تبیان، دستیار زندگی
میوه هــا گروهی از مــواد غذایی هســتند که می توانند مواد زائد تولید شده در متابولیسم بدن را خنثی کنند. همچنین وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن ها خاصیت ضد سرطان دارند. چرا، کدام و چقدر؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مـیــوه بخــور !

میوه هــا گروهی از مــواد غذایی هســتند که می توانند مواد زائد تولید شده در متابولیسم بدن را خنثی کنند. همچنین وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن ها خاصیت ضد سرطان دارند. چرا، کدام و چقدر؟!

بخش تغذیه تبیان
میوه، آنتی اکسیدان، مواد غذایی، ویتامین، فیبر غذایی

میوه ها دربردارنده انواع ویتامین، مواد معدنی مانند فیبر غذایی، آنتی اکسیدان، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند که بدن به این مواد نیاز زیــادی دارد اما برخی از آن ها نباید همراه غذا مصرف شــوند و برخی را قبل یا بعد از غذا باید خورد. دکتر علی اکبر سهیلی آزاد، متخصص تغذیه می گوید: میوه ها گروهــی از مواد غذایی هســتند که می توانند مواد زائد تولید شده در متابولیسم بدن را خنثی کنند. همچنین وجود آنتی اکســیدان های موجود در آن ها خاصیت ضد ســرطان دارند و می توانند روغن حیوانی موجود در مواد گوشــتی که در بدن باقی می ماند را از بین ببرد. دستگاه گوارش انســان توانایی هضم و جذب همه مواد غذایی را می تواند داشته باشــد؛ در برخی از موارد مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر، روی و مس هنگام هضم و جذب مانع یکدیگر در بدن می شوند و اگر فردی کلسیم و منیزیم با هم دریافت کند باعث پوکی اســتخوان در فرد می شــود؛ چرا که کلســیم اگر زیاد باشــد مانع از جذب منیزیم در بدن می شود که در این شرایط پوکی استخوان به دلیل کمبود منیزیم در فرد است.

بعضی از میــوه ها به دلیل وجود فیبر غذایی در شــیر و لبنیات نباید با هم مصرف شــوند؛ چرا که فیبر غذایی موجود در لبنیــات، مانع از جذب مــواد معدنی به بدن می شوند

بعضی از میــوه ها به دلیل وجود فیبر غذایی در شــیر و لبنیات نباید با هم مصرف شــوند؛ چرا که فیبر غذایی موجود در لبنیــات، مانع از جذب مــواد معدنی به بدن می شوند و ممکن است که جذب به خوبی صورت نگیرد.

کی بخوریم؟

میوه هایی مانند ســیب و گلابی به دلیل داشتن بافت ســفت بهتر اســت که قبل و بعد از غذا مصرف شوند و میوه های دارای بافت های نــرم مانند توت فرنگی، هلو و انگور اگر همراه غذا خورده شوند، مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کنند. همچنین برای عدم جذب کلسترول بهتر اســت که میوه هایی که ویتامیــن ث دارند مانند پرتقال و لیمو در کنار غذا مصرف شود. خوردن سیب و پرتقال برای بیماران دیابتی بسیار موثر اســت زیرا به دلیل قند طبیعی که دارند مانع از کاهش سریع قند خون در این بیماران می شوند. همچنین بهتر اســت که افراد چاق قبل از خوردن غذا میوه هایی که بافت سفت دارند مانند گلابی و سیب مصرف کنند چرا که این میوه‌ها دارای فیبر هســتند و مصرف آن باعث می شود که این افراد خیلی زود احساس سیری کنند و میلشان به غذا کم شود.

بهترین زمان مصرف میوه غیر از وعده صبح، در صورتی که غذا سنگین نباشــد، میان وعده اســت. بعد از شام هم می توان میوه مصرف کــرد. در وعده صبحانه بهتر اســت حداقل 3 گروه از وعده هــای اصلی غذایی مثل نان و غلات، میوه ها و لبنیات وجود داشــته باشد. فقط فراموش نکنید کره و خامه جزو چربی ها هستند و ماده لبنی محسوب نمی شوند.

برخی ها احتیاط کنند

بیمارانی که دارای اختلالات دســتگاه گوارش هستند در مصرف میوه و سبزیجات باید دقت کنند. همچنین بیمارانی که دارای التهاب روده، زخم روده و زخم معده هستند نباید از میوه ها به صورت خام مصرف کنند، زیرا بیماری آن ها بدتر می شــود و باید میوه ها را به صورت کمپوت و پخته شده مصرف کنند.

میوه و صبحانه

یکی از عــادت های غذایی برزیلی هــا، مصرف میوه به همراه صبحانه است. این عادت بسیار خوب است. انسان در طول روز به ویتامین ها نیــاز دارد و برخی ویتامین ها نظیر ویتامین C ،بــه جذب املاحی مثل آهن کمک می کنند بنابراین وقتی در وعــده صبحانه، میوه های حاوی ویتامین C مصرف می کنیم، جذب آهن گیاهی موجود در نان هم افزایش می یابد. صبحانه می تواند بهترین وعده و حتی اصلی ترین وعده باشد. خوردن میوه هایی مثل انبه که سرشار از ویتامین C و A اســت، در صبح، ویتامین و قند بــدن را در طول روز تأمین می کند. از آنجا که این میوه بومی کشــور ما نیست، بیشتر خوردن پرتقال را توصیه می کنیم. گوجه فرنگی نیــز از نظر ویتامین مانند میوه هاســت اما قند بالایی ندارد.

چه قدر میوه بخوریم؟

توصیه می شود بین 3 تا 6 واحد در روز میوه مصرف شود. افراد با شرایط نامناسب اقتصادی یا کســانی که به خوردن میوه علاقه چندانی ندارند، باید حداقل 3 واحد میوه در روز بخورند اما برای کسانی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، مصرف 5 تا 6 واحد میوه توصیه می شود. این  برابر است با نیم کیلوگرم میوه در روز. البته این نیم کیلوگرم مختص میوه هایی است که آب

توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه میوه توصیه نمی شود زیرا میوه ها هم کالری بالایی دارند و هم نسبت دریافت مواد غذایی را به هم می ریزند

زیادی ندارند مانند پرتقال، سیب، گالبی، انگور و...  زیرا 5-4 واحد طلابی، هندوانه و خربزه تقریبا معادل یک کیلوگرم میوه های دیگر است. یک واحد سیب حدود 120 گرم، نصف یک گلابی بزرگ، دو عدد نارنگی کوچک، 3 عدد خرما، کیوی بزرگ 100 گرمی، 12 عدد گیــلاس معادل 90 گرم و 17 دانه انگــور معادل 90 گرم شامل یک واحد و یک سهم اســت که بدن برای تأمین این ویتامین ها روزانه به این مقدار نیاز دارد.  کودکان معمولا به دلیل کوچــک بودن حجم معده بیش از 2 واحد میــوه در روز نمی خورند بنابراین می توان به آن ها آب میوه داد. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه میوه توصیه نمی شود زیرا میوه ها هم کالری بالایی دارند و هم نسبت دریافت مواد غذایی را به هم می ریزند. درست است که میوه ویتامین دارد ولی نباید جایگزین پروتئین ها شود.

مراقب باشید کپک نزنند

لابد برای شــما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قســمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده و خراب می شوند. دلیل کپک زدن میوه در این شرایط، هم آبی است که به تدریج در جامیوه ای جمع می شود و هم رطوبت دائمی یخچال. حال اگر یک قطعه اســفنج (چه طبیعی و چه مصنوعی) را در جامیوه ای قرار دهید رطوبت و آب ها را به خود جذب کرده، مانع کپک زدگی می شود.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.