"نهنگ آبی" فاجعهآفرین شد
فضای مجازی علی رقم مزایایی که برای دسترسی آسان به ارتباطات ، اخبار و اطلاعت دارد می تواند معضلاتی را هم همانند فراگیری بازی خطرناک نهنگ سفید را در بر داشته باشد.
دنیای امروز ما همواره به سمت گسترش تکنولوژی در حرکت است و این تکنولوژی های انواع مختلفی از جمله آسان سازی ارتباطات سطوح، با جنبه های مثبت یا منفی دارند و به راحتی می توان گفت که سرعت انتقال و تکثیر بسیاری از مسائل مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و ... با وجود فناوری های نوین امروزی روز به روز بیشتر از گذشته می شود. جامعه امروز ما به تعبیری از سرعت نفوذ خرده فرهنگ های بیگانه در فرهنگ بومی جا مانده و رنج می برد و این امر به صورتی است که بجای پیشگیری از آسیب های رسوخ فرهنگ های یاد شده یا جلوگیری از عدم انتشار آنها به دنبال کنترل آنهاست.
افسردگی می تواند از علل این بازی باشد که باید از طریق آموزش های مفید، برنامه های فرهنگی نشاط آور از ورود کودکان و نوجوانان به وادی خطرناک چنین بازی هایی جلوگیری نمود.
ورود این فرهنگ ها با ابزار مختلفی صورت می پذیرد که یکی از اصلی ترین آنها بازی های یارانه ای ، فضای مجازی و تشکیل ارتباطات ناسالم در این فضاست. البته از این نکته نباید گذشت که فضای مجازی در صورتی که به درستی مورد استفاده همگانی قرار بگیرد می تواند خود فضایی باشد برای فرهنگ سازی و انتقال صحیح آموزش های لازم برای پیشگیری از معضلات اجتماعی ، فرهنگی و .... اما بحث ما در امروز استفاده ناسالم از این فضاست که عده کثیری از نوجوانانی بدون تجربه و سواد کافی را مجذوب خود کرده است . شاید شما با واژه نهنگ سفید بیگانه و یا راجع به آن اطلاعات مناسبی نداشته باشید . البته بخش عمده بحث امروز ما به والدین برمی گردد که سعی می شود تا با ارائه مطالب مفید از یک آسیب اجتماعی بزرگ جلوگیری شود ، پس بهتر است با ما همراه شوید تا در ادامه از معضلاتی که یک بازی یارانه ای با عنوان نهنگ سفید یا چالش نهنگ آبی می تواند برای قشر کم سن و سال در بر داشته باشد توضیحاتی را ارائه دهیم.
اصطلاح نهنگ سفید از کجا آمده ؟
در مبحث امروز منظور ما از نهنگ سفید یا آبی همان آبسانانی 5 یا 6 متری نیست که در نزدیکی قطب شمال و آب های آن زندگی می کنند بلکه یک بازی یا به عبارتی مجموعه دستوراتی 50 مرحله ای در قالب یک نرم افزار است که اجرای آن در نهایت افراد را به معضل بزرگ فکری و سپس خودکشی وادار نماید. این بازی که در سال 2012 پا به عرصه فضای مجازی گذاشت و ابتدا در کشور روسیه فراگیر شد اما طی چند سال اخیر صدها قربانی در دنیای حقیقی مخصوصاً آسیای شرقی گرفته است ، بطوری که افراد با پیوستن به این نرم افزار طی 50 روز متوالی مجموعه ای از دستوراتی را از طریق آن دریافت می کنند که در نهایت نوعی تفکر خاص در آنها شکل می گیرد و احساس بی مصرفی می نمایید که انتهای بازی بسیار تلخ بوده و با خود کشی به پایان می رسد. در واقع اصطلاح نهنگ آبی یا سفید بکار رفته برای بازی مذکور به این علت است که نهنگ ها به صورتی که هنوز کشف نشده به سمت ساحل آمده و با پهلوگرفتن در خشکی ، خودکشی می کنند. ایده ساخت این بازی توسط یک روانشناس شکل گرفت و وی بر این اعتقاد است که باید جامعه را از وجود افراد بی مصرف و کم ارزش رها ساخت تا بتوانیم سایر افراد جامعه را که مستعد پیشرفت هستند به تعالی رساند. این بازی طی 4 سال فعالیت در فضای مجازی تا کنون حدود 150 مورد قربانی گرفته است که باید کاری برای جلوگیری از فراگیر شدن آن مخصوصاً در بین نوجوانان کرد.
کنترل نا محسوس والدین برای پیشگیری از این معضل
امروز چالش های به وجود آمده در فضای مجازی همانند چالش سطل یخ و یا مانکن در حمایت از بیمارانی که با بیماری خطرناک ای ال اس دست و پنجه نرم می کنند به وجود آمده که به تعبیری بد هم نیست اما چالش نهنگ سفید می تواند سلامت روحی و جسمی یک جوان را با خطر روبرو سازد که بهتر است والدین با استفاده از روش های کنترلی و شناخت صحیح آسیب های آن سعی در جلوگیری از پیوستن کودکان یا نوجوانان خود به این چالش کنند. همانطور که گفته شد این بازی دارای 50 مرحله است که ابتدای آن با کشیدن یک نهنگ توسط شیئی برنده بر روی دست یا بدن افراد آغاز می شود و در صورت مشاهده این امر باید نگرانی های پدر و مادر آغاز گردد. این بازی در کل با کمرنگ کردن ترس در افرادی که به آن می پیوندند از طریق دستوراتی همانند تماشای فیلم های ترسناک ، قرار گرفتن در مکان های تاریک ، ارتفاعات و ... آرام ، آرام در ذهن آنها خود کشی را امری پیش پا افتاده جلوه و به سمت مرگ سوق می دهد..