تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری، این جانور کوچک را پرورش داده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی نقش پارامترهای محیطی در پرورش آرتمیا در صنعت آبزی پروری

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری، این جانور کوچک را پرورش داده و پارامترهای محیطی نظیر شوری، دما، نور و نوع تغذیه و ... را در محیط پرورش آن بررسی نموده و در نتیجه مناسب ترین و بهینه ترین شرایط لازم برای پرورش آرتمیا را در محیط های آبی بسته نظیر آکواریوم بررسی کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی نقش پارامترهای محیطی در پرورش آرتمیا در صنعت آبزی پروری

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی نقش پارامترهای محیطی در پرورش آرتمیا در صنعت آبزی پروری

نام ارائه دهنده/دهند گان: بهار صارمی، نگار صارمی، نگار رضایی و مبینا باقری

زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی _ جانورشناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان متوسطه 1 شهید طهماسبی

مقدمه

آرتمیا یک جانور و یكی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است كه از آب های لب شور تا آب های شور كه میزان املاح آن ها ممكن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی می كند.

اسم علمی این سخت پوست به زبان لاتین با توجه به شكل ظاهری آن آرتمیا (به معنی گوشواره آبی) می باشد. ارزش غذایی آرتمیا به خصوص گونه آرتمیا ارومیانا در حد مطلوب است و دارای بیش از ۵۲ در صد پروتئین و ۴ درصد چربی است و تركیب و میزان اسیدهای آمینه و اسید های چرب آن در حدی است كه نیازهای آبزیان آب های شیرین را به طور كامل برآورده می سازد. و از آن می توان مستقیماً یا پس از منجمد كردن و یا خشك كردن به عنوان یك خوراك پروتئینی مغذی برای پرورش انواع ماهیان، میگوها و خرچنگ های آب شیرین استفاده نمود و یا می توان پس از غنی سازی برای پرورش ماهیان و میگوهای آب شور به كار برد.

تخم های مقاوم آرتمیا را می توان پس از صید خالص سازی، خشك و بسته بندی كرد و جهت مصارف آتی و یا فروش آماده نمود. تخم آرتمیا را در هر زمان كه لازم باشد در طی ۲۴ ساعت می توان به لارو تبدیل نمود و به عنوان غذایی زنده در اختیار لارو ماهی و میگو قرار داد.

امروزه صنعت آبزی پروری خصوصاً پرورش میگو به صورت اجتناب ناپذیری با آرتمیا پیوند خورده است و آرتمیا علاوه بر اینكه یك منبع غذایی با ارزش است دارای خصوصیات و ویژگی های فراوانی است كه هم برای پرورش دهنده و هم برای آبزیان بی نهایت مهم است. از نظر بیولوژیك آرتمیا عاری از بیماری است، برای آبزیان قابل قبول است، به راحتی توسط آبزیان دیده می شود و به سهولت شكار می شود، غذایی لذیذ و مطبوع است، قابل هضم بوده و مغذی است. از نظر مزایای آن برای پرورش دهنده نیز می توان گفت، به سهولت قابل دسترسی است و قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را دارا است.

روش تکثیر آن بسیار آسان بوده و به راحتی سیست ها ضد عفونی می شوند و مهم تر از این ها از آرتمیا می توان به عنوان حامل انواع مواد غذایی، ویتامین ها، آنتی بیوتیك ها و واكسن ها برای تغذیه آبزیان استفاده نمود. آرتمیا را می توان به عنوان یك منبع پروتئینی برای انسان نیز به كار برد. زیرا كه نسبت اسید های آمینه اصلی در آرتمیا به کل اسید های آمینه بالاتر از مقادیری است كه پزشكان علوم تغذیه برای انسان توصیه كرده اند.

بررسی نقش پارامترهای محیطی در پرورش آرتمیا در صنعت آبزی پروری

با توجه به نرخ افزایش سالانه جمعیت جهان و ضرورت تأمین پروتئین خوراكی برای آن ها، كشت و تولید آرتمیا از غذاهای زنده دیگر بسیار راحت تر است و با صرف هزینه و نیروی كار كم تری می تواند انجام گیرد.

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این است که نظر به اهمیت پرورش بهینه آرتمیا در صنعت آبزی پروری، این جانور کوچک را پرورش داده و پارامترهای محیطی نظیر شوری، دما، نور و نوع تغذیه و ... را در محیط پرورش آن بررسی نموده و در نتیجه مناسب ترین و بهینه ترین شرایط لازم برای پرورش آرتمیا را در محیط های آبی بسته نظیر آکواریوم بررسی کنند تا تولید و تکثیر آرتمیا را با بیشترین بازده به دست آورند.

روش

دانش آموزان جهت انجام پژوهش حاضر ابتدا اقدام به جستجو در منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی نمودند و با آرتمیا به عنوان یک جانور کوچک آبزی آشنا شدند و تخم های آن را تهیه و در محیط آکواریوم در شرایط های محیطی متفاوت پرورش دادند.

به این ترتیب که ابتدا متغیر محیطی را شوری آب قرار داده و سعی نمودند میزان تخم های یکسانی را برای رشد آرتمیا در آکواریوم هایی با درصد شوری های مختلف وارد کنند. در ادامه متغیر دما را مورد بررسی قرار دادند، بدین ترتیب که آکواریوم های کوچک حاوی تخم آرتمیا در دماهای متفاوت ولی شوری یکسان قرار داده شدند و در مرحله بعدی فاکتور نور محیط بررسی شد و آکواریوم ها در درصد های متفاوتی از روشنایی محیط قرار داده شدند، همچنین اثر نوع تغذیه نیز روی رشد و تکثیر این جاندار بررسی شد و در نهایت مناسب ترین میزان شوری، دما، نور و تغذیه روی نمودار ارائه شد و بهینه ترین شرایط برای پرورش آرتمیا در محیط های آکواریومی از طریق آزمایش های مکرر بررسی شد.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت