تبیان، دستیار زندگی

نجات آب در مدرسه صبا

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه روشی ساده و تاثیر گذار برای فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

نجات آب در مدرسه صبا

 

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: نجات آب در مدرسه صبا

نام ارائه دهنده/دهند گان: نیلوفر نیازمند

زمینه و نوع پروژه: محیط زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی صبا

 

مقدمه

امروزه خشک سالی و بی آبی كه مرگ خاموش زمین است و در برابر بال های طبیعی كه اكثریت با سر و صدا بوده و ناگهانی پیش می آید، آهسته و آرام و بی صدا در دل زمین و زمین یان رخنه می كند و زمانی متوجه این بحران بزرگ می شوی كه ممکن است جانداران حق حیات را از دست داده باشند. برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب در بین مردم، این كار مهم بایستی از ابتدایی ترین سال های آموزش در مدارس آغاز شود و در روش زندگی مردم جامعه نهادینه شود.

 

نجات آب در مدرسه صبا

 

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه روشی ساده و تاثیر گذار برای فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب بود.

 

با توجه به اهمیت مسئله بحران آب، می توان از طریق کاهش زمان استحمام هر دانش آموز به میزان چند دقیقه، فرهنگ کاهش مصرف سرانه آب را در خانواده ها نهادینه کرد و البته این فرهنگ را در جامعه رواج داد. از آن جا كه كاهش سرانه مصرف آب یک هدف بسیار مهم است، در این پروژه با كاهش چند دقیقه از زمان استحمام هر دانش آموز و مشاهده این كاهش مصرف به طور كمی و رسم نمودار و نیز ایجاد رقابت در مصرف بهینه این فرهنگ سازی انجام می گیرد.

 

روش

دانش آموزان در پژوهش حاضر ابتدا برای فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب به هنگام استحمام به ایده پردازی پرداختند و در مرحله بعد با گردآوری مطالب، عکس ها و انیمیشن ها و فیلم های مربوط به مشکلات مربوط به بحران بی آبی و راه های صرفه جویی در مصرف آب سعی در آگاه سازی خود و سایر دانش آموزان از بحران کمبود آب کردند.

 

در ادامه کمپینی را برای صرفه جویی در مصرف آب در مدرسه راه اندازی کردند و هر روز صبح در صبحگاه مدرسه سعی در جذب مخاطب بیشتر داشتند. در مرحله بعد دانش آموزان مقدار آب مصرفی در ازای هر دقیقه باز بودن دوش حمام را محاسبه کردند. در گام بعد پرسشنامه ای در مورد الگوی مصرف آب تهیه نموده و در بین دانش آموزان توزیع نمودند. در گام بعد دانش آموزان میزان آب مصرفی توسط سایر دانش آموزان را محاسبه نموده و یادداشت کردند.

 

 در مرحله بعد اقدام به تبلیغ کمپین صرفه جویی در مصرف آب کرده و مجدد بعد از یک هفته مقدار آب مصرفی را محاسبه کردند و در نهایت مقدار آب ذخیره شده در هفته گذشته را مکتوب کرده و نتایج را ارئه کردند. در ادامه از دانش آموزان خواسته شد که تبلیغات لازم برای کمپین را به خانواده های خود نیز تعمیم دهند. محاسبه و رسم نمودار مقادیر آب ذخیره شده و مشاهده سیر صعودی میزان آب ذخیره شده در ازای شرکت افراد بیشتر از نتایج پژوهش بود.

 

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت