تبیان، دستیار زندگی
کیست ها به نظر افراد خطرناکند، چون فکر می کنند کیست ها سنگ اولیه بنای تومورها هستند، اما حقیقت این است که تومورها و کیست ها با هم فرق دارند. در ادامه تفاوت بین این دو نوع را توضیح داده ایم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت‌های تومور با کیست

کیست ها به نظر افراد خطرناکند، چون فکر می کنند کیست ها سنگ اولیه بنای تومورها هستند، اما حقیقت این است که تومورها و کیست ها با هم فرق دارند. در ادامه تفاوت بین این دو نوع را توضیح داده ایم.

بخش سلامت تبیان

تومور و کیست تخمدان

شکل

کیست ها اغلب دایره و بیضی شکل اند. تومورها اما تقریبا به هر شکلی دیده می شوند. ممکن است که تصویر تومور شما در سی تی اسکن شبیه به یک شیء عجیب الخلقه باشد. کیست های تان اما شکل منظمی دارد.

جنس

بر خلاف کیست ها که عموما مایع هستند، تومورها جامدند. اغلب تومورها، بافت جامد آن عضوی را که در آن تشکیل شده اند، دارند، البته بافتی نامنظم و تا حدودی تغییر شکل داده شده.

عوارض

بعضی کیست ها به تومور تبدیل می شوند، اما همه تومورها سرطانی نمی شوند

درد عارضه اغلب تومورهاست، شل شدگی پوست و تغییر رنگ آن قسمت از پوست، از عوارض تومورهای زیر پوستی اند. توده های زیر پوستی اغلب قابل لمس است، حتی اگر توده چربی باشد. فشار و اثرگذاری در نواحی دیگر بدن هم از عوارض توده های درون بدن است. مثلا اگر در درون ریه توده باشد، شخص تنگی نفس می گیرد یا اگر توده شکمی داشته باشد، ممکن است در روده ها احساس فشار کند.

نوع

تومورها یا خوش خیم اند یا بدخیم. عموما حد وسطی وجود ندارد. اما کیست ها همه خوش خیم اند.

درمان

فرقی ندارد که تومور خوش خیم است یا بدخیم. باید آنها را از بین برد. پایان کار اغلب تومورها جراحی است. البته بسته به نوع و جای تومور، انواع کوچک کردن های آن با اشعه یا دارو هم راهکار دیگری است.

98 درصد

بعضی کیست ها به تومور تبدیل می شوند، اما همه تومورها سرطانی نمی شوند. موارد نادر ممکن است کیست تبدیل به تومور خوش خیم و در موارد خیلی نادر تبدیل به سرطان شود. مثلا کیست های درموئید در اصل تومورهایی اند که 98 درصد آنها خوش خیم به شمار می آیند.


منبع: هفته نامه همشهری جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.