تبیان، دستیار زندگی
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه ای که راه را برای اعمال تحریم علیه ناقضان توافق صلح ۲۰۱۵ در مالی که به حملات و یا تعلیق در اجرای توافق مذکور ادامه می دهند، هموار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناقضان صلح در مالی هدف تحریم‌های بین‌المللی

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه‌ای که راه را برای اعمال تحریم علیه ناقضان توافق صلح ۲۰۱۵ در مالی که به حملات و یا تعلیق در اجرای توافق مذکور ادامه می‌دهند، هموار کرد.

بخش سیاست تبیان

تحریم‌های بین‌المللی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، این قطعنامه که به همت فرانسه تدوین شده، همچنین تحریم علیه کسانی که در ارسال کمک‌های بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کنند و یا اقداماتی در نقض حقوق بشر بین‌المللی و یا قوانین بشردوستانه مرتکب می‌شوند، هدف قرار می‌دهد. سازمان ملل کمیته‌ای برای تحریم‌ها متشکل از تمام ۱۵ عضو شورای امنیت تشکیل داده تا افراد و یا نهادهایی که باید در لیست تحریم‌ها قرار بگیرند مشخص کند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد پس از رای‌گیری در شورای امنیت گفت: این قطعنامه پیام قاطع و محکمی برای آن دسته از افرادی دارد که همچنان به جنگ ادامه می‌دهند و مانع از اجرای صلح می‌شوند تا رفتار خودشان را تغییر دهند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد پس از رای‌گیری در شورای امنیت گفت: این قطعنامه پیام قاطع و محکمی برای آن دسته از افرادی دارد که همچنان به جنگ ادامه می‌دهند و مانع از اجرای صلح می‌شوند تا رفتار خودشان را تغییر دهند. ناآرامی‌های سال ۲۰۱۲ منجر شد تا رئیس‌جمهوری مالی که یک دهه قدرت را در دست داشت، سرنگون شود. خلاء قدرتی که نهایتا شکل گرفت منجر شد تا افراطیون وارد عمل شوند و جنگی به رهبری فرانسه در سال ۲۰۱۳ برای عزل تندروها به وجود آمد. اما گروه‌های متخاصم همچنان در این منطقه فعال هستند.

این قطعنامه روند کند اجرای توافق صلح مذکور را تقبیح کرده و تکرار نقض توافقات آتش‌بس و فعالیت‌ها در داخل مالی و منطقه ساحل در همسایگی آن را از سوی سازمان‌های تروریستی محکوم کرد. علاوه بر این، شورای امنیت ادامه حملات علیه غیرنظامیان،‌ نیروهای مالی، صلحبان‌های سازمان ملل متحد و نیروهای فرانسوی را محکوم کرد.

منبع: ایسنا