تبیان، دستیار زندگی
کیست ها در واقع کیسه های توپی شکلی هستند که درون آنها پر از آب، خون و حتی بافت هایی از بدن، مثل ناخن، مو و پوست است. بیشتر کیست ها خطری ندارند، پس فکر نکنید با مبتلا شدن به یکی از این توپ ها زندگی تان فلج می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیشتر کیست‌ها خطری ندارند

کیست ها در واقع کیسه های توپی شکلی هستند که درون آنها پر از آب، خون و حتی بافت هایی از بدن، مثل ناخن، مو و پوست است. بیشتر کیست ها خطری ندارند، پس فکر نکنید با مبتلا شدن به یکی از این توپ ها زندگی تان فلج می شود.

بخش سلامت تبیان

کیست مچ دست

شاید اختلالی در زندگی تان به وجود بیاید، اما باید بدانید که کیست ممکن است به سراغ هر کسی برود. آنچه اهمیت دارد این است که وجود کیست در اندامی، نشانه شروع بیماری حاد در آن اندام نیست، پس زیاد نگران نباشید و ترس و دلهره را کنار بگذرارید، چون این توپ های کوچک خیلی وقت ها آنقدر هم مهم نیستند.

5 درصد کیست ها ممکن است خطرناک باشد. در صورتی که کیستی بترکد، می توان گفت آن کیست جزء آن پنج درصد خطرناک است. بعضی از توده های تخمدان در ابتدا شبیه به کیست های معمولی اند. البته پزشکان از همان ابتدا می دانند که این شبه کیست ها توده اند، این یعنی تصور نکنید که توده ها در ابتدا کیست بوده اند.

پیشگیری از کیست

باید قبول داشته باشید که کیست ها با وجود بی اهمیت بودن اما باز هم مهم هستند. برای این که احتمال وجود کیست ها را کاهش دهید، بهترین راه این است که سبک زندگی تان را تغییر دهید.

تشخیص دهید

اگر به کیست مبتلا شده اید، منتظر علامت و نشانه خاصی نباشید. کیست ها هیچ علامتی ندارند و شما تنها از راه های مختلف تصویربرداری، مثل انجام سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی می توانید بفهمید که کیستی در بدن تان جا خوش کرده است.

ارگانیک بخورید

کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد می تواند به درمان کیست های تخمدان تان کمک کند

از غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند استفاده نکنید. سعی کنید سبزیجات و میوه هایی را بخورید که با کود شیمیایی رشد نکرده اند. از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید. بهترین کار این است که از فروشگاه هایی که مواد ارگانیک می فروشند، خرید کنید. در حد امکان غذاهای تازه مصرف کنید. دور غذاهای نمک سود شده، کنسروی و دودی را خط بکشید.

وزن کم کنید

کاهش وزن باعث بهبود شاخص هایی مثل قند خون، چربی خون و انسولین می شود. کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد می تواند به درمان کیست های تخمدان تان کمک کند. اگر چربی دور شکم دارید، به فکر آب کردنش باشید. با کاهش چربی های شکمی، تخمک گذاری در تخمدان بهتر انجام می شود.

کافئین و تند و تیزها را کنار بگذارید

از کافئین استفاده نکنید. نوشیدنی های کافئین دار می توانند فضایی برای رشد کیست ها در بدن تان ایجاد کنند. اگر بدون نوشیدن قهوه نمی توانید روز را شروع کنید، بهتر است که این عادت را ترک کنید. غذاهای تند و تیز را کنار بگذارید. با خوردن غذاهای تند احتمال بیشتری وجود دارد در معرض ابتلا به کیست ها قرار بگیرید.

استرس را کنار بگذارید

استرس یکی از دلایل وجود کیست است. از محیط های پر استرس دوری کنید. اگر مجبورید در این محیط ها باشید، راه های کاهش استرس را به کار بگیرید و ذهن تان را از موضوع استرس زا منحرف کنید. در کارهای روزانه تان برنامه ریزی داشته باشید. سبک زندگی شلوغ شهری می تواند یکی از دلایل ابتلا به کیست باشد. با برنامه ریزی هم به کارهای تان می رسید و هم استرس تان را کم می کنید.

ورزش کنید

ورزش به جز این که روحیه تان را خوب می کند، تاثیر ویژه ای بر اثربخشی داروهایی که برای از بین بردن کیست های تان استفاده می کنید دارد. در واقع ورزش به آزاد شدن هورمون های تان کمک می کند. ترجیحا ورزش های سبک مثل پیاده روی، یوگا و ورزش های هوازی انجام دهید. جوگیر نشوید و وزنه برداری و زدن وزنه های سنگین فقط باعث می شود که کیست تان بترکد.


منبع: هفته نامه همشهری جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.