تبیان، دستیار زندگی
صدای مشتری شما یک دارایی ارزشمند برای استراتژی روابط عمومی شماست، بنابراین به دنبال راه های خلاقانه برای به حداکثر رساندن این ارزش باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج استراتژی روابط عمومی که شما باید استفاده کنید

صدای مشتری شما یک دارایی ارزشمند برای استراتژی روابط عمومی شماست، بنابراین به دنبال راه های خلاقانه برای به حداکثر رساندن این ارزش باشید.

 هومن بهلولی- روابط عمومی 

1. از تبلیغات بومی استفاده کنید

تبلیغات بومی، نوعی از رسانه های پرداختی است که از محتوایی استفاده می کند که به طور طبیعی متناسب با محیط خود می باشد. تبلیغات بومی با توجه به ماهیت خود، شبیه تبلیغات به نظر نمی رسد – این نوع تبلیغات مانند یک قطعه منظم از محتواست، که هدف آن معرفی برند شما به یک مخاطب جدید می باشد.

چرا تبلیغات بومی کارآیی دارد؟ مردم از تبلیغات سنتی خسته شده اند. از سوی دیگر، تبلیغات بومی، غیر ترویجی می باشند. این نوع تبلیغات ارزش واقعی را برای خواننده به ارمغان می آورند، و این ارزش یک علامت ایجاد می کند – و این سبب به وجود آمدن یک پل اعتماد بین آن خواننده و برند شما خواهد شد.

تبلیغات بومی را طوری تولید کنید که بیان کننده یک داستان باشد. آن ها هرگز نباید به دنبال فروش و خود-ترویجی باشند. زیبایی تبلیغات بومی آن است که این نوع تبلیغات به طور یکپارچه با محیط خود آمیخته می شوند. کلید: یک موضوع جالب، که به خوبی نوشته شده است، که اصلا به نظر نمی رسد در جای نامناسب قرار گرفته باشند. در حقیقت، اگر امضای "محتوای برندسازی شده" در آن نبود، شما هرگز متوجه نمی شدید که این یک تبلیغ بومی است.

2. استفاده از قدرت تاثیرگذاران

تأثیرگذارها یک نیروی قدرتمند در چشم انداز روابط عمومی امروز هستند. اگر از آن ها استفاده نکنید، شما آن ها را پشت سر گذاشته اید. چرا؟ چون که مخاطبانِ امروز نسبت به تبلیغات سنتی بی اعتماد شده اند. پس چگونه خریدارانِ امروزی تصمیم به خرید یک محصول یا خدمات می گیرند؟ در بیشتر موارد، آن ها به اشخاص ثالثی که به توصیه های آن ها اعتماد دارند، رجوع می نمایند.

این جا، جایی است که تاثیرگذاران وارد می شوند. آن ها تعداد زیادی مخاطب دارند، احتمالا در رسانه های اجتماعی، که منتظر راهنمایی و توصیه فرد تاثیرگذار در مورد موضوعات صنعتی به خود می باشند. اگر آن ها گوشه چشمی به مفهوم تایید برند شما داشته باشند، فالوورهای آن ها این را به مفهوم چراغ سبز نسبت به برندتان خواهند دانست.

در حقیقت، 80 درصد از بازاریابانی که از بازاریابی تأثیرگذاران استفاده می کنند، می گویند که این کار موفقیت آمیز است. چقدر موفقیت آمیز است؟ بازاریاب ها گزارش می دهند که برای هر یک دلار هزینه در بحث بازاریابی تاثیرگذاران، به طور متوسط 6.85 دلار برگشت می شود. هنگامی که شما تصور می کنید تمام پولتان را در این راه هزینه کرده اید، منطقی به نظر می رسد که منتظر یک برگشت پول بزرگ باشید!

چطور تاثیرگذاران را انتخاب می کنید؟ تاثیرگذاران بسیاری برای انتخاب وجود دارند - حتی از نیچی مثل B2B. اما تاثیرگذاران همگی مشابه نیستند. شما باید کسی را پیدا کنید که متناسب با نیازها و اهداف برندتان باشد. از خود بپرسید:

• مخاطبان هدف من از چه شبکه هایی استفاده می کنند؟

• مخاطبان هدف من با کدام تاثیر گذاران در تعامل هستند؟

• کدام تاثیر گذاران برای صنعت من مناسب هستند؟

لیست (فهرست) تاثیر گذاران بالقوه را با توجه به پاسخ های خود به این سوالات محدود کنید. از برنامه هایی مانند BuzzSumo، Kred، یا Traackr به منظور دیدن جزئیات خاص در مورد تأثیرگذارها – دنبال شونده های آن ها، سطوح تعامل و میزان نفوذ (تاثیر) آن ها، استفاده کنید. هنگامی که این فهرست را کوچک کردید، می توانید فرآیند دستیابی به این تاثیرگذاران را شروع کنید.

3. یک چیز منحصر به فرد ارائه کنید

رقابت در میان رسانه های سنتی شدید است! و امروز، این مسئله با کاهش مداوم کارکنان و منابع در این رسانه ها بیشتر هم شده است.

یک روش کلیدی برای جذب این رسانه ها به داستان شما این است که به آن ها یک چیز منحصر به فرد ارائه کنید. بیانیه مطبوعاتی خود را در چندین رسانه به امید یک چیز کوچک (نیشگون) پخش نکنید. اگر می خواهید یک ماهی بزرگ را به داستان خود جذب کنید، آن داستان را به آن ها و فقط آن ها ارائه (پیشنهاد) بدهید.

ابتدا در یابید که می خواهید در رسانه چه کسی را هدف قرار دهید. به یاد داشته باشید، که هر روزنامه نگار (خبرنگار) لم خاص خود را دارد. تحقیق خود را انجام دهید، و تنها کسانی را که لمشان مرتبط با داستان شماست را هدف قرار دهید. کارهای قبلی آن ها را بخوانید، و پیچی (pitch) فراهم کنید که دلیل آن که شما آن ها را برای این داستان منحصر به فرد انتخاب کرده اید، به تفصیل تشریح نماید. اطلاعات شخصی به ایجاد یک رابطه کاری با یک روزنامه نگار کمک بزرگی می کند.

4. برند خود را انسانی کنید

امروزه برندها باید با مخاطبان خوره اینترنت و پلت فرم هایی که در آن هر چیزی یک بازی عادلانه است، رقابت کنند. همه چیزی که رخ می دهد این است که یک مشتری ناراحت که به شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و توییتر می آید و نارضایتی خود را از یک شرکت مطرح می کند. این کار، سازمان ها را در زیر میکروسکوپ قرار می دهد، و بسیاری از برند ها شرایط نامناسب را احساس می کنند.

پس چگونه می توان با استراتژی روابط عمومی خود با این روند مقابله کرد؟ برند خود را انسانی کنید. ارزش های اصلی را که شرکت شما را تعریف می کنند، ایجاد نمود و به اشتراک بگذارید، و به آن احساس انسانی بیشتری دهید. ارزش هایی را انتخاب کنید که به خوبی نشان دهنده شما باشند، و به ارتباط بین شما و مخاطبان مورد نظرتان کمک کنند. ارزش های خود را معتبر (صحیح و موثق) کنید - خریداران می توانند فریب (تقلب) شما را از یک مایل دورتر بو بکشند (متوجه شوند).

این ارزش ها باید به محتوای شما نیز رسوخ کنند. آن ها را در تشریح چشم انداز آتی خود نیز قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که همه نمایندگان شرکت شما این ارزش ها را نشان می دهند. تمام محتواهایی که به عنوان بخشی از استراتژی خود ایجاد می کنید، باید نشان دهند که چگونه شرکت شما این ارزش ها را نیز در بر می گیرد.

به این ترتیب، زمانی که یک مشتری عصبانی از رسانه های اجتماعی برای شکایت در مورد شرکت شما استفاده می کند، شما آن موقع از طریق استراتژی شرکت تان، شهرت و اعتبار قابل اطمینان و مطمئنی را ایجاد خواهید کرد. چنین شهرت و اعتباری، به شما کمک خواهد کرد شعله های اختلاف را قبل از این که از کنترل خارج شوند، خنثی کنید.

5. از صدای مشتری خود استفاده کنید

در روابط عمومی، هیچ چیزی قوی تر از یک مشتری واقعی در حال ستایش شما نیست. از این مشتریان خوشحال به عنوان سخنگویان خود استفاده کنید. این امر باعث می شود که مخاطبان شما صدای آن مشتری را در مورد این که چگونه شرکت شما مشکلی را حل کرده است، بیشتر و بهتر بشنوند، تا این که خودتان بخواهید آن را جار بزنید.

هنگامی که منبع خوبی از رضایت مشتریان و مطالعات موردی داشتید، از راه های خلاقانه برای برجسته کردن آن ها استفاده نمائید. شما می توانید ویدئوهای تعاملی ایجاد کنید که از صدای شخص مشتری و سبک مختص به خود او، در آن استفاده شده باشد. شما همچنین می توانید مطالعاتی موردی را در پست های وبلاگ و SlideShares در معرض دید عموم قرار دهید. قطعه های کوچک و جالب از رضایت مشتری را به مواد بازاریابی خود یا به تصاویری که به رسانه های اجتماعی ارسال می کنید، اضافه کنید.

صدای مشتری شما یک دارایی ارزشمند برای استراتژی روابط عمومی شماست، بنابراین به دنبال راه های خلاقانه برای به حداکثر رساندن این ارزش باشید.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)