تبیان، دستیار زندگی
شد    حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، معاون جدید آموزش حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، برنامه های خود را تشریح کرد. وی در این گفتگو تکمیل نظام آموزشی حوزه، اصلاح ساختار و روش ها و تقوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام آموزشی حوزه باید فقیه پرور باشد

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، معاون جدید آموزش حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، برنامه های خود را تشریح کرد.

وی در این گفتگو تکمیل نظام آموزشی حوزه، اصلاح ساختار و روش ها و تقویت و گسترش فعالیت های آموزشی شهرستان ها را از محورهای اصلی برنامه های خود ذکر کرد و گفت: نظام آموزش حوزه باید متناسب با تغییرات در ظرفیت های اجتماعی، مطالبات و انتظارات مردم از روحانیون باشد.

ایشان برقراری ارتباط منطقی بین دوره های عمومی و تخصصی حوزه، توجه ویژه به استعدادهای درخشان، آمیختگی نظام آموزشی با پژوهش و اخلاق و تفکیک نظام آموزشی ورودی های سیکل، دیپلم و فارغ التحصیلان دانشگاه را از اقدامات خود برای تکمیل نظام آموزش حوزه برشمرد و گفت: زمانی که آیین نامه نظام آموزش سطح یک و دو نوشته شد، ناظر به رشته های تخصصی نبود و این در حالی است که اکنون دوازده رشته تخصصی در حوزه دایر است، بنابراین باید برای منطقی ترین زمان شروع رشته های تخصصی در حوزه و تبیین سرفصل هایی که طلاب را به شکوفایی استعدادها در رشته های تخصصی می رساند، برنامه ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: استعدادهای درخشان حوزه، سرمایه های ارزشمندی هستند که باید برای حفظ آنها به عنوان سرمایه های آتی حوزه، برنامه ریزی کرد و به اعتقاد ما از دست دادن سرمایه های برجسته فکری و علمی، به معنای نادیده گرفتن مصالح عمیق حوزه است. بنابراین، این استعدادها باید زیربار پژوهش و آموزش های سنگین بروند و مناصب استادی، تالیف، تحقیق و پژوهش در ابعاد مختلف دین را عهده دار شوند، زیرا شایسته ترین مرکز برای استفاده علمی از این افراد، حوزه علمیه است که می تواند فرصت های فراوانی را در اختیار آنها بگذارد.

بنا به گزارش مركز خبر حوزه، وی همچنین فقاهت را اصلی ترین هدف در حوزه دانست و گفت: فقاهت چیزی نیست که در سال ها و دوره های انتهایی تحصیل به آن برسیم، بلکه هویت آموزش حوزه باید فقه مدار و فقیه پرور باشد به طوری که طلاب به جای فاضل شدن و انباشتن مجموعه ای از اطلاعات در ذهن، متفکر در دین و باصطلاح فقیه بشوند، از سوی دیگر هیچگاه در سیره پیشینیان دیده نشده است که درس و بحث های اخلاق به عنوان ضمائم دروس حوزه مطرح باشد، بلکه از دل نظام آموزشی حوزه، طلاب متخلق تربیت شده اند و نظام آموزشی حوزه باید پژوهش محور و تربیت مدار باشد.