تبیان، دستیار زندگی
هدف از انجام این پروژه، ارائه راهکاری برای تسهیل و ارتقای کیفیت فرایند تشخیص و درمان ناهنجاری های قامتی، بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدنم را بساز

هدف از انجام این پروژه، ارائه‌ راهکاری برای تسهیل و ارتقای کیفیت فرایند تشخیص و درمان ناهنجاری های قامتی، بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بدنم را بساز

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بدنم را بساز

نام ارائه دهنده/دهند گان: سارا جلیلی شانی و مریم انصاری

زمینه و نوع پروژه: بدن سازی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 3

مقدمه

ناهنجاری های قامتی یعنی هر تغییر شكلی كه در رابطه با وضعیت طبیعی در بدن فرد ایجاد شود و منظور از وضعیت طبیعی نوعی از وضعیت بدنی است كه حداقل مقدار فشار و كشیدگی (استرس و استرین) را بر مفاصل و عضلات فرد وارد كرده و حداكثر كارائی بدنی را به همراه دارد كم ترین میزان مصرف انرژی و جلوگیری از بروز خستگی زودرس و عدم اختلال عملكرد ارگان های داخلی و كلیه بخش‌های بدن، آمادگی برای انجام حركات مختلف و در نهایت عملكرد مناسب بدن از مزایای این وضعیت است، که معیار تشخیص این وضعیت انطباق فرد با معیارهای استاندارد و هم‌ چنین با معیارهای موجود در منابع علمی است.

امروزه ابتلا به این ناهنجاری های قامتی مانند: شانه های نامتقارن، سر کج، پاهای پرانتزی و ضبدری و... شیوع بسیار یافته است. تشخیص و اقدام به درمان این ناهنجاری ها در زمان مناسب، می ‌تواند علاوه بر موثر ساختن اقدامات درمانی، هزینه های درمانی و نیاز اقدام به پزشک مربوطه را نیز کاهش دهد. این در حالی است که بسیاری از مردم به‌دلیل عدم آگاهی، کمبود وقت و یا بالا بودن هزینه‌ مراجعه به پزشک، به این مسئله بی‌ توجه‌ اند.

بدنم را بساز

هدف

هدف از انجام این پروژه، ارائه‌ راهکاری برای تسهیل و ارتقای کیفیت فرایند تشخیص و درمان ناهنجاری های قامتی، بود.

روش

دانش آموزان جهت تشخیص و درمان ناهنجاری های قامتی برنامه ای را ارئه کردند. این برنامه دارای دو فاز تشخیص و درمان است. بدین منظور، نرم‌ افزاری نوشته شد تا از طریق ارتباط کامپیوتر با دستگاه کینکت، اطلاعات مربوط به مختصات مفاصل اصلی بدن کاربر را دریافت کرده و با بررسی آن‌ ها، مبادرت به تشخیص ناهنجاری های قامتی و شدت آن ها کند. برای درمان هر ناهنجاری قامتی در شدت‌ های مختلف راهکار‌های متفاوتی ارائه شده است، در شدت های نه ‌چندان بالا این راهکار‌ها به ‌صورت حرکات اصلاحی تعریف شده ‌اند.

حركات اصلاحی به مجموعه حركات كششی و تقویتی اطلاق می‌ شود كه انجام آن ها، ضمن تقویت عضلات و یا ایجاد كشش در ‌آن ها، باعث تغییر شكل در جهت اصلاح مفاصل و عضلات و در نتیجه وضعیت بدنی می‌ شود. یکی از قابلیت ‌های مهم دستگاه کینکت کنترل حرکت کاربر است که با استفاده از این قابلیت می‌ توان نحوه‌ انجام حرکات اصلاحی توسط کاربر را تحت نظر گرفت و پس از طی کردن دوره‌ درمانی، تشخیص دوباره‌ شدت ناهنجاری ها نشان‌ دهنده‌ میزان بهبود کاربر است که به این صورت تمام فرآیند از تشخیص تا درمان صورت می ‌گیرد.

برای مثال ناهنجاری شانه های نامتقارن نوعی ناهنجاری است که در آن دو مفصل شانه چپ و راست در یک راستا قرار نداشته باشند. وقتی کاربری که این ناهنجاری در او دیده شده در مقابل این سیستم قرار می گیرد، ابتدا مختصات بیست مفصل بدنش که مفاصل شانه های چپ و راست را نیز شامل می شود، دریافت کرده و آنالیزی که روی مختصات این مفاصل (مفاصل شانه های چپ و راست) انجام می دهد، منجر به تشخیص ناهنجاری شانه های نامتقارن می شود.

برای شانه های نامتقارن تشخیص ناهنجاری بر پایه مقدار اختلاف مؤلفه‌ عمودی (y) دو مفصل شانه است (اگر دو مؤلفه با هم برابر باشند شانه ها متقارن است و اگر اختلاف داشته باشند نشانگر شانه های نامتقارن است که حتی اندازه این اختلاف شدت ناهنجاری را تعیین می کند). پس از تشخیص این ناهنجاری و شدت آن، می توان طبق معیار های پزشکی راه درمانی ارائه داد و توسط سیستم، حرکات اصلاحی انجام شده را کنترل کرد و پس از طی کردن دوره‌ درمانی میزان بهبود شخص را محاسبه کرد و اگر شخص بهبودی کامل نیافته بود راهکاری دوباره ارائه داد و این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که شخص به طور کامل درمان شود. همین فرآیند نیز برای سایر ناهنجاری ها صورت می گیرد که برای هر ناهنجاری معیار های تشخیص و راهکار های درمانی متفاوت است.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت