. امروزه نانو تکنولوژی در زمینه های بسیاری رسوخ کرده که شاید بتوان گفت مهمترین آن داروسازی می باشد که منجر به وجود آمدن دارورسانی نوین شده است. دارورسانی در بهبود روند درمان امیدهای بسیاری ایجاد کرده است که از جمله می توان به کاربرد های آن در بیماری های صحب العلاج اشاره نمود. دارورسانی نوین موفقیت های چشمگیر خود را مدیون نانو ذرات می باشد که نانو ذرات نیز به نوبۀ خود مدیون خصوصیاتی چون:

1. ظرفیت بالا برای عمل دارو

2. سطح فعال بسیار وسیع برای واکنش

3. کوچکی مناسب برای عبور از سطوح خونی

4. قابلیت تجمع در بافت هدف

بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه

هدف

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر بررسی نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی و تاثیر آن در دارورسانی در ریه بود. زیرا که بیماری های ریه در بین شایع ترین و کشنده ترین بیماری هایی است که با آن مواجه می شویم. سیستم تنفسی ما با محیط خارج ارتباط مستقیم دارد، در نتیجه باید در برابر عوامل عفونی خارجی محافظت شود.

ذرات دارویی نانو با عبور از راه های هوایی به سمت پایین با مخاط تنفسی، مژک ها و شاخه های ریه رو به رو می شوند که ذرات بزرگ تر از 5 میکرومتر را در خود نگه داشته و اجازه عبور به سمت پایین تر و حبابچه ها را که محل اصلی تبادل مواد با خون است نمی دهند. همچنین ریه سرشار از ماکروفاژ است که هر جسم خارجی که وارد ریه شود را خنثی می کند. به همین دلیل استفاده از نانو ذرات می تواند یک مزیت محسوب شود چون با کاهش اندازه ذرات میزان دسترسی ماکروفاژها به آن ها کم تر می شود. از این رو حرکت به سوی استفاده از فناوری نانو برای دارورسانی به ریه در حال پیشرفت است. ریه هدف جالبی برای دارو رسانی است زیرا برای دارو رسانی به آن روش غیرتهاجمی وجود دارد.

روش

در پژوهش حاضر ابتدا دانش آموزان با استفاده از شیوه مطالعات میدانی و جستجو در منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی به کسب اطلاعات در مورد نانو ذرات و نانو حسگرهای شیمیایی و زیستی پرداختند. در ادامه از طریق مصاحبه با اساتید و متخصصان این حوزه به بررسی این که آیا می شود از نانو ذرات برای دارورسانی در ریه کمک کرد. و به درمان قطعی بیماری های ریوی و سرطان ریه دست یافت تا به این صورت بتوان مضرات مصرف داروهای شیمیایی که شاید با مصرف آن ها به دیگر اعضاءِ بدن آسیب برسد را کاهش داد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت