تبیان، دستیار زندگی
ی‌ به گزارش رسا در پی ارسال خبر سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه ماهیانه مجمع طلاب و فضلای قمی در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروح سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی درباره انتخابات‌ خبرگان‌ رهبری‌


به گزارش رسا در پی ارسال خبر سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه ماهیانه مجمع طلاب و فضلای قمی در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا(مورخ‌ 16/9/1385) مدیریت اطلاع رسانی این جامعه با ارسال نامه ای خواستار انعکاس متن کامل این سخنرانی شد.

متن این سخنرانی ذیلاً از نظر می گذرد : سلام‌ علیكم‌ و رحمه‌ الله‌،
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌، الحمدلله‌ رب‌ العالمین‌، نثار روح‌ پرفتوح‌ مرجع‌ عالیقدر شیعه‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ مرعشی‌ نجفی‌ اجماعاً صلوات‌.
  برای‌ خود من‌ مایه افتخار است‌ كه‌ در جمع‌ سروران‌ همشهری‌ خودم‌، فضلاء و بزرگواران‌ طلبه قمی‌ كه‌ افتخار حقیر هم‌ این‌ است‌ كه‌ همشهری‌ هستم‌ با اینها، باشم‌، این‌ افتخار را شاكر هستم‌ كه‌ الحمدلله‌ رب‌ العالمین‌ در همین‌ شهر در خدمت‌ شما هستم‌.
  توفیقی‌ شد كه‌ چند دقیقه‌ای‌ مصدع‌ شوم‌، اگرچه‌ اقتضاء این‌ جلسات‌ این‌ است‌ كه‌ سروران‌ بزرگوار و اساتید خودم‌ افاضه‌ بفرمایند اما حسب‌ تكلیف‌ من‌ چند تا نكته‌ را خدمت‌ سروران‌ عرض‌ می‌كنم‌.
  در رابطه با انتخابات‌ خبرگان‌ خیلی‌ در ضرورت‌ آن‌ صحبت‌ نمی‌كنم‌ و این‌ كار زیره‌ به‌ كرمان‌ بردن‌ است‌، اما همین‌ قدر بگویم‌ كه‌ عزیزان‌ همه ما مسؤولیم‌ در قبال‌ خون‌ شهداء و تلاش‌های‌ پیگیری‌ امام‌ راحل‌ رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه‌، یعنی‌ تمام‌ زحماتی‌ كه‌ امام‌ كشید از ابتداء نهضت‌ تا آخرین‌ لحظه حیاتش‌ و تمام‌ تلاش‌هایی‌ كه‌ تمام‌ سربازان‌ امام‌ به‌ مدد الهی‌ كردند این‌ در گرو نه‌ این‌ حضور خاص‌، در گرو حضور دائمی‌ مردم‌ در عرصه انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ است‌.
  اساساً این‌ مجلس‌ حامی‌ نهاد ولایت‌ فقیه‌ است‌ كه‌ این‌ نهاد ویژگی‌ مشخص‌ جمهوری‌ اسلامی‌ هست‌، لذا عزیزان‌ هر كس‌ فكر كند كه‌ نه‌، حالا هیچ‌ مشكلی‌ نیست‌، بالاخره‌ اكثریت‌ قاطع‌ در مجلس‌ خبرگان‌ عناصر شایسته‌ خواهند بود و این‌ مقدار ما را راحت‌ بكند از اداع‌ تكلیف‌ این‌ اشتباه‌ بزرگی‌ است‌.
  این‌ زشت‌ است‌ و من‌ اینجا خصوصی‌ عرض‌ می‌كنم‌ كه‌ در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ در انتخابات‌ شوراها، ما بیست‌ و هشت‌ میلیون‌ یا سی‌ میلیون‌ رأی‌ داشته‌ باشیم‌ اما در همزمان‌ با آن‌ انتخابات‌، هفده‌ میلیون‌ رأی‌ داشته‌ باشیم‌. و اگر توجه‌ كرده‌ باشید از بدو پیروی‌ نهضت‌ نوك‌ تیز حملات‌ دشمن‌ متوجه‌ ستون‌ اصلی‌ خیمه انقلاب‌ بود، ما توجه‌ داشته‌ باشیم‌ كه‌ زمینه نیش‌ و تعنه‌ و كنایه دشمنان‌ اسلام‌ و انقلاب‌ را باز نگذاریم‌. این‌ معنایش‌ این‌ است‌ كه‌ همه ما و شما و خانواده‌های‌ ما و هر آن‌ كسی‌ كه‌ می‌شناسیم‌، باید بسیج‌ شوند كه‌ هم‌ خودشان‌ تكلیفشان‌ را ادا كنند و هم‌ مردم‌ و همه همسایه‌ها را توجیه‌ كنند، از تبلیغ‌ چهره‌ به‌ چهره‌ سینه‌ به‌ سینه‌، پدر و مادر، از هر ابزاری‌ كه‌ ما در اختیار داریم‌ باید استفاده‌ كنیم‌ تا اینكه‌ مردم‌ را بیاوریم‌ روز انتخابات‌ پای‌ صندوق‌ و مردم‌ نیز رأی‌ آگاهانه‌ بدهند یعنی‌ انتخاب‌ اصلح‌ بكنند.
  بحمدالله‌ تمام‌ كسانی‌ كه‌ یا قریب‌ به‌ اتفاق‌ كسانی‌ كه‌ شورای‌ نگهبان‌ صلاحیتشان‌ را تأیید فرموده‌ شایستگی‌ حضور در خبرگان‌ را دارند، اما مقام‌ معظم‌ رهبری‌ توصیه‌ای‌ داشتند و آن‌ اینكه‌ وزانت‌ مجلس‌ خبرگان‌ باید حفظ‌ شود. تمام‌ تلاش‌ جامعه مدرسین‌ در این‌ دوره‌ این‌ بود كه‌ علاوه‌ بر اینكه‌ در یك‌ سطح‌ محدود متناسبی‌ از چهره‌های‌ جدید استفاده‌ كند، چهره‌های‌ اصیل‌ و وزین‌ و استوانه‌های‌ علمی‌ و عملی‌ را در سراسر كشور وارد مجلس‌ خبرگان‌ بكند.
  بنده‌ چون‌ از ابتداء چه‌ در سال‌ 1368 چه‌ در سال‌ 1376 و چه‌ الان‌ در خدمت‌ سرورانم‌ بودم‌ در رابطه با همین‌ انتخابات‌ خبرگان‌، شاهد تلاش‌های‌ شبانه‌ روزی‌ این‌ عزیزان‌ هستم‌، حالا اسم‌ لازم‌ نیست‌ كه‌ ببرم‌ ولی‌ عیبی‌ هم‌ ندارد. بعضی‌ از بزرگان‌ رده اول‌ جامعه مدرسین‌ من‌ شاهد بودم‌، چه‌ تماس‌های‌ تلفنی‌ می‌گرفتند و چه‌ اشخاصی‌ را در عالی‌ترین‌ سطح‌ كشور و سطح‌ حوزه‌، واسطه‌ می‌كردند تا فلان‌ شخصیت‌ برجسته علمی‌ بپذیرند كه‌ این‌ دوره‌ هم‌ در مجلس‌ خبرگان‌ باشند و وارد عرصه خبرگان‌ بشوند، برای‌ اینكه‌ اعتقاد ما این‌ است‌ كه‌ این‌ مجلس‌ پشتوانه رهبری‌ نظام‌ هست‌، مجلسی‌ كه‌ می‌خواهد پشتوانه نهاد ولایت‌ فقیه‌ باشد پشتوانه رهبری‌ باشد، باید یك‌ سری‌ استوانه‌های‌ علمی‌ و شخصیت‌های‌ برجسته‌ای‌ كه‌ امتحان‌ داده‌ هم‌ باشند وارد خبرگان‌ شوند.
  یعنی‌ در كوران‌ حوادث‌ و بزنگاه‌های‌ تصمیم‌گیری‌ اینها آب‌ دیده‌ باشند و بتوانند آن‌ تصمیم‌ شایسته‌ را بگیرند، خوب‌ این‌ نكته اولی‌ بود كه‌ می‌خواستم‌ خدمت‌ شما عرض‌ كنم‌.
  فكر نكنم‌ كه‌ صحنه انتخابات‌ یك‌ صحنه مطمئنی‌ هست‌، نه‌ این‌ صحنه‌ احتیاج‌ به‌ حضور سنگین‌ و پر و پیمان‌ مردم‌ دارد و این‌ نیست‌ جز با تلاش‌ همه ما و شما، مخصوصاً ما طلبه‌های‌ قمی‌ كه‌ در شهر قم‌ زندگی‌ می‌كنیم‌، قمی‌ كه‌ در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ بیش‌ از چهارصد هزار تا رأی‌ در انتخابات‌ می‌دهد، حتماً باید در انتخابات‌ خبرگان‌ یك‌ رأی‌ بالاتری‌ داشته‌ باشد، و این‌ لازمه‌اش‌ این‌ است‌ كه‌ ما مردم‌ را توجیه‌ كنیم‌ و درخواست‌ كنیم‌ از حواشی‌ خودمان‌ و از بستگان‌ درجه‌ یك‌ خودمان‌ و از فامیل‌های‌ خودمان‌، تا بقیه مردمی‌ كه‌ با آنها در ارتباط‌ هستیم‌ و كم‌ نگیرید یكی‌ از بزرگان‌ ما فرموده‌ بود به‌ مرحوم‌ امام‌ رضوان‌ الله‌ تعالی‌، الان‌ آن‌ بزرگوار در قید حیات‌ هستند، ایشان‌ به‌ امام‌ فرموده‌ بود كه‌ من‌ تا الان‌ پنجاه‌ و یك‌ سفر حج‌ مشرف‌ شده‌ام‌ تمام‌ حج‌هایم‌ را بدهم‌، ثواب‌ یكی‌ از اطلاعیه‌هایی‌ كه‌ شما برای‌ این‌ نهضت‌ نوشتید را به‌ من‌ بدهید، امام‌ یك‌ تأملی‌ كردند و گفتند كه‌ من‌ یك‌ چنین‌ كاری‌ نمی‌كنم‌.
  همه تلاش‌های‌ پنهان‌ و آشكار شما عزیزان‌ برای‌ حفظ‌ دین‌ خدا در دستگاه‌ الهی‌ گم‌ نمی‌شود، چه‌ كسی‌ بداند و چه‌ كسی‌ نداند، این‌ عرض‌ اول‌ بنده‌ بود.
  نكته دومی‌ كه‌ حتماً شما باید بدانید و حق‌ شماست‌، این‌ است‌ كه‌ اصلاً جامعه مدرسین‌ برای‌ چی‌ وارد عرصه انتخابات‌ خبرگان‌ می‌شود، بعد بعضی‌ها هم‌ احساس‌ تكلیف‌ می‌كنند و این‌ مطلب‌ را طی‌ نامه‌ و یا در روزنامه‌ می‌نویسند، ما انشاء الله‌ تعالی‌ این‌ روزها بخشی‌ از اسنادی‌ كه‌ در جامعه مدرسین‌ در اختیار داریم‌، توسط‌ مركز اسناد انقلاب‌ اسلامی‌ منتشر می‌كنیم‌، البته‌ برای‌ امشب‌ نرسید، ولی‌ دوست‌ داشتم‌ كه‌ برای‌ امشب‌ آماده‌ شده‌ باشد، حالا آقای‌ بنایی‌ آدرس‌ آقایان‌ را دارد، حداقل‌ جزوه‌ای‌ را خلاصه بخشی‌ از اسناد ماست‌ مربوط‌ به‌ انتخابات‌ برای‌ شما بیاورم‌، امام‌ در دو سه‌ مرحله‌ از جامعه مدرسین‌ خواستند كه‌ وارد عرصه انتخابات‌ شود.
  اولی‌اش‌ در انتخابات‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ بود، امام‌ آن‌ موقع‌ در قم‌ بودند، آقایان‌ را خواستند، ابراز نگرانی‌ كردند، این‌ تعبیر را كردند كه‌ جامعه مدرسین‌ و جامعه روحانیت‌ مبارز تهران‌ و حزب‌ جمهوری‌ (در آن‌ زمان‌)، بنشینند و كاندیدا معرفی‌ كنند.
  چهار پنج‌ تا تشكل‌ ملی‌ گرا آن‌ موقع‌ محور شده‌ بودند و داشتند كاندیدا معرفی‌ می‌كردند برای‌ انتخابات‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌، این‌ به‌ نقل‌ از شهید بهشتی‌ است‌، بخشی‌اش‌ هم‌ در روزنامه كیهان‌ همان‌ وقت‌ و روزنامه جمهوری‌ اسلامی‌ آمده‌ است‌.
  مرحوم‌ بهشتی‌ می‌فرمایند كه‌ (این‌ در اسناد ما هم‌ هست‌) حضرت‌ آیت‌ الله‌ هم‌ در همین‌ خاطرات‌ منتشر شده‌اند همین‌ را بیان‌ كرده‌اند، ایشان‌ می‌فرمایند (آقای‌ یزدی‌) كه‌ امام‌ در همین‌ منزل‌ قمشان‌، بنده‌ به‌ نمایندگی‌ جامعه مدرسین‌ و شهید بهشتی‌ هم‌ به‌ نمایندگی‌ از جامعه روحانیت‌ مبارز و حزب‌ جمهوری‌ آمده‌ بودند نشسته‌ بودیم‌ و یكی‌ دیگر از آقایان‌ هم‌ بود و امام‌ هم‌ نشسته‌ بودند، بحث‌ تعیین‌ لیست‌ برای‌ انتخابات‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ تا ساعت‌ دوازده‌ شب‌ كشید. ایشان‌ فرمودند من‌ كه‌ جوان‌ بودم‌، در حدود سی‌ سال‌ پیش‌، این‌ پا و آن‌ پا می‌كردم‌ و خسته‌ شده‌ بودم‌، ولی‌ امام‌ اصلاً تكان‌ نخوردند، مرحوم‌ شهید بهشتی‌ فرمودند كه‌ آقا شما بفرمایید ساعت‌ دوازده‌ شب‌ است‌، ما می‌نشینیم‌ این‌ لیست‌ را می‌بیندیم‌ و صبح‌ گزارش‌ آن‌ را به‌ شما می‌دهیم‌، امام‌ فرمودند نه‌، من‌ می‌نشینم‌ تا این‌ كار را شما تمام‌ كنید بعد می‌روم‌، امام‌ تا ساعت‌ دو بعد از نیمه‌ شب‌ آنجا نشستند تا این‌ لیست‌ بسته‌ شد.
  و بعد هم‌ اعلام‌ كردند و خودشان‌ هم‌ از این‌ لیست‌ حمایت‌ كردند، یكی‌ از اعتراضاتی‌ كه‌ جنبش‌ مسلمان‌ مبارز در یك‌ نامه سرگشاده‌ به‌ امام‌ كردند این‌ است‌ كه‌ آقا شما خودتان‌ وارد این‌ انتخابات‌ شدید شما خودتان‌ تعیین‌ این‌ لیست‌ كردید و بعد هم‌ پای‌ این‌ لیست‌ را امضاء كردید، در انتخابات‌ خبرگان‌ دور دوم‌ قانون‌ اساسی‌، باز ما داریم‌، اصل‌ دیدار در صحیفه نور ذكر شده‌ و مشروح‌ دیدار در صورتجلسات‌ ماست‌، باز گزارش‌ دیدار هم‌ در روزنامه كیهان‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ وقت‌ درج‌ شده‌ است‌. لذا در صحیفه نور نوشته‌، این‌ دیدار خصوصی‌ بود و این‌ دیدار با جامعه مدرسین‌ بوده‌ است‌.
  امام‌ در آنجا می‌خواهند كه‌ شما بروید یك‌ لیستی‌ را تهیه‌ كنید به‌ صورت‌ مشترك‌، جامعه‌ روحانیت‌ مبارز برای‌ تهران‌ لیست‌ بدهد جامعه مدرسین‌ هم‌ برای‌ سراسر كشور، خوب‌ یك‌ لیست‌ اولی‌ را تهیه‌ می‌كنند، تا این‌ حد امام‌ در این‌ قصه‌ وارد شدند، باز فرستادند دنبال‌ آقایان‌ فرمودند من‌ راجع‌ به‌ اشخاص‌ نظر نمی‌دهم‌، ولی‌ تعدادی‌ از كسانی‌ كه‌ جامعه روحانیت‌ مبارز تهران‌ در این‌ لیست‌ گذاشته‌اند ممكن‌ است‌ واجد شرایط‌ علمی‌ نباشند، من‌ از جامعه مدرسین‌ مطمئن‌ هستم‌، اینها شخصیت‌های‌ علمی‌ و ملی‌ هستند در هر كجا مطرح‌ شوند مقبول‌ و خوب‌ هستند اما نسبت‌ به‌ بعضی‌ از این‌ افراد نگران‌ علمیتشان‌ هستم‌، باز در یك‌ جلسه دیگر و در همان‌ جلسه‌ امام‌ نظرشان‌ این‌ بود كه‌ جامعه مدرسین‌ و جامعه روحانیت‌ مبارز تهران‌ بیش‌ از تعداد لازم‌ در انتخابات‌ اولین‌ دوره مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ كاندیدا معرفی‌ كنند.
  كه‌ آقای‌ رفسنجانی‌ در خاطراتشان‌ و در گزارشی‌ كه‌ دادند می‌گویند كه‌ ما امام‌ را توانستیم‌ قانع‌ كنیم‌ كه‌ بالاخره‌ یك‌ افرادی‌ هم‌ آزاد شركت‌ می‌كنند شما اجازه‌ بدهید كه‌ ما فقط‌ به‌ تعداد لازم‌ فرد مشخص‌ كنیم‌. مرحوم‌ امام‌ در سال‌ 1366 طی‌ یك‌ نامه‌ای‌ خطاب‌ به‌ رهبری‌، آقای‌ كروبی‌ و یكی‌ دو نفر دیگر از آقایان‌ نویسنده این‌ نامه‌ بودند، در جواب‌ امام‌ فرمودند مسأله‌ مربوط‌ به‌ انتخابات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است‌، امام‌ فرمودند گروه‌ها و جمعیت‌ها برای‌ شهرستان‌ها غیر از شهرستان‌ خودشان‌ كاندیدا معرفی‌ نكنند.
  بعد این‌ در صورتجلسات‌ جامعه مدرسین‌ هست‌، دو نفر از اعضاء یكی‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ آذری‌ قمی‌ و یكی‌ دیگر از حضرات‌ می‌رسند خدمت‌ امام‌ از امام‌ سؤال‌ می‌كنند كه‌ آیا شما نهی‌ كردید كه‌ ما كاندیدا معرفی‌ نكنیم‌، امام‌ فرمودند آن‌ چیزی‌ كه‌ من‌ گفتم‌ این‌ است‌ كه‌ معرفی‌ شما جنبه قیمومیت‌ نداشته‌ باشد، و جوری‌ نشود كه‌ دیگران‌ جرأت‌ معرفی‌ كاندیدا نكنند.
  جامعه مدرسین‌ هم‌ به‌ احترام‌ فرمایش‌ امام‌، كه‌ در آنجا خطاب‌ به‌ جامعه مدرسین‌ به‌ طور تنها نبود، در هیچ‌ یك‌ از انتخابات‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ كاندیدا برای‌ كشور معرفی‌ نكرد. جز برای‌ قم‌ كه‌ آن‌ هم‌ به‌ درخواست‌ نوعاً مردم‌ عزیز شهر قم‌ بوده‌ است‌.
  البته‌ امروز در یكی‌ از روزنامه‌ها یك‌ بزرگواری‌ گفته‌ بود كه‌ امام‌ نهی‌ كرده‌اند، نه‌ یك‌ چنین‌ چیزی‌ نبوده‌ و امام‌ نهی‌ نكرده‌ بودند. و اگر امام‌ نهی‌ كرده‌اند این‌ یك‌ امر دوری‌ است‌، جریان‌هایی‌ كه‌ خودشان‌ عضو یك‌ تشكیلاتی‌ هستند یك‌ افرادی‌ هستند كه‌ برای‌ كل‌ كشور الان‌ دارند كاندیدا معرفی‌ می‌كنند، بعد به‌ جامعه مدرسین‌ كه‌ می‌رسد می‌گویند شما چرا برای‌ كل‌ كشور كاندیدا دارید معرفی‌ می‌كنید، اینكه‌ شد یك‌ قضیه خود مناقض‌.
  اگر امام‌ فرموده‌اند گروه‌ها و جریان‌ها برای‌ غیر شهر خودشان‌ كاندیدا معرفی‌ نكنند خوب‌ این‌ شامل‌ همه‌ می‌شود. اگرچه‌ جامعه مدرسین‌ اصلاً حزب‌ نیست‌ و تا الان‌ هم‌ چنین‌ چیزی‌ ثبت‌ نكرده‌ است‌، نه‌ امام‌ و نه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و نه‌ بزرگوارانی‌ كه‌ الان‌ در مجموعه جامعه مدرسین‌ هستند نظرشان‌ این‌ نیست‌ كه‌ جامعه مدرسین‌ یك‌ تشكیلات‌ حزبی‌ است‌، نه‌ نهاد روحانیت‌ همیشه‌ مركز رجوع‌ و مشورت‌ مردم‌ بوده‌، لذا احزاب‌ یك‌ كاركردی‌ دارند و فراكسیون‌ تشكیل‌ می‌دهند، معرفی‌ كاندیدا و تشكیل‌ فراكسیون‌ها معمولاً برای‌ كسب‌ قدرت‌ است‌ در بین‌ احزاب‌ و جریانات‌ سیاسی‌، اما شما فرض‌ كنید به‌ امام‌ جماعت‌ محلتان‌ یا به‌ فلان‌ عالم‌ بزرگوار شهرتان‌ بگویید چه‌ كسی‌ را می‌شناسید، می‌گوید به‌ نظر من‌ فلانی‌ و فلانی‌، معنای‌ این‌ كار، كارِ حزبی‌ نیست‌. این‌ نكته دوم‌ عرض‌ بنده‌ بود كه‌ لازم‌ بود بیان‌ كنم‌.
  چه‌ كاری‌ مهم‌تر از این‌ هست‌ كه‌ ما در دفاع‌ از كیان‌ و نهاد ولایت‌ فقیه‌ تلاش‌ كنیم‌، در مورد كاندیداهای‌ ما در سراسر كشور، خوب‌ حدود یك‌ سال‌ و نیم‌ تلاش‌ شد، ابتداء یك‌ كمیته هفت‌ نفر در خود جامعه مدرسین‌ تشكیل‌ شد، این‌ كمیته هفت‌ نفره‌ كه‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ یزدی‌، آیت‌ الله‌ مقتدایی‌، جناب‌ آقای‌ آشتیانی‌ و جناب‌ آقای‌ بوشهری‌ و جناب‌ آقای‌ وافی‌ و جناب‌ آقای‌ خاتمی‌ و بنده حقیر، كلیه اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ انتخابات‌ سراسر كشور را بررسی‌ كردیم‌، اطلاعات‌ را هم‌ به‌ شكل‌ مستقیم‌ و غیر مستقیم‌ هم‌ از نمایندگان‌ طلاب‌، از استان‌ها، در بعضی‌ جاها لازم‌ بود كه‌ مسافرت‌ بكنند افراد كه‌ مسافرت‌هایی‌ شد، پس‌ از آن‌ یك‌ جلسات‌ مشتركی‌، یك‌ كمیته دوازده‌ نفره‌ تشكیل‌ شد كه‌ در این‌ كمیته دوازده‌ نفره‌ همین‌ افراد به‌ ضمیمه تعدادی‌ از روحانیت‌ مبارز تهران‌ شركت‌ می‌كردند جلسات‌ مشتركی‌ بود بعد هم‌ آن‌ كمیته‌ تبدیل‌ شد به‌ یك‌ كمیته شش‌ نفره‌ و بعد نهایتاً یك‌ هماهنگی‌ اولیه‌ شد و بعد در جلسات‌ جامعتین‌ مورد رأی‌گیری‌ قرار گرفت‌ یك‌ مواردی‌ هم‌ اختلاف‌ نهایی‌ شد در لیست‌ كه‌ دو نفر، یكی‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ یزدی‌ و حضرت‌ آیت‌ الله‌ مهدوی‌ كنی‌ به‌ عنوان‌ هیأت‌ حل‌ اختلاف‌ اختیار تام‌ پیدا كردند كه‌ موارد اختلافی‌ را با هم‌ حل‌ كنند.
  ما در قم‌ هیچ‌ مشكلی‌ نداشتیم‌ و از اول‌ تحقیقاً كاندیدای‌ ما مشخص‌ بود و حضرت‌ آیت‌ الله‌ مؤمن‌ چهره‌ای‌ نیستند كه‌ بنده سراپا تقصیر بخواهم‌ در مورد ایشان‌ صحبت‌ كنم‌ و همین‌ قدر بگویم‌ كه‌ یك‌ شخصیت‌ برجسته علمی‌ كثیر المعونه‌ برای‌ نظام‌، و قلیل‌ معونه‌ برای‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌، در هر مسؤولیتی‌ كه‌ ایشان‌ را خواستند در عرصه‌های‌ بالای‌ نظام‌ تلاش‌ داشتند از اول‌ هم‌ تا الان‌ در نظام‌ به‌ عنوان‌ یك‌ چهره موفق‌ حضور علمی‌ و اجرایی‌ پر توان‌ داشتند ایشان‌ در شورای‌ عالی‌ قضایی‌ در آن‌ هیأتی‌ كه‌ تعیین‌ قضات‌ و حكام‌ شرع‌ می‌كردند، و جناب‌ آقای‌ مشكینی‌ حكم‌ می‌دادند برای‌ سراسر كشور، و بعد شورای‌ عالی‌ قضایی‌ و قدیمی‌ترین‌ عضو شورای‌ نگهبان‌ بعد از حضرت‌ آیت‌ الله‌ جنتی‌ ایشان‌ می‌باشند، یعنی‌ پرسابقه‌ترین‌ عضو شورای‌ نگهبان‌ هستند.
  جنبه‌های‌ فردی‌ زندگی‌ ایشان‌ كه‌ دیدنی‌ است‌، یعنی‌ مراتب‌ زهد علمی‌ و عملی‌ ایشان‌ و جنبه‌های‌ تقوای‌ فردی‌شان‌، مسأله علمی‌ ایشان‌، دیگر زیره‌ به‌ كرمان‌ بردن‌ است‌ و من‌ حداقل‌ قاصر هستم‌ از این‌، اگر آقایان‌ می‌خواهند ببینند كه‌ در مورد آیت‌ الله‌ مؤمن‌ یك‌ كسی‌ مطلبی‌ بگوید، یك‌ صفحه‌ مطلب‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ مشكینی‌ راجع‌ به‌ ایشان‌ نوشته‌اند سه‌ چهار سال‌ پیش‌ هم‌ این‌ مطلب‌ منتشر شد، این‌ قدر این‌ آدم‌ وارسته‌ است‌ كه‌ اصلاً خود ایشان‌ این‌ مطلب‌ را ندیده‌ بود و بعد از انتخابات‌ ایشان‌ به‌ من‌ گفت‌ كه‌ من‌ اصلاً این‌ مطلب‌ را ندیدم‌ كه‌ به‌ آقای‌ بوشهری‌ نوشته‌اند. این‌ در مورد شهر خودمان‌.
  و من‌ عرض‌ می‌كنم‌ آقایان‌ عزیز اولاً عزت‌ حوزه علمیه‌، عزت‌ مجلس‌ خبرگان‌ به‌ این‌ است‌ كه‌ شخصیت‌های‌ برجسته علمی‌ خاص‌ شهر قم‌، یك‌ چهره وزین‌ علمی‌ بروند بدون‌ اینكه‌ بخواهند متعرض‌ كس‌ دیگری‌ بشوند، از همه كسانی‌ كه‌ در عرصه انتخابات‌ چه‌ در قم‌ و چه‌ در شهرستان‌ها این‌ میدان‌ را گرم‌ می‌كنند من‌ سهم‌ خودم‌ از آنها تشكر می‌كنم‌، اما این‌ چیزی‌ كه‌ عرض‌ كردم‌ در رابطه با وجود معظم‌ له‌ بود.
  یك‌ سؤالی‌ كرده‌اند كه‌ بد نیست‌ و مربوط‌ به‌ مسأله بنده‌ هم‌ هست‌ و من‌ هم‌ رك‌ جواب‌ می‌دهم‌. آیا مصلحت‌ می‌باشد كه‌ فردی‌ كه‌ اعتقاد دارد ولایت‌ فقیه‌ امر زمینی‌ است‌ و نه‌ آسمانی‌ و اینكه‌ ولایت‌ فقیه‌ می‌تواند شورایی‌ باشد، در لیست‌ جامعه مدرسین‌ باشد.
  من‌ راجع‌ به‌ اشخاص‌ صحبت‌ نمی‌كنم‌، ولی‌ راجع‌ به‌ همین‌ یك‌ نفر اجازه‌ بدهید كه‌ صحبت‌ كنم‌، منظور ایشان‌ جناب‌ آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ هستند، شخصیتی‌ كه‌، حالا در این‌ جلسه خصوصی‌ من‌ عرض‌ می‌كنم‌، به‌ نقل‌ از آیت‌ الله‌ مقتدایی‌، ایشان‌ هم‌ از بزرگوار دیگری‌ نقل‌ كردند در جلسه جامعه مدرسین‌، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ ایشان‌ فرمودند از نظر من‌ واجب‌ است‌ شما (آقای‌ هاشمی‌) در انتخابات‌ شركت‌ كنید ولی‌ من‌ به‌ شما حكم‌ نمی‌كنم‌، باز آقای‌ طبسی‌ نقل‌ فرمودند كه‌ آقا فرمودند اگر یك‌ روزی‌ اتفاقی‌ برای‌ من‌ بیفتد (حالا مضمون‌ تعبیر این‌ است‌) كه‌ آقای‌ هاشمی‌ در این‌ صورت‌ چه‌ حجتی‌ دارند.
  عزیزان‌ بعضی‌ تندها و كندی‌ها هیچ‌ عاقبت‌ درستی‌ ندارد، ما خیال‌ می‌كنیم‌ كه‌ داریم‌ درست‌ عمل‌ می‌كنیم‌ ولی‌ داریم‌ اشتباه‌ می‌كنیم‌، بگذارید من‌ اینجا یك‌ بحثی‌ را در پرانتز عرض‌ كنم‌ آن‌ هم‌ بدون‌ اینكه‌ بنده‌ متعرض‌ هیچ‌ بزرگواری‌ بشوم‌، و آن‌ اینكه‌ این‌ روزها، بعضی‌ها راجع‌ به‌ مشروعیت‌ لیست‌ جامعه مدرسین‌ صحبت‌ كردند اینكه‌ حجت‌ شرعی‌ ندارد، خوب‌ اینكه‌ روشن‌ است‌، اما این‌ قضیه‌ به‌ قول‌ ما طلبه‌ها یك‌ قضیه پارادوكسی‌ هست‌، مگر همین‌ بیان‌ این‌ مطلب‌ برای‌ طرف‌ مقابل‌ حجت‌ شرعی‌ دارد، یا فرمودند كه‌ مثلاً جامعه مدرسین‌ مصالح‌ را در تعیین‌ لیست‌ در نظر گرفته‌، بله‌ كه‌ در نظر گرفته‌، اما مصالح‌ نظام‌ مقدس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را در نظر گرفته‌ نه‌ مصلحت‌ خودش‌، مگر جامعه مدرسین‌ چی‌ گیرش‌ می‌آید كه‌ چند نفر بروند مجلس‌ خبرگان‌، مگر تا الان‌ جامعه مدرسین‌ به‌ كسی‌ گفته‌ است‌ كه‌ چكار بكند، در دور قبل‌ و دوره ما قبل‌ و دوره قبلی‌ آن‌، شما نگاه‌ كنید نود و چهار پنج‌ درصد كاندیداهای‌ جامعه مدرسین‌ وارد مجلس‌ خبرگان‌ شدند آیا تا به‌ حال‌ جامعه مدرسین‌ به‌ كاندیدی‌ گفته‌ است‌ كه‌ در مجلس‌ خبرگان‌ چكار بكن‌؟ نه‌. مگر جامعه مدرسین‌ حزب‌ است‌ كه‌ بیاید حركت‌ حزبی‌ انجام‌ بدهد.
  خوب‌ ما وقتی‌ حركتی‌ كه‌ تعدادی‌ از فقهاء برجسته‌، من‌ بدون‌ اینكه‌ بخواهم‌ از بزرگوارانی‌ خرج‌ بكنم‌، این‌ بزرگواران‌ الان‌ در جلسات‌ جامعه مدرسین‌ شركت‌ نمی‌كنند اما هر موقع‌ كه‌ ما خدمت‌ دو نفر از مراجع‌ بزرگوار تقلیدی‌ كه‌ جامعه مدرسین‌ افتخار دارد كه‌ مزین‌ به‌ نام‌ اینها است‌ و اینها سرور ما هستند، خدمت‌ اینها كه‌ مشرف‌ می‌شویم‌، معمولاً جامعه مدرسین‌ سالی‌ یك‌ بار جلساتش‌ را با حضور اعضائی‌ كه‌ به‌ دلیل‌ ورود در عرصه مرجعیت‌ در جلسات‌ شركت‌ نمی‌كنند ما می‌رویم‌ خدمت‌ آقایان‌، اولین‌ نكته‌ای‌ كه‌ می‌فرمایند، می‌گویند ما عضو جامعه مدرسین‌ هستیم‌ و می‌گویند ما افتخار به‌ این‌ عضویت‌ داریم‌ و تصمیمات‌ جامعه مدرسین‌ را هم‌ قبول‌ داریم‌ و در جریان ریز تصمیمات‌ هم‌ دخالت‌ نمی‌كنیم‌.
  خوب‌ این‌ تشكیلات‌ كه‌ هیچ‌ مطلبی‌ را اشهد بالله‌ جز برای‌ خدا در نظر نگرفته‌اند، بله‌، مصالح‌ نظام‌ را ممكن‌ است‌ رعایت‌ كنند ولی‌ نه‌ مصالح‌ خودشان‌ را، مگر جامعه مدرسین‌ چه‌ مصلحتی‌ دارد، واقعاً این‌ تفرقه روحانیت‌ به‌ سود كیست‌؟ شما یك‌ بار دیگر مراجعه‌ كنید همین‌ منشور روحانیت‌ وصیت‌ نامه امام‌ رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه‌، ایشان‌ فرمودند كه‌ اگر هر جناحی‌ از طلاب‌ انقلاب‌ و مدرسین‌ شكسته‌ شوند این‌ به‌ نفع‌ كیست‌؟
  ببینید من‌ همیشه‌ در جریان‌ دوم‌ خرداد گاهی‌ در سخنرانی‌ها عرض‌ می‌كنم‌، تعرض به بزرگان دینی العیاذ بالله‌ بسیار كار نابخشودنی‌ است‌، خدایی‌ نكرده‌ یك‌ كسی‌ به‌ پیغمبر خدا العیاذبالله‌ متعرض‌ شود، این‌ گناه‌، گناهِ نبخشودنی‌ است‌.
  اما اگر یك‌ كسی‌ آمد رابطه مردم‌ را با پیغمبر قطع‌ كرد، رابطه مردم‌ را با مرجعیت‌ قطع‌ كرد، و رابطه مردم‌ را با روحانیت‌ قطع‌ كرد، این‌ گناهش‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از آنی‌ است‌ كه‌ تعرض به یك نفر خاص شود چون‌ آن‌ موقع‌ گناه‌ بسیار بزرگی‌ كرد و یك‌ نفر را حذف‌ كرد، اما كسانی‌ كه‌ آمدند رابطه مردم‌ را با روحانیت‌ تضعیف‌ كردند و مرجعیت‌ روحانیت‌ را خدشه‌ دار كردند اینها گناهشان‌ گناه‌ كمی‌ نیست‌، منتهی‌ بعضی‌هایشان‌ از روی‌ آگاهی‌ است‌ و بعضی‌هایشان‌ از روی‌ ناآگاهی‌ است‌، خوب‌ حالا مثلاً اینكه‌ جامعه مدرسین‌ فرض‌ كنید كه‌ مرجعیتش‌ در معرفی‌ كاندیدا حالا خدشه‌ دار شود این‌ چه‌ اثری‌ دارد.
  این‌ در طول‌ سالیان‌ بعد می‌دانید چه‌ آثاری‌ به‌ بار خواهد داشت‌، اینها یك‌ مطالب‌ ساده‌ای‌ نیست‌، در عین‌ حال‌ همه افراد و گروه‌ها محترم‌ هستند و می‌توانند كاندیدا معرفی‌ كنند، هیچ‌ وقت‌ كسی‌ متعرض‌ كس‌ دیگری‌ نشده‌ است‌، خیلی‌ خوب‌ این‌ لیست‌ مشروع‌ نیست‌، مردم‌ باید خودشان‌ بشناسند.
  مردم‌ از كجا می‌توانند خودشان‌ بشناسند، ماهایی‌ كه‌ تحقیق‌ كردیم‌ و رفتیم‌ و دو سال‌ است‌ كه‌ داریم‌ تلاش‌ می‌كنیم‌ بعضی‌ها را هنوز كامل‌ نشناختیم‌، طرف‌ می‌آید موضع‌گیری‌ می‌كنیم‌ متوجه‌ می‌شویم‌ كه‌ اشتباه‌ شده‌ است‌.
  مگر ما تا الان‌ جز این‌ سیره‌ را داشتیم‌ كه‌ رجوع‌ به‌ معتمدین‌ كنیم‌ و رجوع‌ به‌ افرادی‌ كه‌ این‌ افراد خبره‌ شناس‌ هستند، حالا در هر مسأله‌ای‌، این‌ رجوع‌ به‌ معتمد را نیاییم‌ خدشه‌ دارش‌ كنیم‌ خوب‌ اگر این‌ كار را كردیم‌، از كجا آن‌ لیستی‌ را كه‌ شما معرفی‌ می‌كنید و شما پشت‌ سر آن‌ هستید، آن‌ لیست‌ حجت‌ شرعی‌ داشته‌ باشد.
  امروز در یك روزنامه دیدم‌ یك‌ آقایی‌ یك‌ سخنرانی‌ كرده‌ و گفته‌ امام‌ نقل‌ فرمودند و بعد هم‌ حجت‌ شرعی‌، اتفاقاً همان‌ آقا جزو كسانی‌ هست‌ كه‌ تلاش‌ می‌كردند برای‌ كل‌ كشور لیست‌ بدهد، چهار پنج‌ نفر هم‌ هستند، چطور این‌ چهار پنج‌ نفر می‌توانند برای‌ كل‌ كشور لیست‌ بدهند ولی‌ پنجاه‌ و پنج‌ نفر عضو جامعه مدرسین‌ كه‌ حالا سی‌تایشان‌ در جلسات‌ به‌ طور منظم‌ شركت‌ می‌كنند فقهایی‌ مانند آیت‌ الله‌ مشكینی‌، واقعاً من‌ وقتی‌ كه‌ یاد آیت‌ الله‌ مشكینی‌ می‌افتم‌، این‌ پیرمرد هشتاد و پنج‌ ساله‌ در جلسات‌ غیر از این‌ دو سه‌ ماهی‌ كه‌ ایشان‌ كسالت‌ دارد، ایشان‌ در طول‌ این‌ هفت‌ هشت‌ سال‌ اخیر، روی‌ احساس‌ وظیفه‌، من‌ همیشه‌ سفارش‌ می‌كردم‌ كه‌ حاج‌ آقا را دیر بیاورید و زود ببرید.
  جناب‌ آقای‌ مشكینی‌ زودتر از همه‌ می‌آمدند و دیرتر از همه‌ هم‌ تشریف‌ می‌بردند، از اول‌ جلسات‌ هم‌ می‌نشستند با وجود اینكه‌ ایشان‌ رئیس‌ جامعه مدرسین‌ هستند مثل‌ بقیه‌ یادداشت‌ می‌كردند و موقع‌ رأی‌گیری‌ هم‌ نظرشان‌ را می‌گفتند ولی‌ هر چیزی‌ كه‌ نتیجه آراء می‌شد همان‌ را عمل‌ می‌كردند و یك‌ مورد نشد كه‌ ایشان‌ قبول‌ نكند، البته‌ جامعه مدرسین‌ هم‌ همواره‌ نظر ایشان‌ را داشتند.
  خوب‌ حالا یك‌ جمع‌ این‌ طوری‌، بعد ما هی‌ بگوییم‌ كه‌ آقایان‌ مصالح‌ را رعایت‌ كردند بله‌ ما مصالح‌ نظام‌ را رعایت‌ كردیم‌ و یك‌ مورد از این‌ مصالح‌ هم‌ همین‌ چیزی‌ بود كه‌ آقا سؤال‌ كردند و من‌ هم‌ این‌ یك‌ جمله‌ را گفتم‌ كه‌ فكر می‌كنم‌ كافی‌ باشد.
  در مورد پرسش‌ و پاسخ‌، حالا نمی‌دانم‌ چقدر وقت‌ داریم‌، اگر آقایان‌ سؤالی‌ دارند من‌ در خدمتشان‌ هستم‌.
  سؤال‌:...
  جواب‌: حالا سؤالات‌ را كتبی‌ نوشته‌اند ولی‌ من‌ سؤالی‌ شفاهی‌ این‌ برادر محترممان‌ را جواب‌ می‌دهم‌، ما در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ هیچ‌ كاندیدایی‌ نداشتیم‌، یعنی‌ در جلسه جامعه مدرسین‌ رأی‌گیری‌ شد رأی‌ به‌ سكوت‌ دادند اما جامعه مدرسین‌ منع‌ نكردند اعضاء را از اینكه‌ خود آن‌ اعضاء بیایند و لیست‌ بدهند، این‌ را هیچ‌ تشكیلاتی‌ نمی‌تواند منع‌ كند، یعنی‌ افراد آن‌ تشكیلات‌ را، البته‌ ممكن‌ است‌ بعضی‌ از اعضاء كه‌ من‌ جمله‌ خود من‌ هم‌ جزو بعضی‌ از كسانی‌ بودم‌ كه‌ در این‌ لیست‌ نبودم‌، ولی‌ ما نمی‌توانیم‌ مانع‌ شویم‌، شما اگر به‌ آن‌ اسامی‌ نگاه‌ كنید آن‌ اسامی‌، شخصیت‌های‌ برجسته علمی‌ هستند این‌ طور تشخیص‌ دادند و این‌ طور هم‌ عمل‌ كردند، همیشه‌ هم‌ یك‌ جریان‌ دو طرف‌ دارد و افراد به‌ تشخیصشان‌ عمل‌ می‌كنند، ما هم‌ نمی‌توانیم‌ چیزی‌ بگوییم‌.
  اما اینكه‌ آیا جامعه مدرسین‌ كاندیدا داشته‌، خیر. بنده‌ رسماً تكذیب‌ می‌كنم‌ و می‌گویم‌ اصلاً كاندیدا نداشته‌، و اینكه‌ می‌گویند جامعه مدرسین‌ از یك‌ نفر خاصی‌ حمایت‌ كرده‌ است‌ نه‌ این‌ طوری‌ نبوده‌ است‌. بله‌ بعضی‌ از افراد از آقای‌ هاشمی‌ حمایت‌ كردند بعضی‌ از افراد من‌ جمله‌ خود بنده‌ از آقای‌ لاریجانی‌ حمایت‌ كردم‌، و بعد در مرحله دوم‌ هم‌ آقای‌ احمدی‌ نژاد.
 سؤال‌: لطفاً بفرمایید نظر شما در خصوص‌ نخبگان‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ چیست‌؟
  جواب‌: من‌ نظر خاصی‌ ندارم‌، من‌ ورود همه گروه‌ها را به‌ عرصه انتخابات‌ محترم‌ می‌شمارم‌، این‌ نظر شخصی‌ من‌ است‌، اما اینكه‌ یك‌ گروهی‌ بیاید اساس‌ كارش‌ را تخریب‌ یك‌ نهادی‌ قرار بدهد و بگوید این‌ لیست‌ حجت‌ شرعی‌ ندارد، ما به‌ خاطر اینكه‌ این‌ آقا و آن‌ آقا در لیست‌ اینها هستند این‌ كار را داریم‌ می‌كنیم‌، من‌ گاهی‌ وقت‌ها یاد این‌ ضرب‌ المثل‌ می‌افتم‌ كه‌ عامیانه‌ هم‌ هست‌ و شاید در شأن‌ این‌ مجلس‌ نباشد ولی‌ می‌گویند به‌ خاطر یك‌ دستمال‌ قیصریه‌ را به‌ آتش‌ كشیدن‌!
 سؤال‌: با توجه‌ به‌ اینكه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تخریب‌ در انتخابات‌ را نهی‌ كرده‌ است‌، شما چرا جلوی‌ بعضی‌ از روحانیون‌ مثل‌ آقای‌ (اسم‌ را نمی‌برم‌)، در دوره‌های‌ گذشته‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ روحانی‌ و جامعه مدرسین‌ ائتلاف‌ بزرگ‌ پیروان‌ امام‌ و رهبری‌ را تأیید می‌كردند در حال‌ حاضر هم‌ نظر جامعه مدرسین‌ بر تأیید ائتلاف‌ می‌باشد یا خیر؟
  جواب‌: جامعه مدرسین‌ در انتخابات‌ شوراها كاندیدا معرفی‌ نمی‌كند، از هیچ‌ كاندیدایی‌ حمایت‌ نمی‌كند، اما این‌ نكته‌ هم‌ هست‌، باز ذكر یك‌ حكایت‌ پاسخ‌ این‌ سؤال‌ را می‌دهم‌، در دور قبل‌ استانداری‌ وقت‌ یك‌ نامه‌ای‌ نوشت‌ خطاب‌ به‌ جامعه مدرسین‌ كه‌ ائتلاف‌ خط‌ امام‌ و رهبری‌ در اطلاعیه‌اش‌ نوشته‌ است‌ كه‌ این‌ تشكل‌ همواره‌ مورد حمایت‌ و تأیید جامعه مدرسین‌ بوده‌، آیا شما این‌ را قبول‌ داریم‌، در بعد از انتخابات‌، چون‌ اعلام‌ نتایج‌ انتخابات‌ را استانداری‌ نگه‌ داشته‌ بود و این‌ را تخلف‌ بزرگ‌ انتخاباتی‌ می‌دانست‌.
  پاسخ‌ رسمی‌ كه‌ آن‌ موقع‌ جامعه مدرسین‌ داد این‌ بود كه‌ ما در انتخابات‌ شوراها كاندیدایی‌ معرفی‌ نكردیم‌ امام‌ ائتلاف‌ خط‌ امام‌ و رهبری‌ همواره‌ مورد تأیید ما بوده‌ است‌.
 سؤال‌: چرا بعضی‌ از تشكل‌های‌ طرفدار دولت‌ كه‌ خود را اصولگرا می‌دانند در مقابل‌ لیست‌ جامعه مدرسین‌ اقدام‌ كرده‌اند؟
  جواب‌: حالا به‌ نظر من‌ اشكالی‌ ندارد كه‌ بقیه‌ هم‌ لیست‌ بدهند و بنده‌ احترام‌ همه‌ را نگه‌ می‌دارم‌، من‌ فقط‌ در شوراها یك‌ گله‌ای‌ دارم‌ و آن‌ این‌ است‌ كه‌ متأسفانه‌ در سراسر كشور جبهه اصولگراها به‌ وحدت‌ نرسیده‌اند و این‌ اختصاص‌ به‌ تهران‌ ندارد، در قم‌ و در جاهای‌ دیگر همین‌ طور و یكی‌ از علت‌های‌ اصلی‌اش‌ همین‌ بزرگوارانی‌ هستند كه‌ اسمشان‌ برده‌ شد.
 سؤال‌: اگر ممكن‌ است‌ دیدگاه‌ جامعه مدرسین‌ را راجع‌ به‌ كاندیداهای‌ شورای‌ شهر بفرمایید؟
  جواب‌: من‌ عرض‌ كردم‌ جامعه مدرسین‌ راجع‌ به‌ كاندیداها نظری‌ ندارد اما ائتلاف‌ را همیشه‌ تأیید كرده‌ است‌. جامعه مدرسین‌ تا آن‌جایی‌ كه‌ من‌ خبر دارم‌، قصد دارد جز در انتخابات‌ خبرگان‌ در هیچ‌ انتخابات‌ دیگری‌ شركت‌ نكند. ولی‌ یك‌ آقایی‌ دیروز آمده‌ بود و می‌گفت‌ كه‌ رهبری‌ جامعه مدرسین‌ را از شركت‌ در انتخابات‌ شوراها نهی‌ كردند، گفتم‌ نه‌، یك‌ چنین‌ چیزی‌ نیست‌، ولی‌ جامعه مدرسین‌ وارد این‌ عرصه‌ نمی‌شود و در مورد مجلس‌ شورای اسلامی در قم هم‌ به‌ خاطر مراجعات‌ مكرر مردم‌ لیست‌ اعلام‌ كرد.

سؤال‌: آیا در انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ اصولگرایان‌ و یا اصلاح‌ طلبان‌ و یا مستقلین‌ رأی‌ خواهند آورد؟
  جواب‌: حالا این‌ انشاء الله‌ مشخص‌ خواهد است‌ و مجموعه خبرگان‌ این‌ دوره‌ انشاء الله‌ یك‌ مجموعه منسجم‌ و قوی‌ خواهند بود.
 سؤال‌: چرا خبرنامه جامعه مدرسین‌ كه‌ به‌ صورت‌ ماهیانه‌ منتشر می‌شود در اختیار طلاب‌ غیر قمی‌ قرار می‌گیرد، ولی‌ در اختیار طلاب‌ قمی‌ قرار نمی‌گیرد؟
  جواب‌: جامعه مدرسین‌ امكاناتش‌ بسیار محدود است‌، اینكه‌ مثلاً در این‌ انتخابات‌ جامعه مدرسین‌ پولی‌ را هزینه‌ كرده‌ باشد اصلاً نداشته‌ كه‌ هزینه‌ كند. خبرنامه‌ هم‌ همین‌ طور است‌، از همین‌ دسته‌ است‌، پول‌ نداریم‌ كه‌ این‌ كار را بكنیم‌، من‌ هم‌ این‌ پیشنهاد را كردم‌ ولی‌ آقایان‌ نپذیرفتند ولی‌ ممكن‌ است‌ كه‌ ما یك‌ اتاق‌ خبری‌ را ترتیب‌ بدهیم‌ و چند شماره‌ای‌ در آن‌ بگذاریم‌ تا همه آقایان‌ یك‌ جوری‌ استفاده‌ كنند.
 سؤال‌: شرایط‌ كاندیداتوری‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، برای‌ طلاب‌ و فضلایی‌ كه‌ می‌خواهند خودشان‌ را از هم‌ اكنون‌ آماده این‌ جایگاه‌ رفیع‌ نمایند چیست‌؟
  جواب‌: انشاء الله‌ خداوند همه ما را توفیق‌ بدهد، این‌ شرایط‌ یك‌ شرایط‌ قانونی‌ و مشخصی‌ است‌، اجتهاد متجزی‌، یعنی‌ حداقل‌ شرایط‌ استنباط‌ احكام‌ را داشته‌ باشند و اشتهار به‌ تقوا هم‌ داشته‌ باشند، و التزام‌ عملی‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را هم‌ داشته‌ باشند، این‌ شرایط‌ اصلی‌ هست‌.
  خوب‌ ظاهراً وقت‌ بنده‌ هم‌ تمام‌ شده‌ است‌.
 سؤال‌: دلیل‌ قرار گرفتن‌ نام‌ (...) در آخرین‌ دقایق‌ چیست‌؟
  جواب‌: ببینید ما یك‌ مسأله بالاتر داریم‌ اگر افرادی‌ حداقل‌ شرایط‌ را داشتند، حفظ‌ اتحاد بین‌ روحانیت‌ و انقلاب‌، این‌ یكی‌ از اصل‌هایی‌ است‌ كه‌ ما به‌ آن‌ توجه‌ داریم‌ این‌ طور نیست‌ كه‌ ما حسن اتحاد را جدا كرده‌ باشیم‌.
  راجع‌ به‌ یكی‌ از كاندیداهای‌ قم‌ سؤال‌ كردند بنده‌ راجع‌ به‌ اشخاص‌ دیگر نمی‌توانم‌ صحبت‌ كنم‌.
 سؤال‌: ائتلاف‌ اصلاح‌ طلبان‌ موفق‌تر از اصولگرایان‌ شكل‌ گرفته‌ است‌؟
  جواب‌: ببینید ما در دوره‌های‌ قبل‌ فكر می‌كردیم‌، یعنی‌ كسانی‌ كه‌ با هم‌ متحد بودند، یك‌ دشمنی‌ را در مقابل‌ می‌دیدند خیلی‌ هم‌ به‌ پیروز امیدوار نبودند ولی‌ متأسفانه‌ الان‌ آقایان‌ دیگر یك‌ مقداری‌ به‌ پیروز امیدوار شدند.
 سؤال‌: كاندیدای‌ اعلام‌ شده‌ از طرف‌ حزب‌ اعتماد ملی‌ با جامعه مدرسین‌ خیلی‌ اشتراك‌ دارد آیا این‌ نشان‌ از اشتراك‌ مواضع‌ نیست‌؟
  جواب‌: بنده‌ به‌ شخصه‌ دلم‌ می‌خواست‌ كه‌ این‌ بلوغ‌ سیاسی‌ برای‌ تمام‌ احزاب‌، و جریان‌های‌ سیاسی‌ كشور پیش‌ می‌آمد كه‌ همه‌ باالاتفاق‌ از كاندیدای‌ جامعه مدرسین‌ حمایت‌ می‌كردند اینكه‌ ضعف‌ آن‌ كاندیدا نیست‌، یا ضعف‌ جامعه مدرسین‌ نیست‌. حالا فرض‌ كنید حزب اعتماد ملی‌ در استان‌ لرستان‌ از یكی‌ از كاندیداهای‌ ما حمایت‌ كند، این‌ هیچ‌ نقصی‌ نیست‌، ای‌ كاش‌ همه كاندیداهای‌ ما را همه گروه‌های‌ سیاسی‌ حمایت‌ می‌كردند، این‌ معنایش‌ این‌ بود كه‌ از نظر ما به‌ یك‌ بلوغ‌ منشی‌ رفته‌اند.
  مرحوم‌ میرزا جواد آقای‌ ملك‌ تبریزی‌ و مرحوم‌ كمپانی‌ یك‌ مكاتباتی‌ با هم‌ دارند، بعد مرحوم‌ میرزا جواد آقای‌ تبریزی‌ وقتی‌ می‌خواهند پاسخ‌ نامه‌ را بدهند، احوالات‌ استاد و دستورالعملی‌ كه‌ استاد دارند می‌فرمایند می‌گویند از باب‌ اینكه‌ من‌ دوست‌ دارم‌ عالم‌ یك‌ رنگ‌ باشد، می‌فرمایند استاد ما این‌ طور گفتند، یعنی‌ همه انبیاء آمدند كه‌ همه مردم‌ را هدایت‌ كنند و ما اگر همه‌ را از یك‌ اردوگاه‌ دیگر كشیدیم‌ به‌ اردوگاه‌ خودمان‌ هنر كردیم‌، البته‌ با حفظ‌ حدود.
  یعنی‌ ما نیامدیم‌ به‌ كسی‌ امتیاز بدهیم‌ كه‌ كاندیدای‌ ما را بگذارند در لیست‌ خودشان‌، نه‌ ما چنین‌ كاری‌ را در هیچ‌ جا نكردیم‌.